Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Státní firma žaluje státní úřad. Českým drahám se nelíbí RegioJet do Brna

  11:43aktualizováno  11:43
Plány soukromého dopravce RegioJet začít jezdit s vlaky mezi Prahou, Brnem a Bratislavou se nelíbí Českým drahám. Ty chtějí po soudu, aby předběžným opatřením zakázal RegioJetu na této trase jezdit a nedovolil si vůbec žádat správce trati o to, aby jezdit mohl. Současně žalují Drážní úřad za to, že se situací na této trase odmítl zabývat.

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto:  Michal Šula, MAFRA

RegioJet si zažádal u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) o kapacitu pro dva páry vlaků denně na trati mezi Prahou a Břeclaví ve stejný čas, jako na této trase dosud jezdí České dráhy. Kdo v tyto časy ale jezdit bude, není jasné.

Ministerstvo dopravy už ale rozhodlo, že dva páry vlaků, které dosud objednává a doplácí jejich ztrátu, nebude na této trase dotovat a ČD by musely jezdit na komerční riziko. Správa železniční dopravní cesty, která sestavuje jízdní řád, dosud nerozhodla.

Vlaky na Slovensko dál zlevní, České dráhy srazily ceny o čtvrtinu

České dráhy podaly žalobu k Městskému soudu v Praze poté, co Drážní úřad odmítl v červnu provést takzvaný test hospodářské vyváženosti. Ten se má provést v případě, že o kapacitu na trati žádá ve stejný čas více dopravců. V žalobě se České dráhy domáhají zrušení usnesení Drážního úřadu. Ten zatím o žalobě neví a proto se k ní vyjadřovat nechce.

Test hospodářské vyváženosti vyplývá z evropské směrnice, která ale v Česku není stále plně platná, chybí totiž nezávislý regulační úřad pro železnici a Česko dosud nevyužilo své právo regulovat i mezinárodní dopravu. Drážní úřad proto žádost ČD neřešil. O jeho zřízení se ale stále jen mluví, jeho funkci tak částečně nahrazuje Drážní úřad. Ten ale není zcela nezávislý, spadá pod ministerstvo dopravy, které současně vykonává akcionářská práva v Českých drahách. Součástí žaloby je i návrh na předběžné opatření, aby soud zakázal SŽDC přidělit RegioJetu kapacitu na železnici a současně RegioJetu žádat o volné místo na trati.

RegioJet vrací úder

ČD argumentují tím, že na trati dosud jezdí vlaky v závazku veřejné služby a pokud by stát dovolil na trase komerční vlaky, tak se zvýší ztráta z provozu těchto vlaků. Oficiálně firma komentovat žalobu nechce. „K probíhajícím sporům se nevyjadřujeme, proto nebudeme nijak komentovat ani tento případ,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Majitel RegioJetu Radim Jančura se pozastavuje nad tím, že České dráhy chtějí najednou tyto vlaky provozovat na komerční riziko, když si u ostatních na trase Břeclav – Brno – Praha nechávají doplácet ztrátu od státu. „Podáme podnět na antimonopolní úřad, ČD se snaží blokovat náš vstup na infrastrukturu,“ dodal Jančura. RegioJet chce jezdit v časech, kdy už ČD jezdí, ale s nepříliš velkými soupravami: většinou jde o tří nebo čtyřvozové vlaky.

Jančura se pozastavil nad skutečností, že České dráhy nejdřív žádaly dotace, ale později byly ochotny jezdit na komerční riziko.

„V okamžiku, kdy ČD zjistily, že ministerstvo přestane tyto vlaky objednávat, zažádaly si u SŽDC o přesně stejné trasy komerčních spojů jako RegioJet. Kromě toho, že tak učinily s cílem nepustit konkurenci a lepší služby na trasu z Brna do Prahy (a také z Bratislavy apod.), odhalily, že doposud pobíraly neoprávněně dotace na provozování těchto spojů. Takové jednání hraničí s dotačním podvodem. Stát by měl okamžitě přestat dotovat expresní spoje na trase Brno – Praha,“ dodal Jančura.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Kazítka jsou jako yetti. Všichni o nich mluví, nikdo je neviděl, říká odborník

Politici jsou schopni prodloužit zákonnou záruční dobu, obává se Radek...

V hlavách bruselských úředníků se rodí legislativa, která může výrobcům spotřebičů pořádně zatopit. Chtějí prodloužit...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Z automobilek v tuzemsku roste jen Škoda. TPCA výrazně ztrácí

Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek)

V tuzemsku se od začátku roku do konce října vyrobilo už 1,17 milionu vozů. Výsledný nárůst o 4,4 procenta zajistila...

Z Pardubic letadlem až do Alicante. Od března to umožní Ryanair

(Ilustrační snímek)

Od března příštího roku začne irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair provozovat lety z Pardubic do španělského...

Samořiditelný autobus měl nehodu hned první den provozu

Samoobslužný kyvadlový autobus v Las Vegas

Slavnostní spuštění provozu prvního autonomního autobusu v Las Vegas nedopadlo podle představ. Ani ne po hodině jízdy...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.