Velká zakázka Českých drah zvýhodňuje Škodu. Kvůli schvalování

  9:02aktualizováno  9:02
České dráhy vypsaly minulý týden největší zakázky v historii na nákup nových vozidel za evropské peníze. Ve hře je více než 11 miliard korun a nastavené podmínky zvýhodňují Škodu Transportation. Velkým výrobcům vozidel připadají kritéria tendrů diskriminační.

Na českou železnici se má v příštích letech dostat přes dotace na nové vlaky z evropských fondů částka přesahující 20 miliard korun. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Ve hře je více než 11 miliard korun, které chtějí České dráhy utratit za elektrické a dieselové jednotky a nové expresní vozy. A jak to podle nastavených podmínek tendrů vypadá, největší naději na získání zakázek v případě elektrických jednotek má tuzemský dominantní dodavatel vlaků pro České dráhy – Škoda Transportation.

Podle současných podmínek se například do soutěže nemůže přihlásit většina největších zahraničních výrobců vozidel. Důvody jsou dva: termíny dodání a příliš široký rozptyl závazně odebraného počtu vlaků.

Portál iDNES.cz se obrátil s dotazem na tři velké výrobce vozidel, zda se jim zdají podmínky soutěže v pořádku, všichni tři pod zárukou anonymity uvedli, že jim připadají diskriminační.

Do patnácti měsíců

Zvýhodnění tuzemského dodavatele je nejzjevnější v podmínce, že vítěz soutěže má dodat první vlaky do 15 měsíců od uzavření smlouvy. Na rozdíl od osobních aut totiž výrobcům vlaků nestačí získat „homologaci“ v jedné zemi. Kvůli rozdílným požadavkům musí mít každý typ vlaku certifikaci pro každou zemi zvlášť.

Jde o nákladný a dlouhotrvající proces v řádu měsíců až roků i v případě, že už stejné vlaky několik let bez problémů jezdí například v Německu. Patnáct měsíců je proto podle lidí pohybujících se v oboru nereálná doba, pokud výrobce vlak v Česku schválen nemá.

Nejvíce peněz má jít na nákup elektrických jednotek. Škoda Transportation se do soutěže hlásí se schválenou jednotkou InterPanter. Většina zahraničních výrobců se schvalováním v Česku otálí.

Už před třemi lety z podobných důvodů kritizoval soutěž na elektrické jednotky pro rychlíky švýcarský Stadler. Tento výrobce má sice v Česku schválenou jednotku Flirt, ale pouze pro jednu napájecí soustavu.

České dráhy šly dosud způsobem soutěžení Škodě Transportation na ruku. Rozdělovaly například soutěže do menších objemů, což velké hráče odradilo. V součtu šlo přitom o desítky miliard.

Poslední velkou zakázku na rychlíkové jednotky zahraniční výrobci ignorovali zase kvůli krátkým dodacím lhůtám. Přihlásila se opět pouze plzeňská Škoda.

Hlavní dodavatel vlaků pro ČD má přitom sám ze zahraničí zkušenost, že doby dodání jsou delší. Na schválení nových vlaků pro National Express do Německa (smlouva není stále uzavřena, protože výběr dopravce řeší tamější úřady) dostala Škoda čas přes dva roky od podpisu smlouvy. O minimálně dvou letech mluví i šéf RegioJetu Radim Jančura. Ten se chystá vypsat rovněž soutěž pro případ, že by stát vlaky nekupoval sám.

„České dráhy opakovaně s předstihem deklarovaly záměr výběrová řízení vypsat. Předpokládáme proto, že se na to již připravují a nechají si svá vozidla schválit pro plnohodnotný provoz v ČR,“ sdělil iDNES.cz mluvčí Radek Joklík.

Podle něj ČD Škodu nijak nezvýhodňují. „Pokud je nám známo, vozidla na dvě ze tří vypsaných zakázek nemá Škoda Transportation ve svém výrobním portfoliu, vyrábí totiž pouze elektrické jednotky. Naopak konkurenční společnosti tato vozidla vyrábí, a nic jim nebrání se s nimi do soutěží přihlásit,“ uvedl Joklík.

Chceme být flexibilní

V zadávacích podmínkách je ještě jedno úskalí: velký rozptyl možného počtu odebraných vozů. Výrobci totiž mají určit cenu vlaků tak, jako by dodávali jednu až třicet jednotek. České dráhy se zkrátka nezavazují k vyšším odběrům a může se stát, že v rámci smlouvy odeberou jediný vlak. Pro firmy je pak těžké kalkulovat, jak rozpustit fixní náklady na zakázku, protože pro větší počet závazně objednaných vlaků je cena logicky nižší.

České dráhy odmítají, že by zakázka byla diskriminační. „Jde o to, aby ČD mohly být v tomto ohledu flexibilní a mohly své požadavky stanovovat dle aktuálních potřeb,“ říká mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Dráhy totiž nemohou ovlivnit například harmonogram, jak bude ministerstvo soutěžit provoz rychlíků. Podle něho jsou podobně krátké dodací lhůty i v jiných zemích, v Maďarsku jedna ze soutěží počítala s dodáním do sedmi měsíců.

Na českou železnici se má v příštích letech dostat přes dotace na nové vlaky z evropských fondů částka přesahující 20 miliard korun. Kvůli velkému objemu dotací stát vážně připravuje variantu, že vlaky pořídí sám a bude je půjčovat. Tento plán se však nelíbí především Českým drahám.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Cestující ve vlacích si připlatí. České dráhy už od prosince zdraží jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy se změnou jízdního řádu zdraží jízdné. Od 9. prosince si cestující na krátkých vzdálenostech připlatí jednu...

Úklid, renovované záchody. Pivovary našly prostý recept na zvýšení tržeb

Ilustrační snímek

Vymalovat, dát nové stolečky na zahrádku, navonět toalety nebo udělat společenskou akci s kýtou šunky v hlavní roli se...

Další z rubriky

EU mění pravidla v železniční dopravě. Uleví zdravotně znevýhodněným

Ilustrační snímek

Nová pravidla pro cestování na železnici schválili ve čtvrtek ve Štrasburku poslanci a poslankyně Evropského...

Obce brání rušení vlakových přejezdů, ministerstvo jim chce vystavit stopku

Přejezd ve Studénce, na kterém v roce 2015 došlo ke střetu vlaku s kamionem....

Resortu dopravy došla trpělivost při vyjednávání s obcemi o rušení železničních přejezdů. Těch je v Česku ve srovnání s...

320 kilometrů v hodině. V Maroku bude jezdit nejrychlejší vlak v Africe

Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou

Železnice za 55 miliard korun, po které se požene rychlovlak rychlostí 320 kilometrů za hodinu, se slavnostně otevřela...

Najdete na iDNES.cz