Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z koženky do 21. století. Miliardová modernizace vozů pro ČD je hotová

  11:15aktualizováno  11:15
České dráhy převzaly poslední z celkem dvaašedesáti osobních vozů, které prošly zásadní modernizací. Cestující s nimi mohou jezdit už rok na dálkových spojích. Jde o jednu z největších modernizačních zakázek v historii přepravní firmy.

Každý vůz, jehož označení začíná písmenem B, je vozem druhé třídy. | foto: České dráhy

Původně koženkové vozy Bp přestavěla na modernější společnost Pars nova patřící do skupiny Škoda Transportation. České dráhy (ČD) za modernizaci dvaašedesáti vozů zaplatily 1,089 miliardy korun, přestavba začala před dvěma lety.

Většina vozů je již v pravidelném provozu, na koleje se definitivně vrátí od nového jízdního řádu v prosinci - například na nových expresních spojích z Prahy do Českých Budějovic. Modernizované vagony budou také součástí rychlíkových souprav na trase z Prahy do Luhačovic. Nyní jsou jednou z největších ostud ČD, protože tam jezdí nejstarší vozy řady B.

Fotogalerie

ČD modernizací získaly vozy, které mohou plně využít maximální rychlost české železnice 160 km/h. Původní vagóny řady Bp měly maximální rychlost o 40 km/h nižší.

Z původních vagonů zůstala prakticky jen konstrukce, vše ostatní je nové. Interiér je klimatizovaný, nové jsou například sedačky či sklopné stoly, na kterých lze pracovat. Součástí jsou i elektrické zásuvky pro dobíjení. Úplně nové jsou toalety, vůz má prostor pro přepravu jízdních kol.

Křišťálová Lupa 2016

Na rozdíl od nových vozů nemají renovované možnost bezdrátového připojení k internetu, České dráhy chtějí tuto technologii instalovat dodatečně příští rok.

Po tragických případech, kdy ze starších vozů vypadli cestující za jízdy (více čtěte zde), budou modernizované vagony také bezpečnější. Dveře jsou ovládány tlačítky a za jízdy blokované. Dosud byly tyto vozy vybaveny otočnými dveřmi bez blokování.

Cestující se aktuálně můžou s novými vozy potkat ve vlacích z Prahy do Budapešti, kde budou jezdit i dál v novém jízdním řádu.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v...

Tři kilometry dálnice za 709 milionů. Blízko k obchvatu Otrokovic má Eurovia

Obchvat Otrokovic.

Nejblíže k získání zakázky na dostavbu zhruba tři kilometry dlouhé části dálničního obchvatu Otrokovic má stavební...

Nabídka do dvou obálek. Nejnižší cena už výhru státní zakázky nezaručí

Premiér Bohuslav Sobotka zahájil dostavbu úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce...

Resort dopravy chce skončit s praxí, kdy veřejné státní zakázky na stavbu silnic a železnic vyhrávají pouze...

Najdete na iDNES.cz