Třetina vlaků ČD slouží přes 30 let navzdory miliardovým dotacím, tvrdí NKÚ

  8:53aktualizováno  8:53
Více než třetina vlaků Českých drah slouží přes 30 let, přestože dopravce získal v letech 2008 až 2018 na jejich obnovu 4,6 miliardy korun z evropských i státních peněz. Vyplývá to z prověrky Nejvyššího kontrolního úřadu. Podle drah je stáří vozů ovlivněno prakticky nulovou obnovou v době od sametové revoluce až do zhruba roku 2008.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Libor TeichmannMAFRA

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) neodpovídá věková struktura vozového parku podniku stávajícím ani budoucím požadavkům objednatelů dopravních služeb ani očekávání veřejnosti. Podnik od roku 2008 investoval asi 45 miliard korun, dalších 40 miliard korun by potřeboval, uvedly v reakci České dráhy (ČD).

NKÚ se zaměřil na peníze poskytované dopravcům na obnovu železničních kolejových vozidel v letech 2012 až 2018. Vedle státního dopravce kontroloval ministerstvo dopravy, které na obnovu železničních kolejových vozidel rozdělovalo státní peníze i evropské dotace.

„I přes mírný pokles průměrného stáří železničních kolejových vozidel tvoří podstatnou část vozového parku Českých drah vozidla starší 30 let, často za hranicí technické i morální životnosti,“ konstatovali kontroloři v tiskové zprávě. V roce 2012 provozovaly České dráhy přibližně 42 procent takto starých vozidel, loni to bylo zhruba 35 procent. České dráhy oponují, že investovat mohly až zhruba od roku 2008, a to díky získání mezinárodního ratingu a následnému vydání dluhopisů. „Prostředky z dluhopisového programu byly použity právě na nákup nových a modernizaci starších vozidel. Podíl dotačních prostředků na obnovu vozidel ČD byl z pohledu celkových investic malý,“ uvedla firma.

Dotace neputují pouze Českým dráhám, tvrdí ministerstvo

Podle NKÚ se také nedaří otevírat trh železniční osobní dopravy, a České dráhy jsou tak stále hlavním provozovatelem, když zajišťují 85 procent přepravního výkonu. „Důsledkem toho je, že příjemcem téměř všech evropských i státních peněz byla právě tato společnost, která v letech 2008 až 2018 získala na obnovu vlaků 4,6 miliardy korun,“ zjistil NKÚ.

Ministerstvo dopravy ale s tvrzením NKÚ, že příjemcem téměř všech evropských i státních peněz jsou České dráhy, nesouhlasí. Podle něj bylo v rámci dotace na obnovu železničních kolejových vozidel možné získat z operačního programu Doprava 2014-2020 až 7,7 miliardy korun a alokace je už předběžně vyčerpána. „Zároveň bylo dokončeno hodnocení projektů a v této souvislosti je třeba zdůraznit, že u více než 50 procent prostředků alokace nejsou příjemcem České dráhy,“ uvedlo ministerstvo.

Kontroloři ale upozornili, že o poskytnutí podpory na základě žádostí až do konce kontroly NKÚ v květnu 2018 ministerstvo nerozhodlo.

Co se týká otevírání trhu, jsou stejně jako v dalších zemích Evropské unie nastaveny termíny pro postupné otevírání trhu veřejných služeb, uvedlo ministerstvo. V souladu s takzvaným čtvrtým železničním balíčkem právních předpisů EU režim přímých zadání na železnici musí být ukončen k roku 2023, dodalo.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Lepší kamiony v Praze, než na vesnici. Magistrát zřejmě ustoupí od zákazu

Ilustrační snímek

Obyvatelé obcí na východ od­ Prahy si mohou oddechnout. Nové vedení hlavního města nepodporuje plán předchozího složení...

Obce brání rušení vlakových přejezdů, ministerstvo jim chce vystavit stopku

Přejezd ve Studénce, na kterém v roce 2015 došlo ke střetu vlaku s kamionem....

Resortu dopravy došla trpělivost při vyjednávání s obcemi o rušení železničních přejezdů. Těch je v Česku ve srovnání s...

Najdete na iDNES.cz