Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy se propadly do obří ztráty, hlavně kvůli arbitráži a výlukám

  10:30aktualizováno  10:30
České dráhy se vrátily do ztrátového hospodaření. Firma loni prodělala 2,016 miliardy, celá skupina České dráhy pak 1,375 miliardy korun. Dopravce přitom víc utržil na prodeji jízdenek a ušetřil na nákladech. Do hluboké ztráty ale ČD naopak poslaly prohraná arbitráž a časté výluky. Prodražuje se ale i obsluha dluhu nebo marketing.

Generální řetitel Českých drah Pavel Krtek. | foto: České dráhy

Výsledky hospodaření vyplývají z výroční zprávy, kterou státní dopravce zveřejnil v pátek. Podle ní firmě lehce stouply tržby z prodeje jízdenek a klesly náklady na pohonné hmoty a trakční energii. Firma prezentuje hlavně celoskupinový výsledek, který je příznivější. Samotná akciová společnost České dráhy prodělala přes 2 miliardy korun.

„Bez výluk a prohrané arbitráže by skončil segment osobní dopravy nad plánem a přiblížil by se vyrovnanému hospodaření,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Pavel Krtek.

Více než miliarda prohraná u arbitráže se v loňském výsledku projevila 700 miliony korun, další ztrátu má firma z rekordního počtu výluk.

České dráhy si stěžují, že musely platit extra peníze za náhradní autobusovou dopravou. Celkem za ni loni zaplatily 692 milionů korun. Kvůli velkému množství přesčasů lidí během výluk stouply personální náklady o 417 milionů korun, v této částce je ale zahrnut fakt, že ČD musely do některých stanic poslat prodejce jízdenek, protože z nich zmizeli výpravčí SŽDC kvůli převodu na dálkové řízení.

Firma věří, že díky udržení počtu cestujících a lepším tržbám z prodeje jízdenek letos hospodaření zlepší. Státního dopravce ale drží prodeje mezinárodních jízdenek, tržby z vnitrostátních přepravy naopak loni klesly.

Nákladní dopravce ČD Cargo loni naopak vydělal přes půl miliardy korun. V plusu je i přesto, že společnosti meziročně opět klesly tržby o půl miliardy a zároveň dopravci klesá podíl na trhu. Ostatně i zisk klesl: z 877 na 480 milionů korun.

Prodražuje se dluh, správa nádraží i marketing

Čím dál dražší je pro České dráhy splácení dluhů. Jen loni náklady na úroky stouply o 172 milionů korun. Letos v polovině roku musí firma splatit 300 milionů euro (v přepočtu 8,1 miliardy korun), ČD Cargo 1,158 miliardy korun. Obě firmy dluhy splatí novou půjčkou či dluhopisy.

Loni objem dluhů přesáhl 37 miliard korun, na úrocích zaplatila státem vlastněná společnost téměř půldruhé miliardy korun.

Dráhy také výrazně více prodělávaly na správě svého majetku, tedy hlavně nádraží. Ztráta dosáhla 619 milion korun. „Tržby z pronájmů a rovněž i tržby z prodejů zbytného majetku nemohou zcela pokrýt potřebný rozsah nutných oprav a údržby ve vlastnictví Českých drah,“ uvedla k tomu firma ve výroční zprávě.

Po letech tvrzení, jak omezují České dráhy peníze za marketing a reklamu ukazuje výroční zpráva opak. Firma loni za svoji propagaci utratila 193 millionů korun, o 53 milionů korun více, než před rokem. Firma to vysvětluje například novým systémem pro krizovou komunikaci nebo většími opatřeními při výlukách.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v...

Chorvat staví vlastní elektroauta. Hravě strčí do kapsy i slavnou Teslu

Rimac vyrobil zatím dva modely. Na snímku nový Concept Two.

Jeho životní příběh zní jako filmové vyprávění. Mate Rimac, Chorvat ze země takřka nedotčené autoprůmyslem, byl už jako...

Zaměstnanci mě drželi před krachem. Pracovali zdarma, říká šéf Wizz Air

Zakladatel aerolinek Wizz Air József Váradi.

Jednoho dne může zákazník platit za dodatečné služby, ale letenka bude zdarma, hledí do budoucna zakladatel aerolinek...

Najdete na iDNES.cz