Vlak City Elefant.

Vlak City Elefant. | foto: Radek Cihla, MAFRA

České dráhy v zimě nezdraží, ale spojů bude méně

  • 8
Narozdíl od minulých let nečeká většinu zákazníků Českých drah od 13. prosince, kdy začíná platit nový jízdní řád, zdražení jízdného. Podmínky se mění jen u síťových jízdenek a zvýhodněných lístků eLiška, které už nebudou na delších trasách tak výhodné.

Naopak obyčejné, zákaznické ani zpáteční jízdné se nemění. Stejná situace je i u dalších nabídek dopravce, které využívá přes 98 procent cestujících.

České dráhy nepromítnou do ceny ani lednovou změnu sazby DPH, která se zvýší z devíti na deset procent. "Nárůst daně absorbujeme, i když nás to bude stát mezi 40 a 50 miliony korun," uvedl Aleš Ondrůj, ředitel odboru produktů a obchodu Českých drah.

Podobný jako letos zůstane i počet vlaků, které dráhy vypraví. "Rozsah dopravy se sníží průměrně o dvě procenta," upřesnil šéf firmy Petr Žaluda. S největšími škrty musí počítat cestující v Královéhradeckém kraji, kde ubude osm procent spojů. Naopak v Praze vyjede o procento vlaků víc.

Šéf drah Žaluda si pochvaluje, že pro příští rok dostane jeho podnik od krajů a státu dost na to, aby pokryl veškeré ztráty, které provozem vlaků vznikají. Dohromady půjde o 12 miliard korun.

Ani tato částka však nestačí na rozsáhlejší obnovu vlaků. Dráhy sice plánují pokračovat v nákupu elektrických souprav CityElefant a motorových vlaků Regionova, na řadě dálkových vlaků však bude běžnou realitou potkat vozy s koženkovými sedačkami v kupé vyrobené v 70. letech.

Zrychlení dopravy jen v minutách

Cestující nečeká od nového jízdního řádu na hlavních tazích výrazné zrychlení ani zpomalení dopravy. Největší změnu zaznamenají pasažéři jedoucí z Prahy směrem na Pardubice a dále na Moravu či na Slovensko. Při výjezdu z hlavního města se už nebudou ploužit přes Vršovice a Malešice, ale vlaky pojedou novým tunelem pod Vítkovem a přes stanici Libeň.

Může se hodit

Jízdní řády na iDNES.cz

Na stránkách www.jizdnirady.czmůžete nově vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah.

Zkratka se však na jízdním řádu projeví jen několika minutami. Další stavební práce na trase totiž cestující o ušetřený čas připraví. "Dokončuje se průjezd Kolínem, předpokládalo se, že se začne pracovat na průjezdu stanicí Ústí nad Orlicí," vyjmenovává mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Vlaky EuroCity mezi Prahou a Olomoucí tak zrychlí o dvě minuty, pendolino z Prahy do Ostravy pak o tři. Naopak jediné pendolino, které zůstane na trati na Brno, o čtvrt hodiny zpomalí. – více čtěte Pendolinu ubude cest do ciziny, do Brna pojede pomaleji

Nejrozkopanější budou stejně jako letos tratě mezi Českými Budějovicemi a Prahou a mezi Chebem a Plzní. Cestující se tam musí připravit i na to, že některé vlaky budou nahrazeny autobusy.

Změna čeká i obyvatele severních Čech. Dosud byli zvyklí, že rychlíky z Prahy odjížděly z Masarykova nádraží, od poloviny prosince však vyjedou z hlavního nádraží a zastaví ještě v Holešovicích. Doba jízdy se nezmění.

    Jak rychle pojedou vlaky
 Trasa  SuperCity (pendolino) EuroCity, InterCity, Expresy  Rychlíky
 Praha - Olomouc  2:07 (2:11)  2:40 (2:42)  3:04 (3:08)
 Praha - Ostrava - Svinov  2:56 (2:59)  3:40 (3:47)  
 Praha - Brno  2:43 (2:28)  2:43 (2:44)  3:31 (3:30)
 Praha - České Budějovice 2:39 (2:42)
 Praha - Plzeň 1:46 (1:45)
 Praha - Hradec Králové 1:41 (1:40)
 Praha - Holešovice - ÚnL 1:02 (1:03) 1:02 (1:03)
 Praha - Otrokovice  3:25 (3:23)  3:52 (3:55)
 Praha - Pardubice 0:57 (1:02)  1:10 (1:15)  1:17 (1:23)
 Brno - Ostrava      2:09 (2:09)
 Pramen: jízdní řád ČD.
 * v závorkách uvádíme staré časy platné do 13. prosince