Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká zakázka Českých drah zvýhodňuje Škodu. Kvůli schvalování

  9:02aktualizováno  9:02
České dráhy vypsaly minulý týden největší zakázky v historii na nákup nových vozidel za evropské peníze. Ve hře je více než 11 miliard korun a nastavené podmínky zvýhodňují Škodu Transportation. Velkým výrobcům vozidel připadají kritéria tendrů diskriminační.

Na českou železnici se má v příštích letech dostat přes dotace na nové vlaky z evropských fondů částka přesahující 20 miliard korun. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Ve hře je více než 11 miliard korun, které chtějí České dráhy utratit za elektrické a dieselové jednotky a nové expresní vozy. A jak to podle nastavených podmínek tendrů vypadá, největší naději na získání zakázek v případě elektrických jednotek má tuzemský dominantní dodavatel vlaků pro České dráhy – Škoda Transportation.

Podle současných podmínek se například do soutěže nemůže přihlásit většina největších zahraničních výrobců vozidel. Důvody jsou dva: termíny dodání a příliš široký rozptyl závazně odebraného počtu vlaků.

Portál iDNES.cz se obrátil s dotazem na tři velké výrobce vozidel, zda se jim zdají podmínky soutěže v pořádku, všichni tři pod zárukou anonymity uvedli, že jim připadají diskriminační.

Do patnácti měsíců

Zvýhodnění tuzemského dodavatele je nejzjevnější v podmínce, že vítěz soutěže má dodat první vlaky do 15 měsíců od uzavření smlouvy. Na rozdíl od osobních aut totiž výrobcům vlaků nestačí získat „homologaci“ v jedné zemi. Kvůli rozdílným požadavkům musí mít každý typ vlaku certifikaci pro každou zemi zvlášť.

Jde o nákladný a dlouhotrvající proces v řádu měsíců až roků i v případě, že už stejné vlaky několik let bez problémů jezdí například v Německu. Patnáct měsíců je proto podle lidí pohybujících se v oboru nereálná doba, pokud výrobce vlak v Česku schválen nemá.

Nejvíce peněz má jít na nákup elektrických jednotek. Škoda Transportation se do soutěže hlásí se schválenou jednotkou InterPanter. Většina zahraničních výrobců se schvalováním v Česku otálí.

Už před třemi lety z podobných důvodů kritizoval soutěž na elektrické jednotky pro rychlíky švýcarský Stadler. Tento výrobce má sice v Česku schválenou jednotku Flirt, ale pouze pro jednu napájecí soustavu.

České dráhy šly dosud způsobem soutěžení Škodě Transportation na ruku. Rozdělovaly například soutěže do menších objemů, což velké hráče odradilo. V součtu šlo přitom o desítky miliard.

Poslední velkou zakázku na rychlíkové jednotky zahraniční výrobci ignorovali zase kvůli krátkým dodacím lhůtám. Přihlásila se opět pouze plzeňská Škoda.

Hlavní dodavatel vlaků pro ČD má přitom sám ze zahraničí zkušenost, že doby dodání jsou delší. Na schválení nových vlaků pro National Express do Německa (smlouva není stále uzavřena, protože výběr dopravce řeší tamější úřady) dostala Škoda čas přes dva roky od podpisu smlouvy. O minimálně dvou letech mluví i šéf RegioJetu Radim Jančura. Ten se chystá vypsat rovněž soutěž pro případ, že by stát vlaky nekupoval sám.

„České dráhy opakovaně s předstihem deklarovaly záměr výběrová řízení vypsat. Předpokládáme proto, že se na to již připravují a nechají si svá vozidla schválit pro plnohodnotný provoz v ČR,“ sdělil iDNES.cz mluvčí Radek Joklík.

Podle něj ČD Škodu nijak nezvýhodňují. „Pokud je nám známo, vozidla na dvě ze tří vypsaných zakázek nemá Škoda Transportation ve svém výrobním portfoliu, vyrábí totiž pouze elektrické jednotky. Naopak konkurenční společnosti tato vozidla vyrábí, a nic jim nebrání se s nimi do soutěží přihlásit,“ uvedl Joklík.

Chceme být flexibilní

V zadávacích podmínkách je ještě jedno úskalí: velký rozptyl možného počtu odebraných vozů. Výrobci totiž mají určit cenu vlaků tak, jako by dodávali jednu až třicet jednotek. České dráhy se zkrátka nezavazují k vyšším odběrům a může se stát, že v rámci smlouvy odeberou jediný vlak. Pro firmy je pak těžké kalkulovat, jak rozpustit fixní náklady na zakázku, protože pro větší počet závazně objednaných vlaků je cena logicky nižší.

České dráhy odmítají, že by zakázka byla diskriminační. „Jde o to, aby ČD mohly být v tomto ohledu flexibilní a mohly své požadavky stanovovat dle aktuálních potřeb,“ říká mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Dráhy totiž nemohou ovlivnit například harmonogram, jak bude ministerstvo soutěžit provoz rychlíků. Podle něho jsou podobně krátké dodací lhůty i v jiných zemích, v Maďarsku jedna ze soutěží počítala s dodáním do sedmi měsíců.

Na českou železnici se má v příštích letech dostat přes dotace na nové vlaky z evropských fondů částka přesahující 20 miliard korun. Kvůli velkému objemu dotací stát vážně připravuje variantu, že vlaky pořídí sám a bude je půjčovat. Tento plán se však nelíbí především Českým drahám.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

VIDEO: Za hodinu tam a zpátky. První rychlovlaky spojí Hongkong s Čínou

Čínské rychlovlaky

Z čínského Kantonu v neděli vyjede vysokorychlostní vlak a po 140 kilometrů dlouhé trati zamíří do Hongkongu. Nové...

V Nizozemsku otevřeli plastovou cyklostezku. Z plastů mohou být i silnice

V Nizozemsku mají první cyklostezku z plastů. V budoucnu se stejnou technologií...

Plasty, které zamořují oceány, našly nové využití. Tři nizozemské firmy z nich postavily vůbec první plastovou...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Najdete na iDNES.cz