Prohloubení ztráty z osobní dopravy odhaluje pololetní zpráva o hospodaření Českých drah. Podle ní stoupla za prvních šest měsíců v meziročním srovnání z 21 na 259 milionů korun, tedy dvanáctinásobně. A to i přes vyšší tržby z osobní dopravy.
"Musí dojít ke zlepšení výsledků, od toho je za osobní dopravu v představenstvu nový člověk," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Osobní dopravu nově vede Miroslav Šebeňa.
Podle mluvčího drah Radka Joklíka se do prohloubení ztráty promítla hlavně větší výkonová spotřeba kvůli zdražení energií i vyšší odpisy za nové vlaky. "Z tohoto pohledu podle našeho názoru nejde o vývoj nikterak alarmující," řekl Joklík.
Hospodaření drah navíc zatěžuje čím dál více splácení úroků za jejich dluhy, jen za první pololetí na úrocích zaplatily 468 milionů korun, třikrát více než před rokem.
Budovy i firmy na prodej
Dráhy řeší ztrátovou přepravu cestujících příjmy z jiných aktivit, především rozprodeji majetku. Ty už nastartovaly dříve prodejem nemovitostí, teď budou dál pokračovat, na prodej budou některé dceřiné společnosti.
Šéf drah Petr Žaluda MF DNES potvrdil, že už jednají o prodeji firmy Railreklam, která nabízí reklamu hlavně na nádražích. Mají v ní 51 procent.
"Zbavujeme se majetku, který nesouvisí s naší hlavní činností," vysvětlil Žaluda. Podíl si dráhy cení řádově na desítky milionů, předkupní právo má druhý vlastník firmy, společnost Expiria. Za ní stojí slovenská společnost Joj Media House. Podle Žaludy by k prodeji mohlo dojít ještě letos.
Mluví se i o prodeji společnosti ČD-Telematika, v které mají dráhy podíl necelých 60 procent. Žaluda potvrdil, že o prodeji uvažují, ale podle něj ještě neuzrál na takový krok čas. Dráhy si letos velkou část služeb, které dosud Telematika zajišťovala, převzaly pod svoji jinou dceřinou firmu, ČDT-informační systém.
Ztráty lepí drahám i jiné dceřiné firmy. Jako zlaté vejce teď funguje pro dopravce hlavně Výzkumný ústav železniční, který provozuje například železniční zkušební okruh ve Velimi. Jen za loňský rok pošle drahám dividendu ve výši 82 milionů korun.
"Nabídky na prodej firmy máme, ale nechceme ji prodat. To až v největší nouzi," říká na adresu VÚŽ Žaluda. Jde o mimořádně ziskovou firmu, z tržeb 330 milionů korun vytvořila zisk přes sto milionů korun.
Nová tvář na prodej nemovitostí
Velké příjmy čekají dráhy z prodeje nemovitostí, které nově povede náměstek ministra zemědělství Roman Boček, za jehož nástup úspěšně lobboval i jeho známý Jan Veverka, který dříve působil jako Žaludův tajemník. Za první pololetí dráhy prodaly nemovitosti jen za 141 milionů, i to byl jeden z důvodů, proč odešel představenstva Vladimír Bail. Na další měsíce mají dráhy připraveny nemovitosti za 1,6 miliardy korun.
"Předpokládáme, že se podaří plán prodeje do konce roku splnit. I když to bude vzhledem k realitní krizi složité," řekl Joklík. Další peníze má vynést i balíčkový prodej nemovitostí, kde se budou míchat atraktivní budovy s těmi hůře prodejnými.