Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TŘI DNY VE VLAKU: Drážní logika. Pomalejší a horší vlak = dražší lístek

Sledujeme on-line   14:00aktualizováno  14:00
Vyznat se v tarifech Českých drah je často náročný úkol i pro jejich zaměstnance. Dopravce sice za poslední roky zpřehlednil nabídku, současně ale stále více rozlišuje mezi svými cestujícími. Ovšem ne tím, čím jedou a jaké jim České dráhy poskytují služby. O ceně rozhoduje spíše to, jak moc zákazníkům hrozí, že pojedou se soukromou konkurencí.

České dráhy sice postupně rozšiřují nabídku destinací, mezi kterými platí akční ceny, i tak jde alespoň částečně základní tarif obejít. | foto: iDNES.cz

Ve většině případů tak paradoxně platí, že čím lepší a rychlejší vlak, tím levnější. A naopak: za svezení pomalejším a starým vlakem si musí lidé připlatit. I tuto politiku Českých drah jde ale často obejít.

Pojďme se podívat na jeden konkrétní příklad, ke kterému mě nalákala reklama Českých drah na akční jízdné mezi Ostravou a Olomoucí. Když si koupíte lístek přes internet den dopředu a často i v den odjezdu, dostanete se na cenu 69 korun, maximálně 75 korun. Včetně pendolina, kde je v tomto úseku velmi často nulový poplatek za rezervaci. 101 kilometrů ze Svinova do Olomouce zvládne pendolino za 47 minut. Jedete pohodlnou soupravou s velmi dobře fungujícím připojením k internetu, dostanete ještě půl litru vody a noviny zdarma.

Prakticky stejná vzdálenost je to z Olomouce do Luhačovic: 104 kilometrů. Pojedete hodinu a tři čtvrtě, většinou starými východoněmeckými vozy z osmdesátých let. Internet budete mít maximálně v mobilu, vodu a denní tisk si musíte koupit na nádraží. Cena? 129 korun, pokud nakoupíte hodně dopředu, dostanete se na 99 korun.

Rozdíl je tedy obrovský. Mimochodem, i cena 129 korun přes internet je ještě levná proti tomu, když byste kupovali lístek podle tarifu TR10, hlavního ceníku Českých drah. Za něj byste zaplatili 148 korun.

Vysvětlení je jednoduché: zatímco mezi Olomoucí a Ostravou se perou České dráhy o zákazníky s Leo Expressem a RegioJetem, do Luhačovic se perou maximálně s osobními auty lidí, kteří se raději rozhodnout jet individuálně. Podobných nespravedlností je v cenách u Českých drah mnohem více.

Fotogalerie

České dráhy sice postupně rozšiřují nabídku destinací, mezi kterými platí akční ceny, i tak jde alespoň částečně základní tarif obejít. Například je běžné, že u rychlíků z Klatov do Prahy lidé vyběhnou v Plzni z vlaku si koupit lístek do Prahy. Součet cen lístků Klatovy – Plzeň a Plzeň – Praha je totiž menší než Klatovy – Praha.

Na své cestě tyto problémy neřeším, jezdím bez omezení na celodenní jízdenku za 550 korun. Ještě výhodnější podobu má síťová jízdenka v létě, kdy ČD nabízí za 1190 korun její platnost na celé dva týdny.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Těžké kamiony ničí podle Ťoka české silnice. Chce snížit limit nákladu

Ilustrační snímek

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce snížit maximální limit pro hmotnost nákladu kamionů na silnicích. V Česku lze...

Ojetin v českých autobazarech přibývá. Nejoblíbenější jsou škodovky

Ilustrační snímek

Nabídka ojetých aut v tuzemských autobazarech a inzerci za první pololetí vzrostla na 490 068 vozů, což je téměř o 50...

Pardubický kraj pokračuje v jednáních se soukromými dopravci

Začátek nejtěžšího testu Leo Expressu: test elektromagnetické kompatibility

Soukromý dopravce Leo Express loni zaslal na ministerstvo dopravy nabídky na převzetí většiny rychlíkových linek od...

Najdete na iDNES.cz