TŘI DNY VE VLAKU: Drážní logika. Pomalejší a horší vlak = dražší lístek

Sledujeme on-line   14:00aktualizováno  14:00
Vyznat se v tarifech Českých drah je často náročný úkol i pro jejich zaměstnance. Dopravce sice za poslední roky zpřehlednil nabídku, současně ale stále více rozlišuje mezi svými cestujícími. Ovšem ne tím, čím jedou a jaké jim České dráhy poskytují služby. O ceně rozhoduje spíše to, jak moc zákazníkům hrozí, že pojedou se soukromou konkurencí.

České dráhy sice postupně rozšiřují nabídku destinací, mezi kterými platí akční ceny, i tak jde alespoň částečně základní tarif obejít. | foto: iDNES.cz

Ve většině případů tak paradoxně platí, že čím lepší a rychlejší vlak, tím levnější. A naopak: za svezení pomalejším a starým vlakem si musí lidé připlatit. I tuto politiku Českých drah jde ale často obejít.

Pojďme se podívat na jeden konkrétní příklad, ke kterému mě nalákala reklama Českých drah na akční jízdné mezi Ostravou a Olomoucí. Když si koupíte lístek přes internet den dopředu a často i v den odjezdu, dostanete se na cenu 69 korun, maximálně 75 korun. Včetně pendolina, kde je v tomto úseku velmi často nulový poplatek za rezervaci. 101 kilometrů ze Svinova do Olomouce zvládne pendolino za 47 minut. Jedete pohodlnou soupravou s velmi dobře fungujícím připojením k internetu, dostanete ještě půl litru vody a noviny zdarma.

Prakticky stejná vzdálenost je to z Olomouce do Luhačovic: 104 kilometrů. Pojedete hodinu a tři čtvrtě, většinou starými východoněmeckými vozy z osmdesátých let. Internet budete mít maximálně v mobilu, vodu a denní tisk si musíte koupit na nádraží. Cena? 129 korun, pokud nakoupíte hodně dopředu, dostanete se na 99 korun.

Rozdíl je tedy obrovský. Mimochodem, i cena 129 korun přes internet je ještě levná proti tomu, když byste kupovali lístek podle tarifu TR10, hlavního ceníku Českých drah. Za něj byste zaplatili 148 korun.

Vysvětlení je jednoduché: zatímco mezi Olomoucí a Ostravou se perou České dráhy o zákazníky s Leo Expressem a RegioJetem, do Luhačovic se perou maximálně s osobními auty lidí, kteří se raději rozhodnout jet individuálně. Podobných nespravedlností je v cenách u Českých drah mnohem více.

Fotogalerie

České dráhy sice postupně rozšiřují nabídku destinací, mezi kterými platí akční ceny, i tak jde alespoň částečně základní tarif obejít. Například je běžné, že u rychlíků z Klatov do Prahy lidé vyběhnou v Plzni z vlaku si koupit lístek do Prahy. Součet cen lístků Klatovy – Plzeň a Plzeň – Praha je totiž menší než Klatovy – Praha.

Na své cestě tyto problémy neřeším, jezdím bez omezení na celodenní jízdenku za 550 korun. Ještě výhodnější podobu má síťová jízdenka v létě, kdy ČD nabízí za 1190 korun její platnost na celé dva týdny.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...

Raději vlakem než autobusem. Na železnici přibyly tři miliony cestujících

Ilustrační snímek

Trend postupného úbytku cestujících v autobusech doprovázený oživením zájmu o cestování po železnici je patrný...

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...



Najdete na iDNES.cz