Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dráhy shánějí další lokomotivy, hledají náhradu za „lachtany“

  11:06aktualizováno  11:06
České dráhy se odklánějí od tradičního nákupu nových lokomotiv a místo toho plánují častější pronájmy. Tento týden kromě soutěže o stroje schopné jet až dvousetkilometrovou rychlostí na tratích do Německa a Rakouska, začal dopravce hledat i náhradu za dosluhující „lachtany“.

České dráhy dosud pro posun používají hlavně lokomotivy řady 714, které vznikly modernizací starších strojů 735 v devadesátých letech. | foto: České dráhy

České dráhy (ČD) v soutěži hledají firmu, která jim dodá na deset let deset lehkých posunovacích lokomotiv. Mají nahradit staré a dnes už neefektivní stroje řady 714 přezdívané „lachtan“, které vznikly v devadesátých letech modernizací řady 735. „Dnes jsou již dávno za hranou své životnosti. Pokud bychom je chtěli dál provozovat, vyžadovaly by totální rekonstrukci,“ řekl člen představenstva František Bureš.

České dráhy odhadují cenu desetiletého pronájmu všech deseti strojů na 220 milionů korun. Výměnou ale firma počítá s tím, že ušetří stovky milionů korun díky tomu, že jejich provoz bude levnější a sníží se i rozpočet na údržbu.

ČD plánují ze svého vozového parku postupně vyřazovat staré a nehospodárné posunovací lokomotivy, jejichž provoz je díky zastaralé technologii a konstrukci mnohonásobně dražší než u moderních, lehčích a dnes již i levnějších strojů.

„Ušetříme také snížením vlastního počtu těchto lokomotiv a jejich záloh, protože nové samozřejmě dosahují stoprocentní provozuschopnosti a spolehlivosti,“ dodal Bureš.

Posunovací lokomotivy jsou hlavním byznysem tuzemské společnosti CZ Loko, která je i úspěšně vyváží. Nedávno získala velkou zakázku například na pro provoz na vlečce ostravského ArcelorMittalu. Zájem se dá ale očekávat i od zahraničních výrobců.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...

Najdete na iDNES.cz