(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Jan Strouhal, MAFRA

České dráhy se loni dostaly z miliardové ztráty do mírného zisku

  • 35
České dráhy se loni poprvé od oddělení nákladní dopravy před třemi lety přehouply do zisku. Za rok 2010 vykázaly zisk devět milionů korun, v roce 2009 přitom měly miliardovou ztrátu. Letos firma počítá se ziskem asi 320 milionů.

"Díky vnitřním úsporám v oblasti režijních a osobních výdajů jsme loni udrželi náklady společnosti na úrovni roku 2009, což v kombinaci s růstem tržeb pozitivně ovlivnilo celkové hospodaření Českých drah," uvedl generální ředitel ČD Petr Žaluda.

Firma hodlá šetřit i letos. Na nákup materiálu a služeb chce vydat až o 200 milionů méně a úspory očekává i u elektřiny, kterou bude kupovat od dodavatele, kterého poprvé vybrala v elektronické aukci.

Náklady drah loni stagnovaly na 29,2 miliardy korun. Tržby za přepravu cestujících bez doplňkových služeb (přeprava zásilek, zvláštních vlaků) meziročně vzrostly o téměř 170 milionů korun na 5,9 miliardy Kč. Dráhy tento růst připisují tomu, že se jim podařilo zastavit pokles pasažérů a že vzrostl zájem o cesty na delší vzdálenosti.

Chcete cestovat?

Jízdní řády vlaků, autobusů i MHD najdete na jizdnirady.idnes.cz
 

Dráhy ale také zdražily v polovině loňského prosince většinu cest. Kritizovány byly hlavně za to, že nejvíce navýšily ceny víkendových jízdenek, které využívaly hlavně rodiny s dětmi. Zde stouply ceny o pětinu, což podle kritiků povede ke snížení zájmu lidí o tyto spoje.

"Je to totální nepochopení původního záměru umožnit rodinám cestovat levně vlaky po mikroregionu bez ohledu na úřední hranice kraje," kritizoval tehdy změnu Tomáš Čech, který měl dříve na starosti v Českých drahách tvorbu cen, ale následně byl odvolán.

Počet cestujících zůstal drahám na stejné úrovni jako o rok dříve, národní železnice tak loni přepravila 163 milionů lidí.

Firma se pyšní tím, že dokázala být zisková i za situace, kdy dostala od krajů na dopravní obslužnost o 325 milionů méně než v roce 2009. V jízdním řádu 2010/11 vypraví České dráhy průměrně přes sedm tisíc spojů každý den.

Loni firma uzavřela smlouvy na modernizaci stávajících a nákup nových vagonů a souprav za téměř deset miliard korun.