Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy hledají, kdo jim bude provozovat spací vozy další roky

  19:01aktualizováno  19:01
Po velké soutěži na provoz jídelních vozů vypsaly České dráhy další velkou zakázku na služby. Ve dvou soutěžích s odhadovanou cenou 140 milionů korun hledají provozovatele svých lůžkových a lehátkových vozů.

Deutsche Bahn hodlají v příštích letech výrazně omezit počty nočních vlaků | foto: Deutsche Bahn

Zakázky České dráhy vypsaly na celkem 43 měsíců, soutěží je podle dvou oblastí: západ a východ. Soutěž přichází v době, kdy zejména na západ od našich hranic dochází k velkému omezování nočních vlaků. Vozy jsou ve vlastnictví Českých drah, vítěz soutěže má zajistit jejich provoz a palubní personál.

Bizar spacího vlaku: děti do jiného vagonu a táta na hlídku

Ubytovací vozy Českých drah dlouhodobě provozuje společnost JLV, v které má dopravce částečný podíl. Dá se však očekávat i zájem zahraničních provozovatelů.

Jisté je, že z jízdního řádu na příští rok vypadnou například lůžkové vlaky z Prahy do Kolína nad Rýnem, Deutsche Bahn s provozem nočních spojů zcela končí. Proti zastavení provozu nočních vlaků ještě v Německu sepisují petici.

Fotogalerie

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je ale jinak rozsah nočních spojů stabilní. „Další relace jsou v současnosti v jednání v souvislosti s přípravou jízdního řádu,“ dodal Štáhlavský.

Rozdělení soutěže na východ a západ souvisí s požadavky národních dopravců, kteří noční vlaky provozují na území jednotlivých států. V případě tras na západ totiž musí mít personál složené národní zkoušky ve stanoveném rozsahu. U spojů na východ pak není personál součástí doprovodu vlaku, má jen povinnosti v oblasti servisu a odbavení v ubytovacích vozech a obdobné zkoušky skládat nemusí. „Z těchto odlišných požadavků na výkon personálu souvisí i předpokládané rozdílné náklady,“ vysvětlil Štáhlavský.

České dráhy nechtějí z obchodních důvodů uvést, kolik lidí ročně v ubytovacích vozech svezou. Nejistý je zatím provoz lůžkových a lehátkových vozů na Balkán do Splitu a černohorského Baru. „Provoz bude zajištěn podle aktuální bezpečnostní situace na Balkáně,“ dodal Štáhlavský.

Kam jezdí České dráhy s lůžkovými a lehátkovými vozy:

Praha - Krakov
Praha - Košice - Humenné (společně se ZSSK - lůžkové vozy)
Praha - Banská Bystrica/Zvolen
Berlín - Praha - Budapešť (společně s MÁV/WSBA - lehátkové vozy)
Berlín - Praha - Vídeň (společně s MÁV/WSBA - lehátkové vozy)
Praha - Curych (produkt CNL DB, společně s DB - lehátkové vozy)
Praha - Köln (Rhein) (produkt CNL DB, společně s DB - lehátkové vozy)

Ostatní společnosti zajišťují provoz dále na těchto linkách:
Praha - Varšava (PKP)
Praha - Kyjev (UŽ)
Praha - Košice (ZSSK)
Praha - Poprad (ZSSK)
Cheb - Praha - Košice (ZSSK)
Varšava/Krakov - Břeclav - Vídeň/Budapešť (PKP)
Moskva - Praha/Vídeň/Cheb/Budapešť (RŽD)
Petrohrad - Praha/Vídeň (RŽD)
Moskva - Nice (RŽD)

Autor:


Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Třináctiletého chlapce někdo udal inspekci. Prodával hot dogy bez licence

Ilustrační snímek

Zatímco ostatní kluci jezdí na kole a hrají fotbal, třináctiletý Jaequan Faulkner z amerického státu Minnesota ve...

Další z rubriky

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o...

V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svést v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které...

Hyperloop se stává realitou. Ve Španělsku vyroste testovací centrum

Společnost Virgin Hyperloop One ve Španělsku vyvíjí nové technické centrum....

Malá vesnice na jihu Španělska se brzy promění v technický komplex věnovaný ultra rychlému futuristickému dopravnímu...

ČD Cargo omladí stárnoucí park o čtrnáct moderních lokomotiv

Vizualizace nové lokomotivy pro ČD Cargo.

Nákladní dopravce ČD Cargo nakoupí čtrnáct moderních lokomotiv pro přepravu nákladů napříč Evropou. Pořídí deset strojů...

Najdete na iDNES.cz