Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy ruší spoje, další omezují

  9:04aktualizováno  9:04
Tuto sobotu vyjede osmdesát vlakových spojů naposledy, u stejného množství dalších dojde k omezení. Ve dvou krajích úřady nezaplatí celý jejich provoz, a České dráhy proto zruší nejméně užívané linky. V jiných krajích nebyly spory o financování tak velké, aby došlo k rušení spojů.

Na druhou stranu dráhy nabídnou některé nové služby, aby čelily odlivu zákazníků. Ten souvisí se začátkem prázdnin.

Kraje neplatí, vlaky nejedou
Naposledy se tento týden svezou některými spoji například lidé z Ústeckého a Královéhradeckého kraje, za týden je už v jízdním řádu nenajdou. Jejich krajské úřady na udržení linek vyčlenily méně peněz, než požadovaly dráhy.

V Ústeckém kraji chtěli železničáři na zachování dopravy v současném rozsahu 453 milionů korun, krajští radní jim nakonec nabídli jen 335 milionů.

Hejtman kraje Jiří Šulc se dohodl se zástupci drah, že se zruší bezmála každý desátý z nejméně užívaných spojů. Vlaky tedy budou jezdit méně často a některé jen ve všední dny.

"Od neděle 12. června začne platit nový jízdní řád. Šedesát spojů nepojede vůbec a u dalších osmdesáti dojde k omezení do režimu kladívek, což znamená, že budou jezdit jen v pracovní dny," vysvětlil dopad nové situace na dopravu Petr Hinterholzinger z ústecké správy drah.

V hradeckém kraji dostanou dráhy od krajského úřadu o patnáct procent méně peněz, což se odrazí ve zrušení zhruba dvacítky spojů. Nejvíce jich zanikne na trati mezi Dobruškou a Opočnem a mezi Starou a Novou Pakou.

V ostatních regionech se zástupci samospráv a drah dohodli, a proto zatím o rušení spojů neuvažují.

Ale například v Plzeňském kraji musí železničáři doložit, jak vypočítávají cenu přepravy ve výši šesti milionů měsíčně. Pokud tak neučiní, přijdou za rok o 72 milionů korun.

"Kdybychom o tyto prostředky přišli, museli bychom i my přistoupit k redukci spojů v kraji. Nyní k tomu zatím nemáme důvod," uvedl Ladislav Seemann z plzeňského ředitelství ČD.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského nemají železnice na rušení spojů vliv. "Vše záleží na krajských samosprávách a ministerstvu dopravy, kolik spojů a v jakém rozsahu si objednají," uvedl.

Ačkoliv jsou České dráhy fakticky monopolním podnikem v osobní železniční přepravě, některé tratě jsou již několik let v soukromých rukou. Společnost Viamont vlastní tři regionální tratě na Karlovarsku a Královéhradecku, po kterých loni přepravila více než milion lidí.

Další soukromá společnost Connex představila nedávno na trati Pardubice-Liberec nový rychlík značky Siemens Desiro, který by mohl v budoucnu rychlostí a přepravní kvalitou konkurovat spojům Českých drah.

Nové služby na léto
Za necelý měsíc začnou prázdniny a dovolené a ve vlacích zůstanou tisíce prázdných míst. České dráhy chtějí letnímu odlivu zákazníků čelit speciálními službami a slevami. Kromě populárního Jadran Expressu, který bude vozit každý pátek turisty i s auty do chorvatského Splitu, připravují dráhy autovlaky také z Prahy do Košic a do Popradu na Slovensku.

Zvláštní nabídku drah mohou využít studenti a lidé do 26 let. Pro ně jsou letos opět připraveny Junior pasy Léto za stokorunu s tříměsíční platností od 21. června. S jízdenkami InterRail a Eurodomino mohou navíc procestovat řadu evropských zemí.

Autoři:



Nejčtenější

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...



KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

Asfaltér Josef Horák pracuje jako řidič finišeru na dostavbě dálnice D8 u...

Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových...

Za minci z dob císaře Františka Josefa I. dal zájemce 13,2 milionu korun

Banskoštiavnický zlatník byl na aukci vydražen za 13,2 milionů korun.

V Praze proběhla aukce unikátní sbírky vzácných mincí a medailí ze zlata či stříbra s vyobrazením císaře Františka...

V centru Prahy bude tržiště z kontejnerů. Nabídne design, jídlo i kulturu

Vizualizace projektu Manifesto u Masarykova nádraží.

Unikátní tržiště, složené z dvaceti přepravních kontejnerů, vznikne na dosud nevyužitých pozemcích u Masarykova...

Najdete na iDNES.cz