Na druhou stranu dráhy nabídnou některé nové služby, aby čelily odlivu zákazníků. Ten souvisí se začátkem prázdnin.
Kraje neplatí, vlaky nejedou
Naposledy se tento týden svezou některými spoji například lidé z Ústeckého a Královéhradeckého kraje, za týden je už v jízdním řádu nenajdou. Jejich krajské úřady na udržení linek vyčlenily méně peněz, než požadovaly dráhy.
V Ústeckém kraji chtěli železničáři na zachování dopravy v současném rozsahu 453 milionů korun, krajští radní jim nakonec nabídli jen 335 milionů.
Hejtman kraje Jiří Šulc se dohodl se zástupci drah, že se zruší bezmála každý desátý z nejméně užívaných spojů. Vlaky tedy budou jezdit méně často a některé jen ve všední dny.
"Od neděle 12. června začne platit nový jízdní řád. Šedesát spojů nepojede vůbec a u dalších osmdesáti dojde k omezení do režimu kladívek, což znamená, že budou jezdit jen v pracovní dny," vysvětlil dopad nové situace na dopravu Petr Hinterholzinger z ústecké správy drah.
V hradeckém kraji dostanou dráhy od krajského úřadu o patnáct procent méně peněz, což se odrazí ve zrušení zhruba dvacítky spojů. Nejvíce jich zanikne na trati mezi Dobruškou a Opočnem a mezi Starou a Novou Pakou.
V ostatních regionech se zástupci samospráv a drah dohodli, a proto zatím o rušení spojů neuvažují.
Ale například v Plzeňském kraji musí železničáři doložit, jak vypočítávají cenu přepravy ve výši šesti milionů měsíčně. Pokud tak neučiní, přijdou za rok o 72 milionů korun.
"Kdybychom o tyto prostředky přišli, museli bychom i my přistoupit k redukci spojů v kraji. Nyní k tomu zatím nemáme důvod," uvedl Ladislav Seemann z plzeňského ředitelství ČD.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského nemají železnice na rušení spojů vliv. "Vše záleží na krajských samosprávách a ministerstvu dopravy, kolik spojů a v jakém rozsahu si objednají," uvedl.
Ačkoliv jsou České dráhy fakticky monopolním podnikem v osobní železniční přepravě, některé tratě jsou již několik let v soukromých rukou. Společnost Viamont vlastní tři regionální tratě na Karlovarsku a Královéhradecku, po kterých loni přepravila více než milion lidí.
Další soukromá společnost Connex představila nedávno na trati Pardubice-Liberec nový rychlík značky Siemens Desiro, který by mohl v budoucnu rychlostí a přepravní kvalitou konkurovat spojům Českých drah.
Nové služby na léto
Za necelý měsíc začnou prázdniny a dovolené a ve vlacích zůstanou tisíce prázdných míst. České dráhy chtějí letnímu odlivu zákazníků čelit speciálními službami a slevami. Kromě populárního Jadran Expressu, který bude vozit každý pátek turisty i s auty do chorvatského Splitu, připravují dráhy autovlaky také z Prahy do Košic a do Popradu na Slovensku.
Zvláštní nabídku drah mohou využít studenti a lidé do 26 let. Pro ně jsou letos opět připraveny Junior pasy Léto za stokorunu s tříměsíční platností od 21. června. S jízdenkami InterRail a Eurodomino mohou navíc procestovat řadu evropských zemí.