Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Vostárek, MF DNES

České dráhy propustí 450 lidí, ušetří sedm set milionů

  • 177
České dráhy chtějí v nejbližších měsících ušetřit skoro 700 milionů korun. Prodají majetek, vyřadí zastaralé vagony a ušetří na výdajích. "Do poloviny prosince budeme muset také propustit 450 zaměstnanců," uvedl náměstek generálního ředitele drah Antonín Blažek.

Firma se podle něj obejde bez nejméně vytížených pracovníků. Dráhy si je vytipují. "Například, když člověk odbavující úschovnu zavazadel udělá čtyři operace za den, tak ho určitě nutně nepotřebujeme," uvedl Blažek. Propustí i část lidí z ředitelství a část odejde do důchodu.

Zatím blíže neurčený počet lidí nedůchodového věku dostane od drah kompenzaci z doprovodného sociálního programu.

Dráhy letos uzavřely klíčovou rámcovou dohodu s Asociací krajů a ministerstvy financí a dopravy na financování železniční dopravy na deset let dopředu.

To by firmě významně pomohlo obnovit vozový park. "Pro dráhy to znamená tu jistotu, po které léta volaly. Umožní to radikální obnovu vozového parku, což ty jednoroční smlouvy neumožňovaly," uvedl před měsícem generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Podle něj firma díky tomu bude moci lépe ručit za bankovní úvěry. Za ty pak koupí nové vozy, což by se podle něj mohlo podařit do deseti let při investicích mezi pěti a osmi miliardami ročně.

Sponzorství i staré vozy do šrotu

Než dráhy smlouvy s kraji uzavřou, musí projít očistnou kúrou. "Kdybychom ji neudělali, tak ten rozdíl musíme jednorázově zaplatit," uvedl Blažek. Státní firma prodá další majetek – hlavně nepotřebná kolejová vozidla, některá půjdou také do šrotu. Omezí i dříve kritizované marketingové aktivity.

Dráhy v minulosti platily sportovní nebo kulturní akce, loni za 450 milionů korun. Dráhy mají už nyní k dispozici půjčku z evropských fondů ve výši 4,5 miliardy korun, což je historicky nejvyšší částka na obnovu vozového parku. Za ty se nakupují hlavně patrové vlaky CityElephant nebo žluté soupravy Regionova a motoráky na neelektrizované tratě.

Dráhy se musí připravit i na to, kdyby se s některými kraji nedohodly. Pak by musely jít do výběrových řízení se soukromými konkurenty. Ne všechny kraje chtějí automaticky uzavřít smlouvu s drahami a některé už vypsaly tendry. Pokud by však všechny kraje využily rámcové dohody, mohly by České dráhy už od příštího roku začít s přestavbou čtyř stovek rychlíkových vozů.

"Přeměnou projdou především interiéry. Tedy nová okna, sedačky, záclonky a toalety," vypočítal Blažek –mezinárodní spoje mají být obohacené také o klimatizaci. Pokud některý kraj nevyužije služeb drah, firma obnoví méně vozů.