Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy žalují Evropskou komisi, nelíbila se jim razie ve firmě

  12:40aktualizováno  12:40
České dráhy podaly dvě žaloby na Evropskou komisi. Nelíbí se jim, že u nich v loňském roce proběhla razie kvůli možnému dumpingu po nástupu soukromé konkurence na trase Praha - Ostrava.

ilustrační snímek | foto: České dráhy

„Jde o standardní, právem předvídaný procesní prostředek, kdy dle názoru ČD byly naplněny důvody pro jeho podání, a proto jej ČD využily,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Podle žaloby došlo kontrolou k nepřípustnému zásahu do základních práv a svobod Českých drah. Na Evropskou komisi ale žaloby příliš nezabraly: i přes jejich podání nakonec zahájila v listopadu s Českými drahami řízení.

Spor se týká chování Českých drah po vstupu konkurence na trasu Praha - Ostrava, který zaměstnává úřady a soudy už sedm let. Soukromí dopravci RegioJet a Leo Express viní ČD z podnákladových cen a zneužití pravomoci veřejného činitele. Spor je už sedmým rokem u antimonopolního úřadu, který ve věci stále nerozhodl.

Obě žaloby byly podány loni v létě. Žalobou z loňského června u Tribunálu (prvoinstanční soud Evropské unie) se České dráhy domáhají, aby zrušil rozhodnutí o zahájení řízení s Českými drahami. Na konci srpna přibyla ještě další žaloba, ve které se domáhají i zrušení rozhodnutí, které vedlo k razii ve firmě a zajištění některých dokladů (o razii jsme psali zde).

Kromě toho se domáhají nahradit náklady soudního řízení. České dráhy ve sporu zastupuje advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges (WGM), podobně jako u jiných velkých sporů.

„Napadené rozhodnutí bylo vydáno na základě podkladů opatřených při předchozí kontrole v obchodních prostorách Českých drah, která byla provedena na základě protiprávního rozhodnutí. Takto opatřené podklady tudíž Evropská komise nesměla použít, a to ani pro vydání svého rozhodnutí napadeného touto žalobou,“ tvrdí České dráhy v žalobě.

Ve hře je náhrada škod v řádu stovek milionů korun. „Musíme podrobně prozkoumat obchodní praktiky společnosti České dráhy, abychom se ujistili, že nevytlačují konkurenty v neprospěch cestujících,“ uvedla v listopadu v tiskové zprávě při zahájení řízení s ČD eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

České dráhy začaly kvůli vyšetřování lobbovat na začátku roku i u europoslanců, jak upozornil server Lidovky.cz. U některých byl úspěšný.

Například europoslanec Jiří Pospíšil podal v únoru interpelaci, v které se dotazuje, v jaké fázi řízení je a zda Evropská komise komunikuje s Českými drahami. Řada českých europoslanců se ale k takovému lobbingu stavěla spíše negativně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Letadlo společnosti Wizz Air
Nízkonákladoví dopravci se začali snažit, těží z toho i Češi

Až na sklonku sezóny se letos marketingově probudili evropští nízkonákladoví dopravci. V září, kdy přepravní výkony každoročně prudce klesají, se přímo...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.