„Neshledali jsme žádné porušení zákona,“ řekl MF DNES mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda. Prvoinstanční rozhodnutí nicméně není pravomocné, zahraniční výrobce se proti němu může odvolat. Zároveň úřad vydal předběžné opatření, které Českým drahám zakazuje do doby definitivního sporu s vítězem soutěže uzavřít smlouvu.
Společnosti vadilo, že České dráhy se v podmínkách soutěže nezavazují k odběru konkrétního počtu vozidel a v konečném důsledku nemusejí nakoupit jedinou soupravu. Je tak obtížné ocenit náklady na výrobu vozidel v případě, že není jisté, kolik jich České dráhy nakonec pořídí. ČD hodnotu kontraktu odhadly při maximálním odběru na zhruba 5,2 miliardy korun bez DPH.
KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů |
Dopravce podmínky soutěže zdůvodňuje skutečností, že zatím netuší, kolik vozidel bude nakonec potřebovat. S novými vozidly se chce ucházet o zakázky na krajských tratích, plánuje proto nakoupit vozidla jen pro ty tratě, na kterých se mu podaří obhájit provoz proti konkurenci.
Podle generálního ředitele Českých drah Miroslava Kupce se však dvojice probíhajících výběrových řízení na dodávku elektrických souprav nachází v kvalifikační fázi. Než budou jednotliví uchazeči vyzváni k předložení definitivních nabídek obsahující cenové kalkulace, bude už podstatně jasnější, kolik vozidel budou ČD nakonec potřebovat, dodal nedávno jmenovaný šéf ČD.