Na koleje se vrací legendární Vindobona. České dráhy upravují názvy spojů

  18:00aktualizováno  18:00
V roce 2019 přibude v jízdním řádu více jednotných názvů vlakových linek. Ty nahradí doposud odlišná pojmenování jednotlivých spojů. Společný název všech nebo většiny vlaků pendlujících na jedné lince začaly České dráhy více využívat na konci loňského roku, aby cestujícím usnadnily orientaci při vyhledávání spojů v jízdních řádech i na stanicích.

Vindobona, motorový vůz řady 854 | foto: Archiv České dráhyMetro.cz

Roční provoz některých linek a vlaků s novým jednotným označením se Českým drahám osvědčil. 

„Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování,“ vysvětluje důvody dalšího rozšíření jednotných názvů linek Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod.

Fotogalerie

České dráhy tento princip použily poprvé u spojů SC Pendolino na lince mezi Prahou a Ostravou či Bohumínem, kdy všechny vlaky stejné kvality pojmenovaly jednotně. V končícím jízdním řádu byl stejný princip využit také například u linek Metropolitan na trase Praha – Budapešť a některých dalších. Podobný způsob se osvědčil také u některých zahraničních spojů.

„Tyto linky jezdí v pravidelných intervalech po jedné až dvou hodinách. Cestující při tak hustém provozu, jednotných soupravách a službách přestávají rozlišovat konkrétní vlaky po jménech,“ říká Štěpán, podle kterého měla jednotlivá jména smysl hlavně v dobách, kdy jezdilo na většině tratí jen několik málo rychlíků nebo expresů za celý den. 

„Například z Prahy na jih Čech jezdilo ještě v roce 1990 jen 6 rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval svou kvalitou, rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků,“ vysvětluje.

Dnes z Prahy do Vídně jezdí stejně kvalitní a rychlé vlaky každé dvě hodiny a jejich jednotlivá jména zná jen málokdo. „Lidem tak mnohem více při cestování pomůže obecné pojmenování. Pro všechna spojení do Vídně jsme se proto rozhodli vrátit tradiční a legendární jméno Vindobona,“ dodává Štěpán.

V Jízdním řádu 2019 bude pojmenováno celkem 609 dálkových vlaků dvaašedesáti různými pojmenováními. Další názvy ponesou některé regionální vlaky, hlavně ty spěšné. Společná pojmenování linek byla volena tak, aby usnadnila cestujícím orientaci v jízdních řádech a trasách vlaků. Jména jsou vybrána podle dominantních prvků souvisejících s trasou vlaků, například podle řek nebo významných míst.

Spoje, které mají například odlišný typ soupravy nebo jinou výchozí a cílovou stanici než většina vlaků linky, se svým pojmenováním odlišují. I nadále zůstávají některé historické nebo komerční názvy vlaků. Takovými příklady jsou třeba názvy vlaků Metropolitan Slovenská strela, Hungaria, Porta Bohemica, Budvar nebo Zlínský expres.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...



Najdete na iDNES.cz