Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy se propadly do obří ztráty, hlavně kvůli arbitráži a výlukám

  10:30aktualizováno  10:30
České dráhy se vrátily do ztrátového hospodaření. Firma loni prodělala 2,016 miliardy, celá skupina České dráhy pak 1,375 miliardy korun. Dopravce přitom víc utržil na prodeji jízdenek a ušetřil na nákladech. Do hluboké ztráty ale ČD naopak poslaly prohraná arbitráž a časté výluky. Prodražuje se ale i obsluha dluhu nebo marketing.

Generální řetitel Českých drah Pavel Krtek. | foto: České dráhy

Výsledky hospodaření vyplývají z výroční zprávy, kterou státní dopravce zveřejnil v pátek. Podle ní firmě lehce stouply tržby z prodeje jízdenek a klesly náklady na pohonné hmoty a trakční energii. Firma prezentuje hlavně celoskupinový výsledek, který je příznivější. Samotná akciová společnost České dráhy prodělala přes 2 miliardy korun.

„Bez výluk a prohrané arbitráže by skončil segment osobní dopravy nad plánem a přiblížil by se vyrovnanému hospodaření,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel Pavel Krtek.

Více než miliarda prohraná u arbitráže se v loňském výsledku projevila 700 miliony korun, další ztrátu má firma z rekordního počtu výluk.

České dráhy si stěžují, že musely platit extra peníze za náhradní autobusovou dopravou. Celkem za ni loni zaplatily 692 milionů korun. Kvůli velkému množství přesčasů lidí během výluk stouply personální náklady o 417 milionů korun, v této částce je ale zahrnut fakt, že ČD musely do některých stanic poslat prodejce jízdenek, protože z nich zmizeli výpravčí SŽDC kvůli převodu na dálkové řízení.

Firma věří, že díky udržení počtu cestujících a lepším tržbám z prodeje jízdenek letos hospodaření zlepší. Státního dopravce ale drží prodeje mezinárodních jízdenek, tržby z vnitrostátních přepravy naopak loni klesly.

Nákladní dopravce ČD Cargo loni naopak vydělal přes půl miliardy korun. V plusu je i přesto, že společnosti meziročně opět klesly tržby o půl miliardy a zároveň dopravci klesá podíl na trhu. Ostatně i zisk klesl: z 877 na 480 milionů korun.

Prodražuje se dluh, správa nádraží i marketing

Čím dál dražší je pro České dráhy splácení dluhů. Jen loni náklady na úroky stouply o 172 milionů korun. Letos v polovině roku musí firma splatit 300 milionů euro (v přepočtu 8,1 miliardy korun), ČD Cargo 1,158 miliardy korun. Obě firmy dluhy splatí novou půjčkou či dluhopisy.

Loni objem dluhů přesáhl 37 miliard korun, na úrocích zaplatila státem vlastněná společnost téměř půldruhé miliardy korun.

Dráhy také výrazně více prodělávaly na správě svého majetku, tedy hlavně nádraží. Ztráta dosáhla 619 milion korun. „Tržby z pronájmů a rovněž i tržby z prodejů zbytného majetku nemohou zcela pokrýt potřebný rozsah nutných oprav a údržby ve vlastnictví Českých drah,“ uvedla k tomu firma ve výroční zprávě.

Po letech tvrzení, jak omezují České dráhy peníze za marketing a reklamu ukazuje výroční zpráva opak. Firma loni za svoji propagaci utratila 193 millionů korun, o 53 milionů korun více, než před rokem. Firma to vysvětluje například novým systémem pro krizovou komunikaci nebo většími opatřeními při výlukách.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Německo nestíhá snižovat emise, zvažuje MHD všude zdarma

Německo, Saské Švýcarsko. Značná část pasažérů využívá tramvaj jako...

Německá vláda hodlá v důsledku hrozící žaloby ze strany Evropské komise výrazně rozšířit opatření ke zvýšení čistoty...

Už nejezdíme pozdě, říká šéf zelených autobusů Flixbus

Šéf českého a slovenského Flixbusu chce ze značky udělat číslo jedna na...

Zelené autobusy německé společnosti Flixbus vstoupily na český trh loni v létě, předtím se s nimi mohli čeští zákazníci...

VIP zákazníci byli všichni. Bratislavské letiště teď zaplatí pokutu

Letiště Bratislava

Bratislavské letiště M. R. Štefánika dostalo od tamního antimonopolního úřadu (PMÚ) pokutu 127 000 eur (3,2 milionu Kč)...

Najdete na iDNES.cz