Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy budou dál jezdit do Liberce a Plzně. V soutěži porazily Arrivu

  14:33aktualizováno  17:23
České dráhy budou jezdit rychlíky mezi Libercem a Pardubicemi a mezi Plzní a Mostem další rok. Podaly lepší nabídku než konkurenční Arriva. Ta chtěla státní dráhy o téměř jistý kontrakt připravit a provozovat na obou trasách vozidla Siemens Desiro, půjčená od Deutsche Bahn.
Dráhy na rychlíky nasadí obdobné vozy, jaké tam jezdí nyní, změny pro cestující tak budou spíše jen kosmetické.

Dráhy na rychlíky nasadí obdobné vozy, jaké tam jezdí nyní, změny pro cestující tak budou spíše jen kosmetické. | foto: Michal ŽákiDNES.cz

"Oběma účastníkům byl dnes odeslán dopis s výsledkem řízení. Bylo potřeba rozhodnout co nejdříve, proto jsme neřešili nabízenou kvalitu a další parametry," uvedl mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák s tím, že na základě hodnocení zůstanou obě trati i napřesrok provozované Českými drahami.

Konkrétní cenové nabídky obou společností Ministerstvo dopravy nesdělilo, ukáže je až měsíc po podpisu smlouvy. Podle informací MF DNES se však příliš nelišily, nabídka ČD však byla levnější. Dráhy na rychlíky nasadí obdobné vozy, jaké tam jezdí nyní, změny pro cestující tak budou spíše jen kosmetické.

Drahám se však nepodařilo prosadit původní požadavek, aby se smlouva na rychlíky dostala do desetiletého kontraktu, smlouva tak bude podepsána jen na rok. Ministerstvo počítá s tím, že ještě letos obě tratě začne soutěžit pro provoz na nejméně deset let.

„ČD nabídly starší vozidla bez klimatizace, která nejsou nízkopodlažní, navíc nemusí rozpouštět vysoké náklady spojené se zahájením provozu během jednoho roku,“ reagoval na tendr ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Dodal, že cena nabídnutá jejich firmou byla na trase Liberec – Pardubice 133 Kč na jeden vlakokilometr a na trase Plzeň – Most 118,8 Kč.

Podle něj byla roční délka kontraktu velmi nestandardní a zakázka mohla být uměle rozdělena tak, aby znevýhodnila soukromé dopravce a zvýhodnila ČD.

„Každý soukromý dopravce, který má o novou trasu zájem musí překonat vysoké počáteční náklady při rozjezdu nové linky, a ty rozpustit do ceny za vlakokilometr. Pokud se vybírá dopravce jen na jeden rok, je nový zájemce v extrémní nevýhodě, protože vždy bude mít vyšší náklady než ten, kdo linku jezdil dosud, tedy ČD,“ uvedl Adamka.

Konkurence na tratích se zatím moc nerozjíždí

Obě trati měly patřit do první skupiny tras, které Ministerstvo dopravy plánovalo nabídnout do tendrů, ve kterých by soukromé společnosti soutěžily o právo na dotovaný provoz s Českými drahami. Kvůli průtahům s vyhlášením tendrů a končícímu termínu dosavadních smluv však ministerstvo chtělo Českým drahám provoz na obou trasách prodloužit bez soutěže.

Arriva se pokusila do soutěže zasáhnout a v červnu na ministerstvo poslala vlastní nabídku na provoz obou tras (více čtěte zde).

Arriva nyní provozuje železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov - Praha - Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz (více zde). Kromě toho se chce zúčastnit tendrů na regionální tratě na Šumavě.

Autoři: ,


Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Malí podnikatelé nebudou muset evidovat online. Nová koalice bránila EET

Ilustrační snímek

Podnikatelé, u nichž hotovostní platby nepřevýší 200 tisíc korun, by podle vlády nemuseli být připojeni k internetu a...

Další z rubriky

Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v...

Zaměstnanci mě drželi před krachem. Pracovali zdarma, říká šéf Wizz Air

Zakladatel aerolinek Wizz Air József Váradi.

Jednoho dne může zákazník platit za dodatečné služby, ale letenka bude zdarma, hledí do budoucna zakladatel aerolinek...

Každý den dopis. Kapsch blokuje uzavření smlouvy na mýto s konkurencí

Ilustrační snímek

Klima na vládě ohledně mýtného tendru znepokojuje správce mýta Kapsch. V obavách, že i přes zásah antimonopolního úřadu...

Najdete na iDNES.cz