České dráhy mají trumf v boji o mezistátní linky

  5:00aktualizováno  5:00
České dráhy získaly trumf v nadcházejícím boji o prodloužení smluv na páteřních mezistátních linkách. Dosavadní spolupráci na některých přeshraničních spojeních chtějí prodloužit německé a rakouské dráhy. Českým drahám to významně posiluje pozici při vyjednávání o dalším zajištění provozu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Zájem Němců a Rakušanů o další kooperaci se týká linek z Prahy do Berlína a Hamburku a rovněž z Prahy do Vídně a Grazu. Spolupráce všech tří železničních dopravců neznamená automatickou stopku pro ostatní potenciální vyzyvatele. Českým drahám to však výrazně hraje do karet.

„Mezinárodní doprava je pro nás důležitým obchodním zájmem. Těší nás, že jsou Deutsche Bahn i Österreichische Bundesbahnen se spoluprací spokojeni a deklarovali zájem v ní dlouhodobě pokračovat,“ řekl MF DNES za České dráhy ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák.

Jednání zkomplikoval Jančura

Zájem na vzájemné spolupráci zmíněných hlavních hráčů na národních železničních trzích nebyl v minulosti zdaleka pravidlem. Na jaře 2012 Deutsche Bahn oznámily, že na další spolupráci na českoněmecké tepně budou vyjednávat pouze se společností Student Agency Radima Jančury, která tehdy první železniční spojení z Prahy do Ostravy provozovala přibližně půl roku.

Po dvou letech se ale situace otočila o 180 stupňů a tehdejší šéf ČD Daniel Kurucz na Žofínském fóru oznámil podpis další pětileté spolupráce končící v roce 2020 s možností prodloužit provoz o dalších pět let. Právě tuto opci chtějí nyní dopravci využít.

Soutěžení se ale nakonec nevyhnou ani tyto mezistátní linky. Na řadu ale přijdou až naposled, mezitím chce dopravní resort soukromníkům nabídnout jiná spojení.

České dráhy objednaly deset nových vlaků za tři miliardy korun

Evropská pravidla totiž pro úplnou liberalizaci trhu stanovují přechodné období do roku 2033. „Linky, kde existovala dlouhodobá úspěšná spolupráce se zahraničními dopravci, z toho důvodu patří k linkám v rámci harmonogramu umístěným později,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Z tohoto důvodu ministerstvo vloni z balíku prvních soutěžených tratí vyřadilo soutěž na objednávku vlaků z Prahy do Ústí nad Labem, tedy části trasy, po které jezdí i zmíněné mezistátní expresy do Berlína.

Soukromí dopravci nicméně nehodlají čekat, až stát na dotované dálkové linky vypíše klasická výběrová řízení, a plánují na konkrétní trasy podávat konkurenční nabídky i bez soutěží. Stát totiž může se stávajícím dopravcem prodloužit smlouvu pouze tehdy, pokud se o konkrétní spojení nezajímá i jiná společnost. V takovém případě pak musí posoudit obě nabídky a vybrat tu výhodnější.

Zájem o linku do Berlína dlouhodobě deklaruje Leo Express, pro který by to znamenalo mimo jiné i propojení německého byznysu v podobě spojení Berlín–Stuttgart, který provozuje spolu s německým dopravcem Flixtrain. RegioJet Radima Jančury zájem o konkrétní linky oficiálně nekomentuje. Od loňského prosince se ale pustil do provozu linky do Vídně bez dotací na provoz.

Zlepšení služeb

Důvodem pro pokračování spolupráce se zahraničními dopravci je podle ČD zlepšení vozidlového parku, který státem vlastněný dopravce do zahraničí posílá. Ještě nedávno přitom společnost neměla vhodné vozidlo, které by vlaky do Německa odvezlo bez nutnosti přepřahat v Drážďanech za německou lokomotivu. Absenci schváleného stroje pro 200kilometrový provoz na německých tratích ČD nakonec vyřešily pronájmem lokomotiv Vectron, které na ní jezdí od května.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Karlín a u Kříže. V Praze nejspíš vzniknou nové zastávky vlaku

Vizualizace železniční zastávky Karlín

Dvě další zastávky mohou v nejbližších letech usnadnit cestujícím přestup z pražské městské dopravy na příměstskou...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...



Najdete na iDNES.cz