Roční provoz některých linek a vlaků s novým jednotným označením se Českým drahám osvědčil.
„Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování,“ vysvětluje důvody dalšího rozšíření jednotných názvů linek Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod.
Fotogalerie |
České dráhy tento princip použily poprvé u spojů SC Pendolino na lince mezi Prahou a Ostravou či Bohumínem, kdy všechny vlaky stejné kvality pojmenovaly jednotně. V končícím jízdním řádu byl stejný princip využit také například u linek Metropolitan na trase Praha – Budapešť a některých dalších. Podobný způsob se osvědčil také u některých zahraničních spojů.
„Tyto linky jezdí v pravidelných intervalech po jedné až dvou hodinách. Cestující při tak hustém provozu, jednotných soupravách a službách přestávají rozlišovat konkrétní vlaky po jménech,“ říká Štěpán, podle kterého měla jednotlivá jména smysl hlavně v dobách, kdy jezdilo na většině tratí jen několik málo rychlíků nebo expresů za celý den.
„Například z Prahy na jih Čech jezdilo ještě v roce 1990 jen 6 rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval svou kvalitou, rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků,“ vysvětluje.
Dnes z Prahy do Vídně jezdí stejně kvalitní a rychlé vlaky každé dvě hodiny a jejich jednotlivá jména zná jen málokdo. „Lidem tak mnohem více při cestování pomůže obecné pojmenování. Pro všechna spojení do Vídně jsme se proto rozhodli vrátit tradiční a legendární jméno Vindobona,“ dodává Štěpán.
V Jízdním řádu 2019 bude pojmenováno celkem 609 dálkových vlaků dvaašedesáti různými pojmenováními. Další názvy ponesou některé regionální vlaky, hlavně ty spěšné. Společná pojmenování linek byla volena tak, aby usnadnila cestujícím orientaci v jízdních řádech a trasách vlaků. Jména jsou vybrána podle dominantních prvků souvisejících s trasou vlaků, například podle řek nebo významných míst.
Spoje, které mají například odlišný typ soupravy nebo jinou výchozí a cílovou stanici než většina vlaků linky, se svým pojmenováním odlišují. I nadále zůstávají některé historické nebo komerční názvy vlaků. Takovými příklady jsou třeba názvy vlaků Metropolitan Slovenská strela, Hungaria, Porta Bohemica, Budvar nebo Zlínský expres.