ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: České dráhy

České dráhy žalují Evropskou komisi, nelíbila se jim razie ve firmě

  • 7
České dráhy podaly dvě žaloby na Evropskou komisi. Nelíbí se jim, že u nich v loňském roce proběhla razie kvůli možnému dumpingu po nástupu soukromé konkurence na trase Praha - Ostrava.

„Jde o standardní, právem předvídaný procesní prostředek, kdy dle názoru ČD byly naplněny důvody pro jeho podání, a proto jej ČD využily,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Podle žaloby došlo kontrolou k nepřípustnému zásahu do základních práv a svobod Českých drah. Na Evropskou komisi ale žaloby příliš nezabraly: i přes jejich podání nakonec zahájila v listopadu s Českými drahami řízení.

Spor se týká chování Českých drah po vstupu konkurence na trasu Praha - Ostrava, který zaměstnává úřady a soudy už sedm let. Soukromí dopravci RegioJet a Leo Express viní ČD z podnákladových cen a zneužití pravomoci veřejného činitele. Spor je už sedmým rokem u antimonopolního úřadu, který ve věci stále nerozhodl.

Obě žaloby byly podány loni v létě. Žalobou z loňského června u Tribunálu (prvoinstanční soud Evropské unie) se České dráhy domáhají, aby zrušil rozhodnutí o zahájení řízení s Českými drahami. Na konci srpna přibyla ještě další žaloba, ve které se domáhají i zrušení rozhodnutí, které vedlo k razii ve firmě a zajištění některých dokladů (o razii jsme psali zde).

Kromě toho se domáhají nahradit náklady soudního řízení. České dráhy ve sporu zastupuje advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges (WGM), podobně jako u jiných velkých sporů.

„Napadené rozhodnutí bylo vydáno na základě podkladů opatřených při předchozí kontrole v obchodních prostorách Českých drah, která byla provedena na základě protiprávního rozhodnutí. Takto opatřené podklady tudíž Evropská komise nesměla použít, a to ani pro vydání svého rozhodnutí napadeného touto žalobou,“ tvrdí České dráhy v žalobě.

Ve hře je náhrada škod v řádu stovek milionů korun. „Musíme podrobně prozkoumat obchodní praktiky společnosti České dráhy, abychom se ujistili, že nevytlačují konkurenty v neprospěch cestujících,“ uvedla v listopadu v tiskové zprávě při zahájení řízení s ČD eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

České dráhy začaly kvůli vyšetřování lobbovat na začátku roku i u europoslanců, jak upozornil server Lidovky.cz. U některých byl úspěšný.

Například europoslanec Jiří Pospíšil podal v únoru interpelaci, v které se dotazuje, v jaké fázi řízení je a zda Evropská komise komunikuje s Českými drahami. Řada českých europoslanců se ale k takovému lobbingu stavěla spíše negativně.