Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy přišly o pohraniční trať, jezdit po ní bude Arriva

Víme první   15:43aktualizováno  15:43
Cestující v příhraničí Libereckého a Ústeckého kraje čeká od roku 2010 velká změna v cestování vlakem. Končí dlouhá éra vlaků Českých drah a na trať přichází soukromá společnost.

Vlak Desiro | foto: Martin Stolař, MAFRA

Vlakový provoz bude deset let na mezinárodní trati Liberec - Žitava - Rybniště/Seifhennersdorf zajišťovat společnost Vogtlandbahn patřící pod britský dopravní kolos Arriva. České dráhy se do soutěže nakonec ani nepřihlásily.

Jde o první velké výběrové řízení, navíc mezinárodní, kde krajské úřady společně s německým dopravním sdružením ZVON vybíraly dopravce veřejnou soutěží. "Nabídka vítěze je výhodnější cenově i kvalitou oproti současnému stavu," uvedl Petr Prokeš, ředitel společnosti Korid LK. Ta v kraji organizuje veřejnou dopravu.

Přidělení zakázky už schválili liberečtí i ústečtí radní, běží už jen lhůta na odvolání.

Vogtlandbahn už v Česku jezdí, zajíždí se svojí linkou do Karlových Varů z Klingenthalu.

Firma má teď téměř dva roky na to připravit svůj vstup na koleje na severu Čech. Jezdit začne v prosinci 2010, zakázka je na deset let. Na koleje nasadí moderní soupravy Desiro. "Posádky budou mluvit česky i německy, to byla podmínka soutěže," uvedl ředitel českého zastoupení Arrivy Ivan Procházka. Firma soutěží současně i o další tratě v Libereckém kraji. "Pokud bychom tam uspěli, asi bychom v Liberci zřídili větší základnu," dodal.

Arriva má v Česku velké plány: získala už tři autobusové společnosti a vítězství v soutěži je její první krok do železniční dopravy.

O zakázku usilovali celkem čtyři soutěžící. Kromě Arrivy také regionální dopravce SBE a dopravce Rhenus-Veniro, který provozuje městskou dopravu v Budyšíně a vlaky v dalších částech Německa.

Podle Prokeše dojde zejména k vylepšení jízdních řádů. Vlaky budou jezdit v hodinových intervalech, v pracovní dny ve špičce mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou i po půlhodině. Každé dvě hodiny bude jezdit vlak z Liberce až do Rybniště/Seifhennersdorfu.

Podle Prokeše zůstane i nadále přímé spojení mezi Libercem a Drážďany, které zajišťují Deutsche Bahn a České dráhy. Některé vlaky na části tratě budou začínat až v Žitavě. Na lince bude platit jednotný tarif Libereckého kraje, v Ústeckém kraji dosud jednotný tarif není.

Výsledek soutěže vítá i Sdružení železničních společností. "Ukazuje to, že soutěže mají smysl a že ceny za kilometr u Českých drah jsou často uměle vykonstruované," řekl šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Škoda Octavia Combi RS 245
Přes 900 majitelů škodovek podalo první společnou žalobu kvůli emisím

Prvních 911 českých majitelů dieselových škodovek podalo společnou žalobu na koncern VW a Škoda Auto. U obvodního soudu pro Prahu 8, kde má sídlo část...  celý článek

Obchodní dům Garhammer v německém Waldkirchenu
Z tradice stojíme u pultu, říkají majitelé německého obchodního domu

Majitelé tradičního obchodního domu s módou Garhammer, starší Christoph i o jedenáct let mladší Johannes, působí jako sympaťáci. Když stojí za pultem...  celý článek

Daniel Křetínský
Křetínského EPH kupuje německou elektrárnu Mehrum

Energetický a průmyslový holding (EPH) podnikatele Daniela Křetínského kupuje od společností Enercity a BS Energy německou firmu Kraftwerk Mehrum, která...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.