Škoda 109 E.

Škoda 109 E. | foto: Škoda Transportation

České dráhy nedaly na doporučení Ťoka. Škodě zaplatí za prohranou arbitráž

  • 133
České dráhy mají obavy z exekuce, rozhodly se proto, že navzdory doporučení ministra dopravy Dana Ťoka pošlou Škodě Transportation téměř půl miliardy korun za prohranou arbitráž. Celkově mají doplatit za pozdě dodané lokomotivy 1,2 miliardy korun.

Představenstvo Českých drah o poslání peněz rozhodlo ve čtvrtek, tedy v den, kdy uplynul termín na uhrazení téměř půl miliardy. Zbylá částka, která obsahuje navýšení o inflaci, je splatná později. ČD se snaží nález rozhodčího soudu zvrátit podáním žaloby na neplatnost a zrušení rozhodčího nálezu.

České dráhy s nálezem, o kterém iDNES.cz informoval v úterý (čtěte zde), nesouhlasí, ale nezaplacení by pro ně mohlo znamenat významné riziko.

„Především jde o hrozbu zahájení exekučního řízení ze strany Škody Transportation, což by negativně ovlivnilo obchodní činnost, vztahy s věřiteli a mohlo ohrozit proces plánované emise cenných papírů. Představenstvo společnosti proto rozhodlo částku v termínu uhradit,“ sdělil iDNES.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

O svém postupu dráhy informovaly ministra dopravy Ťoka. Ten přitom označil nález za skandální, protizákonný a rozhodce za podjaté. „Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu? Tohle je postavené na hlavu,“ řekl v úterý. Později rétoriku ještě přiostřil, rozhodnutí označil za tunelování Českých drah v přímém přenosu a doporučil ČD, aby zatím nic neplatily.

Přestřelka se týká dodávek lokomotiv řady 380, které České dráhy převzaly s více než čtyřletým zpožděním za 2,7 miliardy korun bez DPH. Arbitři ale zcela zamítli požadavky Českých drah, které se domáhaly vyplacení 945 milionů korun za pozdní dodání. Podle verdiktu mají Škodě doplatit téměř 1,2 miliardy korun. Největší část z toho je inflační navýšení ceny lokomotiv v hodnotě 760 milionů korun.

Lokomotivy navíc stále nemají potřebnou dokumentaci pro provoz v Německu a Rakousku. Zpoždění Škoda vysvětlila zásadní změnou norem TSI, kvůli kterým musela lokomotivu v podstatě nově zkonstruovat.