Dráhy budou dál jezdit do Liberce a Plzně. V soutěži porazily Arrivu

  14:33aktualizováno  17:23
České dráhy budou jezdit rychlíky mezi Libercem a Pardubicemi a mezi Plzní a Mostem další rok. Podaly lepší nabídku než konkurenční Arriva. Ta chtěla státní dráhy o téměř jistý kontrakt připravit a provozovat na obou trasách vozidla Siemens Desiro, půjčená od Deutsche Bahn.
Dráhy na rychlíky nasadí obdobné vozy, jaké tam jezdí nyní, změny pro cestující tak budou spíše jen kosmetické.

Dráhy na rychlíky nasadí obdobné vozy, jaké tam jezdí nyní, změny pro cestující tak budou spíše jen kosmetické. | foto: Michal ŽákiDNES.cz

"Oběma účastníkům byl dnes odeslán dopis s výsledkem řízení. Bylo potřeba rozhodnout co nejdříve, proto jsme neřešili nabízenou kvalitu a další parametry," uvedl mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák s tím, že na základě hodnocení zůstanou obě trati i napřesrok provozované Českými drahami.

Konkrétní cenové nabídky obou společností Ministerstvo dopravy nesdělilo, ukáže je až měsíc po podpisu smlouvy. Podle informací MF DNES se však příliš nelišily, nabídka ČD však byla levnější. Dráhy na rychlíky nasadí obdobné vozy, jaké tam jezdí nyní, změny pro cestující tak budou spíše jen kosmetické.

Drahám se však nepodařilo prosadit původní požadavek, aby se smlouva na rychlíky dostala do desetiletého kontraktu, smlouva tak bude podepsána jen na rok. Ministerstvo počítá s tím, že ještě letos obě tratě začne soutěžit pro provoz na nejméně deset let.

„ČD nabídly starší vozidla bez klimatizace, která nejsou nízkopodlažní, navíc nemusí rozpouštět vysoké náklady spojené se zahájením provozu během jednoho roku,“ reagoval na tendr ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Dodal, že cena nabídnutá jejich firmou byla na trase Liberec – Pardubice 133 Kč na jeden vlakokilometr a na trase Plzeň – Most 118,8 Kč.

Podle něj byla roční délka kontraktu velmi nestandardní a zakázka mohla být uměle rozdělena tak, aby znevýhodnila soukromé dopravce a zvýhodnila ČD.

„Každý soukromý dopravce, který má o novou trasu zájem musí překonat vysoké počáteční náklady při rozjezdu nové linky, a ty rozpustit do ceny za vlakokilometr. Pokud se vybírá dopravce jen na jeden rok, je nový zájemce v extrémní nevýhodě, protože vždy bude mít vyšší náklady než ten, kdo linku jezdil dosud, tedy ČD,“ uvedl Adamka.

Konkurence na tratích se zatím moc nerozjíždí

Obě trati měly patřit do první skupiny tras, které Ministerstvo dopravy plánovalo nabídnout do tendrů, ve kterých by soukromé společnosti soutěžily o právo na dotovaný provoz s Českými drahami. Kvůli průtahům s vyhlášením tendrů a končícímu termínu dosavadních smluv však ministerstvo chtělo Českým drahám provoz na obou trasách prodloužit bez soutěže.

Arriva se pokusila do soutěže zasáhnout a v červnu na ministerstvo poslala vlastní nabídku na provoz obou tras (více čtěte zde).

Arriva nyní provozuje železniční trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Loni krátce jezdila z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou. Do středočeského regionu by se ráda vrátila na trase Benešov - Praha - Čelákovice, pokud se jí podaří domluvit se Středočeským krajem dotace na provoz (více zde). Kromě toho se chce zúčastnit tendrů na regionální tratě na Šumavě.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

Dopravcům se nechce nahradit kamiony, dotace za stovky milionů nepomohly

kamion, odpočívadlo (ilustrační snímek)

Na účtech ministerstva dopravy zůstane minimálně polovina z osmisetmilionové dotace, kterou chtěl resort letos rozdělit...

Přívozy bez transpondérů, navrhují poslanci. Zařízení jsou dražší než lodě

Přívoz přes řeku Labe se strmým schodištěm v Hřensku.

Přívozy nahrazující na řadě míst chybějící mosty by mohly i nadále jezdit bez takzvaných transpondérů, které plavidlům...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Najdete na iDNES.cz