Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy hledají, kdo jim bude provozovat spací vozy další roky

  19:01aktualizováno  19:01
Po velké soutěži na provoz jídelních vozů vypsaly České dráhy další velkou zakázku na služby. Ve dvou soutěžích s odhadovanou cenou 140 milionů korun hledají provozovatele svých lůžkových a lehátkových vozů.

Deutsche Bahn hodlají v příštích letech výrazně omezit počty nočních vlaků | foto: Deutsche Bahn

Zakázky České dráhy vypsaly na celkem 43 měsíců, soutěží je podle dvou oblastí: západ a východ. Soutěž přichází v době, kdy zejména na západ od našich hranic dochází k velkému omezování nočních vlaků. Vozy jsou ve vlastnictví Českých drah, vítěz soutěže má zajistit jejich provoz a palubní personál.

Bizar spacího vlaku: děti do jiného vagonu a táta na hlídku

Ubytovací vozy Českých drah dlouhodobě provozuje společnost JLV, v které má dopravce částečný podíl. Dá se však očekávat i zájem zahraničních provozovatelů.

Jisté je, že z jízdního řádu na příští rok vypadnou například lůžkové vlaky z Prahy do Kolína nad Rýnem, Deutsche Bahn s provozem nočních spojů zcela končí. Proti zastavení provozu nočních vlaků ještě v Německu sepisují petici.

Fotogalerie

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského je ale jinak rozsah nočních spojů stabilní. „Další relace jsou v současnosti v jednání v souvislosti s přípravou jízdního řádu,“ dodal Štáhlavský.

Rozdělení soutěže na východ a západ souvisí s požadavky národních dopravců, kteří noční vlaky provozují na území jednotlivých států. V případě tras na západ totiž musí mít personál složené národní zkoušky ve stanoveném rozsahu. U spojů na východ pak není personál součástí doprovodu vlaku, má jen povinnosti v oblasti servisu a odbavení v ubytovacích vozech a obdobné zkoušky skládat nemusí. „Z těchto odlišných požadavků na výkon personálu souvisí i předpokládané rozdílné náklady,“ vysvětlil Štáhlavský.

České dráhy nechtějí z obchodních důvodů uvést, kolik lidí ročně v ubytovacích vozech svezou. Nejistý je zatím provoz lůžkových a lehátkových vozů na Balkán do Splitu a černohorského Baru. „Provoz bude zajištěn podle aktuální bezpečnostní situace na Balkáně,“ dodal Štáhlavský.

Kam jezdí České dráhy s lůžkovými a lehátkovými vozy:

Praha - Krakov
Praha - Košice - Humenné (společně se ZSSK - lůžkové vozy)
Praha - Banská Bystrica/Zvolen
Berlín - Praha - Budapešť (společně s MÁV/WSBA - lehátkové vozy)
Berlín - Praha - Vídeň (společně s MÁV/WSBA - lehátkové vozy)
Praha - Curych (produkt CNL DB, společně s DB - lehátkové vozy)
Praha - Köln (Rhein) (produkt CNL DB, společně s DB - lehátkové vozy)

Ostatní společnosti zajišťují provoz dále na těchto linkách:
Praha - Varšava (PKP)
Praha - Kyjev (UŽ)
Praha - Košice (ZSSK)
Praha - Poprad (ZSSK)
Cheb - Praha - Košice (ZSSK)
Varšava/Krakov - Břeclav - Vídeň/Budapešť (PKP)
Moskva - Praha/Vídeň/Cheb/Budapešť (RŽD)
Petrohrad - Praha/Vídeň (RŽD)
Moskva - Nice (RŽD)

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Poblíž Varšavy chtějí Poláci postavit největší letiště v Evropě

Ilustrační foto

V roce 2016 se na prvních třech místech žebříčku nejpoužívanějších letišť umístily Atlanta, Peking a Dubaj. Pokud by se...

České dráhy chtějí konkurenci trumfnout novými vlaky. Investují 20 miliard

Railjety na pražském odstavném nádraží.

Českým drahám (ČD) mají v konkurenčním boji po částečném otevření železničního trhu v roce 2019 pomoci nové vlaky....

Samořiditelný autobus měl nehodu hned první den provozu

Samoobslužný kyvadlový autobus v Las Vegas

Slavnostní spuštění provozu prvního autonomního autobusu v Las Vegas nedopadlo podle představ. Ani ne po hodině jízdy...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.