Vyplývá to z návrhu změn v tarifu Českých drah, které státní dopravce poslal ministerstvu dopravy a redakce iDNES.cz ho má k dispozici. České dráhy už loni zlevnily jízdenky v první třídě, pokud cestující cestoval na delší vzdálenost než 120 kilometrů. Teď bude snížení platit pro libovolně dlouhou cestu.
„Jde o podporu cestování v první třídě a tím i dosažení vyšších tržeb,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Podle něj se zlevnění na delší vzdálenost vyplatilo a proto se dráhy rozhodly zlevnit i kratší úseky. Až dosud se za první třídu platí 150% ceny druhé třídy, nově to bude 130% ceny druhé třídy.
Pro České dráhy jde ale na řadě tratí prakticky i o nutnost. Tím, jak v poslední době výrazně modernizovaly hlavně vozy druhé třídy, je často pohodlnější vagón právě v druhé třídě. Například na rychlících Praha - Ústí nad Labem - Cheb jezdí jako vůz první třídy vůz východoněmecké provenience bez elektrických zásuvek, zatímco hned za ním je řazen modernizovaný vůz druhé třídy se zásuvkami, klimatizací a moderní toaletou. V pendolinech je až na servis a barvu sedaček první třída shodná s druhou, velké rozdíly jsou naopak v railjetech.
České dráhy nechají od prosince základní tarif na stejné úrovni, zdraží ale své síťové jízdenky. Skupinová víkendová jízdenka podraží o 29 korun v celostátní verzi, v regionálních od 4 do 19 korun. Zdraží se také celostátní celodenní jízdenka z 550 na 579 korun.
Po změně ceny za přepravu kola v roce 2013 zdraží České dráhy poplatek o 5 až 10 korun. „Navýšení ceny přepravného může pokrýt část investic do obnovy vozového parku umožňující přepravu jízdních kol,“ vysvětlují České dráhy.