Z koženky do 21. století. Miliardová modernizace vozů pro ČD je hotová

  11:15aktualizováno  11:15
České dráhy převzaly poslední z celkem dvaašedesáti osobních vozů, které prošly zásadní modernizací. Cestující s nimi mohou jezdit už rok na dálkových spojích. Jde o jednu z největších modernizačních zakázek v historii přepravní firmy.

Každý vůz, jehož označení začíná písmenem B, je vozem druhé třídy. | foto: České dráhy

Původně koženkové vozy Bp přestavěla na modernější společnost Pars nova patřící do skupiny Škoda Transportation. České dráhy (ČD) za modernizaci dvaašedesáti vozů zaplatily 1,089 miliardy korun, přestavba začala před dvěma lety.

Většina vozů je již v pravidelném provozu, na koleje se definitivně vrátí od nového jízdního řádu v prosinci - například na nových expresních spojích z Prahy do Českých Budějovic. Modernizované vagony budou také součástí rychlíkových souprav na trase z Prahy do Luhačovic. Nyní jsou jednou z největších ostud ČD, protože tam jezdí nejstarší vozy řady B.

Fotogalerie

ČD modernizací získaly vozy, které mohou plně využít maximální rychlost české železnice 160 km/h. Původní vagóny řady Bp měly maximální rychlost o 40 km/h nižší.

Z původních vagonů zůstala prakticky jen konstrukce, vše ostatní je nové. Interiér je klimatizovaný, nové jsou například sedačky či sklopné stoly, na kterých lze pracovat. Součástí jsou i elektrické zásuvky pro dobíjení. Úplně nové jsou toalety, vůz má prostor pro přepravu jízdních kol.

Křišťálová Lupa 2016

Na rozdíl od nových vozů nemají renovované možnost bezdrátového připojení k internetu, České dráhy chtějí tuto technologii instalovat dodatečně příští rok.

Po tragických případech, kdy ze starších vozů vypadli cestující za jízdy (více čtěte zde), budou modernizované vagony také bezpečnější. Dveře jsou ovládány tlačítky a za jízdy blokované. Dosud byly tyto vozy vybaveny otočnými dveřmi bez blokování.

Cestující se aktuálně můžou s novými vozy potkat ve vlacích z Prahy do Budapešti, kde budou jezdit i dál v novém jízdním řádu.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

ČD Cargo se privatizovat nebude. Nevím, proč to Ťok říkal, čílil se premiér

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády, účastnil premiér Andrej Babiš...

Premiér Andrej Babiš se postavil proti úvahám privatizovat nákladního železničního dopravce ČD Cargo, jak o tom nedávno...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...

Ťok proti aktivistům. Za každou námitku proti výstavbě mají složit 50 tisíc

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Aktivisté někdy napadají výstavbu dálnic a silnic „kobercově“, námitky podávají proti všemu a zdržují tím výstavbu....



Najdete na iDNES.cz