České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7....

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto: Michal Šula, MAFRA

Dobrá zpráva pro České dráhy a jejich dluhy. Udržely si stejný rating

  • 44
Schopnost dostát svým závazkům je u Českých drah (ČD) na stejné úrovni, jako u Ruska. Agentura Moody´s nechala státnímu dopravci i přes obavy vedení ze zhoršení na stejné úrovni jako loni. Pro firmu to znamená, že by se jí neměly letos výrazně zdražit dluhy a ztížit přístup k půjčeným penězům.

Moody´s ponechala rating státního dopravce na stupni Baa3. Stejné hodnocení má například Indie či Rusko. Pro firmu je to dobrá zpráva. Vedení se totiž netajilo obavami ze zhoršení do neinvestičního pásma, především kvůli stále nedořešenému převodu nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Zhoršení ratingu by znamenalo totiž zdražení půjček v řádu desítek až stovek milionů korun ročně. 

Výše úroků je pro firmu klíčová: napůjčováno má přes 36 miliard korun. Firma peníze využila především na obnovu zastaralého vozového parku. 

„Vnímáme to jako potvrzení správnosti našich kroků při stabilizaci společnosti, posílení její likvidity, zvýšení efektivity a zachování pevného místa na otevřeném trhu. Díky zachování dosavadního ratingového hodnocení budeme moci i nadále získávat finanční prostředky za velmi výhodných podmínek,“ řekl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. 

Drahám v krocení jejich dluhů hraje aktuálně do karet snižování úrokových sazeb, díky kterým se podařilo velkou část závazků refinancovat na nové, na delší dobu a s nižším úrokem. Například podzimní emise dluhopisů se dostala s úrokem pod tři procenta.

Podle Krtka udržení ratingu umožní pokračovat  v modernizaci společnosti a zlepšování služeb. „V hodnocení agentury se jistě projevil i náš aktivní přístup a otevřená komunikace. Z naší iniciativy se již před časem uskutečnila schůzka v Miláně, kde jsme představili předběžné hospodářské výsledky za rok 2014 a strategii financování na rok 2015.“ dodal.

Moody´s ve své zprávě chválí České dráhy za zlepšení provozního výsledku, naopak varuje před vysokými kapitálovými náklady a s tím souvisejícím tlakem na zadlužování. Upozorňuje, že zejména letošní a příští rok bude pro firmu těžký z hlediska udržení cash-flow, firma musí během roku splatit, respektive refinancovat dluhy v hodnotě téměř 10 miliard korun. 

Agentura také věří, že i když stát za dluhy Českých drah neručí, zřejmě by při potížících vláda pomohla. „Věříme, že v případě finančních potížích by Česká republika poskytla mimořádnou podporu Českým drahám,“ uvedla Moody´s ve své zprávě. 

Hodnocení Baa3 je posledním stupněm v takzvaném investičním pásmu. Když poprvé dráhy získaly hodnocení v roce 2011, dostaly se na lepší známku Baa1, naposledy došlo ke zhoršení ratingu loni.