Lokomotiva Škoda 380.

Lokomotiva Škoda 380. | foto: Škoda Transportation

České dráhy prohrály spor o lokomotivy. Škodě zaplatí přes miliardu

  • 180
České dráhy nezískají téměř miliardu korun za pozdní dodání lokomotiv řady 380 od Škody Transportation. Naopak budou muset přes miliardu korun zaplatit. Rozhodnutí potvrdily iDNES.cz zdroje z Českých drah i Škody Transporation.

Rozhodl o tom rozhodčí soudu při Hospodářské a Agrární komoře, který spor mezi dopravcem a výrobcem řešil několik let.

České dráhy musí zaplatit do konce týdne zhruba půl miliardy korun, se zbytkem mají čas. Podle rozhodnutí musí se Škodou nejprve uzavřít dodatek ke smlouvě o inflačním navýšení, tyto peníze bude platit tedy později.

„Mrzí nás, že se nepodařilo tento spor narovnat dříve. Historicky nejblíže mimosoudnímu narovnání jsme byli zhruba před rokem, kdy z naší strany byla navržena dohoda s řadou zásadních ústupků. Námi navrhovaná dohoda by byla pro českého dopravce příznivější zhruba o 700 milionů korun, než je tomu při výsledku arbitráže,“ uvedla k rozhodnutí soudu mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

České dráhy nechtějí verdikt komentovat, ministerstvo dopravy ale na středu dopoledne kvůli tomu svolává tiskovou konferenci.

„Je to zcela skandální a protizákonné rozhodnutí vydané zjevně podjatými rozhodci. Čím dál víc se ukazuje, že mnou nařízené zrušení rozhodčích doložek v resortu ministerstva dopravy má smysl. Zabrání takovým netransparentním praktikám. Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu? Tohle je postavené na hlavu,“ řekl iDNES.cz ministr dopravy Dan Ťok.

Arbitři zcela zamítli požadavky Českých drah

Podle informací iDNES.cz arbitři zcela zamítli požadavky Českých drah, které se domáhaly vyplacení 945 milionů korun za pozdní dodání lokomotiv. Škoda Transportation má podle verdiktu získat přes 1,1 miliardy korun: největší část z toho je inflační navýšení ceny lokomotiv v hodnotě 760 milionů korun a doplacení pěti procent kupní ceny, které České dráhy v roce 2011 nezaplatily.

České dráhy se budou ještě zkoušet napadat rozhodnutí u soudu, především kvůli možné podjatosti jednoho z arbitrů. Arbitři neuznali požadavky Škody v plné výši, odmítli například zhruba 300 milionů korun za nájem lokomotiv ve zkušebním provozu.

Lokomotivy řady 380 převzaly České dráhy s více než čtyřletým zpožděním, podle smlouvy z roku 2004 měla firma zaplatit 2,7 miliard korun bez DPH. Škoda navíc stále ještě nedodala veškerou dokumentaci potřebnou pro provoz v Německu a Rakousku. Zpoždění dodavatel vysvětlil zásadní změnou norem TSI, kvůli kterým musel lokomotivu v podstatě nově zkonstruovat. Od prosince mají začít jezdit do Německa, ani to není stále jisté.

Škoda Transportation vyrostla především na zakázkách pro České dráhy, které ji firma dávala velmi často buď zcela bez soutěže, nebo v soutěžích, kde si České dráhy vymyslely nesmyslné parametry, aby se nemohl přihlásit nikdo jiný.