Jasné obrysy má nový jízdní řád především v mezinárodní dopravě, vnitrostátní grafikon má uzávěrku až na přelomu září a října. Do Štětína bude jezdit celoročně vlak EuroCity přes Berlín, rychlík s názvem Nesebar z Prahy do Burgasu bude jezdit jednou týdně v letní sezoně. Dráhy se nechystají po roční pauze obnovit sezonní autovlak do chorvatského Splitu.
Novinkou je obnovení přímého spojení Ostravska s Budapeští prodloužením jízdy vlaku EuroCity Moravia do maďarské metropole. Naopak trasu si zkrátí tradiční rychlíky Silesia z Krakova a Vltava z Moskvy. Nyní jezdí až do Prahy, od prosince budou končit v Bohumíně, kde železničáři jednotlivé vagony připojí k jiným vlakům mířícím do Prahy a Vídně.
Změny čekají i pendolino. Dráhy přestanou rychlovlaky posílat do Vídně, naopak pod názvem Slovenská strela budou pendolina po roční pauze jezdit opět do Bratislavy.
Společnost RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury se chystá od poloviny příštího roku provozovat na trase Praha - Ostrava první soukromé rychlíky v České republice.
Podle provozního ředitele RegioJetu Jana Paroubka by společnost chtěla začít vypravovat vlaky s první změnou jízdního řádu 3. června. Jeden pár vlaků přitom bude zajíždět až do Žiliny, tarif prý bude srovnatelný s jízdným ČD. Na rozdíl od drah bude RegioJet jezdit na své podnikatelské riziko, drahám vyrovnává ztrátu z provozu rychlíků stát.
Podle Pavla Hally ze Správy železniční dopravní cesty, která jízdní řád pro českou železnici připravuje, bude příští rok české koleje brázdit na 20 dopravců včetně těch nákladních.
Například dopravu na frekventované trati z Liberce přes Žitavu a dál do Varnsdorfu a Rybniště v Ústeckém kraji bude nově zajišťovat společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která zvítězila ve veřejné soutěži vypsané Libereckým a Ústeckým krajem. Na Karlovarsku a Sokolovsku jezdí už delší dobu společnost Viamont, na šumavský Špičák zajíždějí motoráky společnosti Waldbahn.
Dominantním dopravcem jsou České dráhy, kterým za objednané vlaky platí ministerstvo dopravy a kraje celkem 12 miliard korun ročně.