Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy si díky konkurenci polepšily. Chválí větší zájem o vlaky

  19:53aktualizováno  19:53
České dráhy přišly v roce 2011 o monopolní postavení na trase z Prahy do Ostravy. Náhlé otevření trhu považují stále za nekoncepční, přesto ale vidí na liberalizaci i některá pozitiva. Odmítají i kritiku, že nejlepší vozy nasazují jen na tuto trasu.

Konkurence na železnici je pro České dráhy ve skutečnosti výhodná. | foto: České dráhy

Čistě finančně, totiž z pohledu přijatých peněz od státu, na této změně České dráhy vydělaly. Do otevření trhu vykazovala linka Ex1, tedy Praha – Ostrava – Slovensko, ztrátu kolem dvou milionů korun ročně. Vlaky do Ostravy tak v podstatě vydělávaly a kryly ztrátu, kterou vyprodukovaly mezi Ostravou a státní hranicí, kde nejsou tak plné.

Jen v roce 2014 ale stát doplatil za dálkové vlaky z Ostravy na hranici přes 60 milionů korun a dalších 30 milionů jako kompenzaci za státem nařízené slevy. Tyto peníze dostávají i ostatní dopravci na spoje mimo závazek veřejné služby.

Stát přestal v roce 2011 vlaky mezi Prahou a Ostravou objednávat, čímž v podstatě ztratil vliv na to, kdy vlaky jezdí. Zmizely některé okrajové spoje v neatraktivní časy.

„Podle našeho názoru bylo nekoncepční a chybné vzdát se možnosti ovlivňovat dopravní obslužnost na spojení Prahy a Ostravy,“ uvedl mluvčí Českých drah.

Podle něj to vedlo k přetížení dopravní cesty. „Na cestující má také negativní dopad chybějící jednotný tarifní a odbavovací systém České republiky, což se negativně projevuje v možnostech uplatnění odškodného za zpoždění, hlavně v případech, kdy lidé cestují do míst mimo trať Praha – Ostrava,“ dodal Štáhlavský.

Dráhy nechtějí uvést, zda po zlevnění na trase vydělávají. „Trať je pro nás hospodářsky atraktivní,“ řekl pouze Štáhlavský.

Fotogalerie

V nástupu konkurence vidí i pozitiva. Například v tom, že se ze železnice stalo zajímavé mediální téma. „Před nástupem soukromníků o nás média tak často nereferovala,“ dodal Štáhlavský. „Veřejnost také zjistila, že ani soukromí dopravci nenabízejí větší přesnost vlaků nebo kvalitu souprav. I soukromníci mají problémy, jakými jsou zpožděné vlaky nebo poruchy vozů,“ dodal.

Trať Praha – Ostrava je pro České dráhy dlouhodobě páteřní trasou, myšlenky, že by ji opustili dlouhodobě odmítají. „Lidé si myslí, že investujeme jen sem, ale není to pravda. Modernizace probíhá na spoustě dalších tratí. Ale do Ostravy jezdila nejlepší vozidla už historicky,“ tvrdí Štáhlavský.

Autor:



Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...



Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Vlaky zdarma na Slovensku: jsou přecpané, penzisté si připlácejí 1. třídu

Vlaky slovenské železniční společnosti ZSSK

Slovensko zavedlo bezplatné jízdné pro žáky, studenty a seniory už v roce 2014. A doteď toto rozhodnutí budí emoce....

Další z rubriky

Zarostlé koleje na prodej. Obce se snaží zachránit neudržované lokálky

Most přes Mladotický potok na zaniklé železniční trati Kralovice - Mladotice v...

Obce bojují proti rušení nevyužívaných lokálek, správa železnic se dlouhodobě snaží některé nevyužívané železniční...

Vyšší pokuty, tvrdší tresty. Evropa zpřísnila postihy řidičů za přestupky.

Po dopravní nehodě dvou aut jeden z účastníků srazil druhého řidiče a z místa...

Kdo cestuje po Evropě autem, musí počítat s tím, že jsou dopravní předpisy zase o něco přísnější. Británie zvažuje...

Pražské letiště loni přepravilo rekordních 15,4 milionu cestujících

Letiště Václava Havla.

Největší české letiště loni přepravilo rekordních 15,4 milionu cestujících. Proti roku 2016 vzrostl počet pasažérů...

Najdete na iDNES.cz