Lokomotiva 163 přezdívaná peršing.

Lokomotiva 163 přezdívaná peršing. | foto: České dráhy

Lokomotivní transakce roku: České dráhy prodávají 23 "peršingů“

  • 83
Na zatím největším obchodě s lokomotivami letošního roku na české železnici se dohodly České dráhy se svojí dceřinou firmou ČD Cargo. Nákladnímu dopravci prodají lokomotivy, které už nepotřebují.

„Transakce by se měla teprve uskutečnit na přelomu letošního a budoucího roku,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Na stránkách se železniční tématikou se však už objevily fotky přesunu lokomotiv z Českých drah do ČD Cargo, například zde.

České dráhy prodávají 23 lokomotiv řady 163, které vyráběla v letech 1984-1992 Škoda Plzeň, nyní Škoda Transportation. V Česku jedna z nejrozšířenějších lokomotiv získala v minulosti přezdívku Peršing.

„ČD Cargo lokomotivy využije pro obnovu svého parku, především k náhradám za starší lokomotivy řady 122,“ dodal Štáhlavský. Peršingy jsou rychlejší a výkonnější než nahrazované lokomotivy, které by příští rok oslavily padesát let provozu na české železnici. Cenu za transakci České dráhy ani ČD Cargo neuvedly.

České dráhy nyní potřebují méně lokomotiv než v minulosti. Čím dál více používají totiž vlakové jednotky s řízením na obou stranách vlaků, které nahrazují klasické soupravy tažené lokomotivami.

ČD Cargo má podle výroční zprávy za rok 2014 ve flotile přes 800 lokomotiv, jejich stáří ale dosahuje desítek let. I proto se firma rozhodla pořídit si nové lokomotivy, dosud neuzavřená soutěž míří k vítězství Siemensu a jejich lokomotiv Vectron. Škoda se do soutěže nepřihlásila.

Na českém trhu jde o největší transakci s lokomotivami za celý rok. Letos je v Česku nakupovali nebo dlouhodobě pronajímali výhradně soukromí dopravci, hlavně v nákladní dopravě. Většina si jich pořídila Siemensy Vectron nebo stroje Bombardier Traxx. Škoda neprodala ani jednu lokomotivu.