Každá souprava vyjde zhruba na 271 milionů korun, za všechny by tak České dráhy zaplatily zhruba 4,3 miliardy. Podle Žaludy je tato cena sice vysoká, ale zároveň výhodná, protože rakouské dráhy mají u Siemensu kontrakt na 60 souprav, a při tomto množství tak dosáhly na mnohem příznivější cenu.
"My kdybychom soutěžili těch šestnáct jednotek separátně, tak bychom se na tuto cenu nedostali," vysvětloval Žaluda v Českém rozhlasu.
Railjet by v česku mohl jezdit 200 km/h |
A právě to je podle něj důvod, proč se snaží České dráhy získat vlaky bez veřejné soutěže. Jednání s rakouskou stranou je však podle něj zatím ve fázi úvah, protože podle Žaludy není jasné, zda by nákup byl v souladu s evropskou legislativou.
"Jednáme o tom, zda existuje možnost využít opce, kterou rakouské dráhy mají. Druhá věc je, že musíme spočítat, zda jsme schopni nákup zaplatit. A třetí věc je, že všechny tyto věci musejí projít našimi orgány, jako je dozorčí rada, řídící výbor. Pokud by se to podařilo, tak bychom měli velmi zásadně obnovený park, co se týká mezinárodních spojů," uvedl Žaluda.
Pokud budou všechny tyto kroky schůdné, pak podle šéfa Českých drah nebude pro firmu problém miliardy na nákup nových souprav i přes velká úsporná opatření získat.