České dráhy zlevní první třídu, znovu zdraží poplatek za kolo

  1:00aktualizováno  1:00
Základní tarif Českých drah má s příchodem nového jízdního řádu v prosinci zůstat na stejné úrovni. Změny čekají ale cestující v první třídě. Rozdíl proti ceně jízdenky v druhé třídě se výrazně zmenší.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMF DNES

Vyplývá to z návrhu změn v tarifu Českých drah, které státní dopravce poslal ministerstvu dopravy a redakce iDNES.cz ho má k dispozici. České dráhy už loni zlevnily jízdenky v první třídě, pokud cestující cestoval na delší vzdálenost než 120 kilometrů. Teď bude snížení platit pro libovolně dlouhou cestu.

„Jde o podporu cestování v první třídě a tím i dosažení vyšších tržeb,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Podle něj se zlevnění na delší vzdálenost vyplatilo a proto se dráhy rozhodly zlevnit i kratší úseky. Až dosud se za první třídu platí 150% ceny druhé třídy, nově to bude 130% ceny druhé třídy.

Pro České dráhy jde ale na řadě tratí prakticky i o nutnost. Tím, jak v poslední době výrazně modernizovaly hlavně vozy druhé třídy, je často pohodlnější vagón právě v druhé třídě. Například na rychlících Praha - Ústí nad Labem - Cheb jezdí jako vůz první třídy vůz východoněmecké provenience bez elektrických zásuvek, zatímco hned za ním je řazen modernizovaný vůz druhé třídy se zásuvkami, klimatizací a moderní toaletou. V pendolinech je až na servis a barvu sedaček první třída shodná s druhou, velké rozdíly jsou naopak v railjetech.

České dráhy nechají od prosince základní tarif na stejné úrovni, zdraží ale své síťové jízdenky. Skupinová víkendová jízdenka podraží o 29 korun v celostátní verzi, v regionálních od 4 do 19 korun. Zdraží se také celostátní celodenní jízdenka z 550 na 579 korun.

Po změně ceny za přepravu kola v roce 2013 zdraží České dráhy poplatek o 5 až 10 korun. „Navýšení ceny přepravného může pokrýt část investic do obnovy vozového parku umožňující přepravu jízdních kol,“ vysvětlují České dráhy.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší,...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...



Najdete na iDNES.cz