Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dráhy shánějí další lokomotivy, hledají náhradu za „lachtany“

  11:06aktualizováno  11:06
České dráhy se odklánějí od tradičního nákupu nových lokomotiv a místo toho plánují častější pronájmy. Tento týden kromě soutěže o stroje schopné jet až dvousetkilometrovou rychlostí na tratích do Německa a Rakouska, začal dopravce hledat i náhradu za dosluhující „lachtany“.

České dráhy dosud pro posun používají hlavně lokomotivy řady 714, které vznikly modernizací starších strojů 735 v devadesátých letech. | foto: České dráhy

České dráhy (ČD) v soutěži hledají firmu, která jim dodá na deset let deset lehkých posunovacích lokomotiv. Mají nahradit staré a dnes už neefektivní stroje řady 714 přezdívané „lachtan“, které vznikly v devadesátých letech modernizací řady 735. „Dnes jsou již dávno za hranou své životnosti. Pokud bychom je chtěli dál provozovat, vyžadovaly by totální rekonstrukci,“ řekl člen představenstva František Bureš.

České dráhy odhadují cenu desetiletého pronájmu všech deseti strojů na 220 milionů korun. Výměnou ale firma počítá s tím, že ušetří stovky milionů korun díky tomu, že jejich provoz bude levnější a sníží se i rozpočet na údržbu.

ČD plánují ze svého vozového parku postupně vyřazovat staré a nehospodárné posunovací lokomotivy, jejichž provoz je díky zastaralé technologii a konstrukci mnohonásobně dražší než u moderních, lehčích a dnes již i levnějších strojů.

„Ušetříme také snížením vlastního počtu těchto lokomotiv a jejich záloh, protože nové samozřejmě dosahují stoprocentní provozuschopnosti a spolehlivosti,“ dodal Bureš.

Posunovací lokomotivy jsou hlavním byznysem tuzemské společnosti CZ Loko, která je i úspěšně vyváží. Nedávno získala velkou zakázku například na pro provoz na vlečce ostravského ArcelorMittalu. Zájem se dá ale očekávat i od zahraničních výrobců.

Autor:



Nejčtenější

Muslimové ve vánoční reklamě nás urážejí, vzkazují lidé řetězci Tesco

V reklamě Tesca ve Velké Británii má svou roli i muslimská rodina.

Jen pár dní po prvním odvysílání se vánoční reklama obchodního řetězce Tesco ve Velké Británii stala terčem kritiky....

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...



Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Další z rubriky

Samořiditelný autobus měl nehodu hned první den provozu

Samoobslužný kyvadlový autobus v Las Vegas

Slavnostní spuštění provozu prvního autonomního autobusu v Las Vegas nedopadlo podle představ. Ani ne po hodině jízdy...

České dráhy chtějí konkurenci trumfnout novými vlaky. Investují 20 miliard

Railjety na pražském odstavném nádraží.

Českým drahám (ČD) mají v konkurenčním boji po částečném otevření železničního trhu v roce 2019 pomoci nové vlaky....

Potrubní doprava pro lidi? Nejdřív v arabské poušti, pak v Brně

Vizualizace dopravní „kapsle“ dráhy hyperloop.

Už brzy má být zveřejněná studie, která ukáže, za jakých podmínek se vyplatí v arabské poušti přeprava budoucnosti....



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.