„Ve správním řízení zahájeném na návrh Českých drah jsme vydali rozhodnutí, jímž bylo uloženo předběžné opatření spočívající v zákazu uzavřít smlouvu,“ potvrdil předseda ÚOHS Petr Rafaj.
České dráhy nabídly v soutěži výrazně vyšší cenu než konkurence. Zatímco nejlevnější nabídka GW Train Regio byla na 74 korunách, České dráhy požadují za každý kilometr více než sto korun.
Stát může pokračovat v hodnocení nabídek, s případným vítězem ale nesmí uzavřít zatím smlouvu. To nahrává Českým drahám, které na trati rychlíky provozují dosud: pokud se nepodaří vítěze vybrat včas, stát bude muset bez soutěže smlouvu prodloužit.
Obstrukce drah se nelíbí ani ministerstvu
Letos jde o druhou soutěž na provoz vlaků v Česku, obě skončily u antimonopolního úřadu. Na jaře začala soutěž na provoz šumavských lokálek, kde vše běží podle stejného scénáře: České dráhy byly dražší a soutěž napadly u ÚOHS a získaly tak další čas, aby nenastoupil soukromník.
Postup Českých drah se přitom nelíbí ani jejich majiteli, ministerstvu dopravy. „Máme zájem, aby soutěž řádně doběhla a byl vybrán vítězný uchazeč. S námitkami ČD se neztotožňujeme, v tomto smyslu jsme dali i podrobné vyjádření k ÚOHS,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
„Vnímáme určité pochybnosti o správnosti zadání k nabídkovému řízení na linku Plzeň - Most, spočívající především v kritériích, která podle nás neumožňují připravit uchazečům srovnatelné nabídky,“ vysvětlil důvody námitek mluvčí Českých drah Radek Joklík.