Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy mají trumf v boji o mezistátní linky

  5:00aktualizováno  5:00
České dráhy získaly trumf v nadcházejícím boji o prodloužení smluv na páteřních mezistátních linkách. Dosavadní spolupráci na některých přeshraničních spojeních chtějí prodloužit německé a rakouské dráhy. Českým drahám to významně posiluje pozici při vyjednávání o dalším zajištění provozu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Zájem Němců a Rakušanů o další kooperaci se týká linek z Prahy do Berlína a Hamburku a rovněž z Prahy do Vídně a Grazu. Spolupráce všech tří železničních dopravců neznamená automatickou stopku pro ostatní potenciální vyzyvatele. Českým drahám to však výrazně hraje do karet.

„Mezinárodní doprava je pro nás důležitým obchodním zájmem. Těší nás, že jsou Deutsche Bahn i Österreichische Bundesbahnen se spoluprací spokojeni a deklarovali zájem v ní dlouhodobě pokračovat,“ řekl MF DNES za České dráhy ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák.

Jednání zkomplikoval Jančura

Zájem na vzájemné spolupráci zmíněných hlavních hráčů na národních železničních trzích nebyl v minulosti zdaleka pravidlem. Na jaře 2012 Deutsche Bahn oznámily, že na další spolupráci na českoněmecké tepně budou vyjednávat pouze se společností Student Agency Radima Jančury, která tehdy první železniční spojení z Prahy do Ostravy provozovala přibližně půl roku.

Po dvou letech se ale situace otočila o 180 stupňů a tehdejší šéf ČD Daniel Kurucz na Žofínském fóru oznámil podpis další pětileté spolupráce končící v roce 2020 s možností prodloužit provoz o dalších pět let. Právě tuto opci chtějí nyní dopravci využít.

Soutěžení se ale nakonec nevyhnou ani tyto mezistátní linky. Na řadu ale přijdou až naposled, mezitím chce dopravní resort soukromníkům nabídnout jiná spojení.

České dráhy objednaly deset nových vlaků za tři miliardy korun

Evropská pravidla totiž pro úplnou liberalizaci trhu stanovují přechodné období do roku 2033. „Linky, kde existovala dlouhodobá úspěšná spolupráce se zahraničními dopravci, z toho důvodu patří k linkám v rámci harmonogramu umístěným později,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Z tohoto důvodu ministerstvo vloni z balíku prvních soutěžených tratí vyřadilo soutěž na objednávku vlaků z Prahy do Ústí nad Labem, tedy části trasy, po které jezdí i zmíněné mezistátní expresy do Berlína.

Soukromí dopravci nicméně nehodlají čekat, až stát na dotované dálkové linky vypíše klasická výběrová řízení, a plánují na konkrétní trasy podávat konkurenční nabídky i bez soutěží. Stát totiž může se stávajícím dopravcem prodloužit smlouvu pouze tehdy, pokud se o konkrétní spojení nezajímá i jiná společnost. V takovém případě pak musí posoudit obě nabídky a vybrat tu výhodnější.

Zájem o linku do Berlína dlouhodobě deklaruje Leo Express, pro který by to znamenalo mimo jiné i propojení německého byznysu v podobě spojení Berlín–Stuttgart, který provozuje spolu s německým dopravcem Flixtrain. RegioJet Radima Jančury zájem o konkrétní linky oficiálně nekomentuje. Od loňského prosince se ale pustil do provozu linky do Vídně bez dotací na provoz.

Zlepšení služeb

Důvodem pro pokračování spolupráce se zahraničními dopravci je podle ČD zlepšení vozidlového parku, který státem vlastněný dopravce do zahraničí posílá. Ještě nedávno přitom společnost neměla vhodné vozidlo, které by vlaky do Německa odvezlo bez nutnosti přepřahat v Drážďanech za německou lokomotivu. Absenci schváleného stroje pro 200kilometrový provoz na německých tratích ČD nakonec vyřešily pronájmem lokomotiv Vectron, které na ní jezdí od května.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

VIDEO: Za hodinu tam a zpátky. První rychlovlaky spojí Hongkong s Čínou

Čínské rychlovlaky

Z čínského Kantonu v neděli vyjede vysokorychlostní vlak a po 140 kilometrů dlouhé trati zamíří do Hongkongu. Nové...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Plavba 21. století: dvoupatrové apartmány a panoramatický výhled na oceán

Nová výletní loď Celebrity Edge je pro 2900 pasažérů, vyplout by měla poprvé v...

Dvoupatrové apartmány s bazénem, výsuvná terasa a „létající restaurace“, která se pohybuje po obvodu paluby. Výletní...



Najdete na iDNES.cz