Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dráhy budou dál jezdit do Liberce a Plzně. V soutěži porazily Arrivu

  14:33aktualizováno  17:23
České dráhy budou jezdit rychlíky mezi Libercem a Pardubicemi a mezi Plzní a Mostem další rok. Podaly lepší nabídku než konkurenční Arriva. Ta chtěla státní dráhy o téměř jistý kontrakt připravit a provozovat na obou trasách vozidla Siemens Desiro, půjčená od Deutsche Bahn.
Dráhy na rychlíky nasadí obdobné vozy, jaké tam jezdí nyní, změny pro cestující tak budou spíše jen kosmetické.

Dráhy na rychlíky nasadí obdobné vozy, jaké tam jezdí nyní, změny pro cestující tak budou spíše jen kosmetické. | foto: Michal ŽákiDNES.cz

"Oběma účastníkům byl dnes odeslán dopis s výsledkem řízení. Bylo potřeba rozhodnout co nejdříve, proto jsme neřešili nabízenou kvalitu a další parametry," uvedl mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák s tím, že na základě hodnocení zůstanou obě trati i napřesrok provozované Českými drahami.

Konkrétní cenové nabídky obou společností Ministerstvo dopravy nesdělilo, ukáže je až měsíc po podpisu smlouvy. Podle informací MF DNES se však příliš nelišily, nabídka ČD však byla levnější. Dráhy na rychlíky nasadí obdobné vozy, jaké tam jezdí nyní, změny pro cestující tak budou spíše jen kosmetické.

Drahám se však nepodařilo prosadit původní požadavek, aby se smlouva na rychlíky dostala do desetiletého kontraktu, smlouva tak bude podepsána jen na rok. Ministerstvo počítá s tím, že ještě letos obě tratě začne soutěžit pro provoz na nejméně deset let.

„ČD nabídly starší vozidla bez klimatizace, která nejsou nízkopodlažní, navíc nemusí rozpouštět vysoké náklady spojené se zahájením provozu během jednoho roku,“ reagoval na tendr ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Dodal, že cena nabídnutá jejich firmou byla na trase Liberec – Pardubice 133 Kč na jeden vlakokilometr a na trase Plzeň – Most 118,8 Kč.

Podle něj byla roční délka kontraktu velmi nestandardní a zakázka mohla být uměle rozdělena tak, aby znevýhodnila soukromé dopravce a zvýhodnila ČD.

„Každý soukromý dopravce, který má o novou trasu zájem musí překonat vysoké počáteční náklady při rozjezdu nové linky, a ty rozpustit do ceny za vlakokilometr. Pokud se vybírá dopravce jen na jeden rok, je nový zájemce v extrémní nevýhodě, protože vždy bude mít vyšší náklady než ten, kdo linku jezdil dosud, tedy ČD,“ uvedl Adamka.

Konkurence na tratích se zatím moc nerozjíždí

Obě trati měly patřit do první skupiny tras, které Ministerstvo dopravy plánovalo nabídnout do tendrů, ve kterých by soukromé společnosti soutěžily o právo na dotovaný provoz s Českými drahami. Kvůli průtahům s vyhlášením tendrů a končícímu termínu dosavadních smluv však ministerstvo chtělo Českým drahám provoz na obou trasách prodloužit bez soutěže.

Arriva se pokusila do soutěže zasáhnout a v červnu na ministerstvo poslala vlastní nabídku na provoz obou tras (více čtěte zde).

Arriva nyní provozuje železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov - Praha - Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz (více zde). Kromě toho se chce zúčastnit tendrů na regionální tratě na Šumavě.

Autoři: ,



Nejčtenější

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Rasistická kampaň H&M má dohru. Řetězec zavírá obchody v Jižní Africe

Rasistická reklama společnosti H&M.

Reklama švédské oděvní společnosti H&M s černošským chlapcem v mikině „nejhustší opice v džungli“ vyvolala v Jižní...

Další z rubriky

Čínské i evropské superrychlíky konkurují letadlům, USA ujel vlak

Na trať Paříž- Bordeaux nasadí francouzský dopravce SNCF nové jednotky TGV...

Cesta vlakem je na některých trasách v Asii a západní Evropě stejně rychlá jako letadlem. Vyplývá to z výzkumu časopisu...

Nabalil se a šel na odbavení. Návrhář neměl peníze na poplatek za kufr

Kuriózní případ z letiště

Někdo se na letišti obává teroristického útoku, jiného frustruje mnohem běžnější hrozba: poplatek za extra zavazadlo....

Šejkové si létající paláce vzít nenechají. Emirates objednávají desítky A380

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropský výrobce letadel Airbus získal zakázku na 36 obřích letadel typu A380 od aerolinek Emirates. Nejdůležitější...

Najdete na iDNES.cz