"Dohodli jsme se s odbory, že současní nájemníci dostanou možnost koupit byty za odhadní cenu," uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro správu majetku Milan Matzenauer.
Ta se podle drah hodně liší v závislosti na lokalitě. Lze však předpokládat, že průměrná cena jednoho bytu nepůjde pod půl milionu korun. V takovém případě by dráhy jejich prodejem mohly získat nejméně 600 milionů korun.
Byty mohou podle dohody koupit i přímí příbuzní dosavadních obyvatel.
Pokud nájemníci byty nekoupí, nabídnou je dráhy dál. Jde o byty s regulovaným nájmem. "Většinou tam bydlí naši bývalí zaměstnanci," upřesnil Matzenauer. Nájemníci se budou muset dohodnout, že dům koupí celý, většinou jde o domy se čtyřmi a pěti byty.
Pokud nájemníci na prodej nepřistoupí, dráhy jim nabídnou bydlení na nádražích a kupce pro neprodané byty budou hledat v dražbách. "Snažili jsme se, aby podmínky odprodeje byly důstojné," komentoval jednání o bytech Jan Bitter z Odborového sdružení železničářů.
Dráhy si zatím ponechají zhruba 2 500 bytů, které mají na samotných nádražích. Ty jsou však často v katastrofálním stavu. Zisk z prodeje nemovitostí chtějí dráhy použít na rekonstrukci nádraží.
Letos až miliarda z nemovitostí
České dráhy jsou jedním z největších vlastníků nemovitostí v Česku. Jejich hodnota je podle Matzenauera zhruba 20 miliard korun, téměř polovina drážního majetku.
Letos mají prodeje přinést zhruba miliardu korun. Výnos z velké části ovlivní plánovaný prodej pozemku u pražského Masarykova nádraží za necelou půlmiliardu korun. Tato částka následně půjde na opravu tohoto nádraží. Na prázdných pozemcích vyrostou nejspíše byty a kanceláře.
Dráhy se zbavují i dalších budov: oznámily třeba prodej Šporkovského paláce v Hybernské ulici v centru Prahy. Po dvou neúspěšných dražbách hledají nového majitele výběrovým řízením,minimální cena je 300 milionů korun. V nabídce jsou například i dům v Praze na Vinohradech, v Ostroměři na Jičínsku nebo v Domažlicích.