Málo míst a delší zpoždění, kritizuje kraj působení soukromníka na železnici

  5:05aktualizováno  5:05
Přechod od Českých drah k soukromníkovi provázejí v Jihočeském kraji problémy. Vyplývá to ze zhodnocení půlročního působení společnosti GW Train Regio na takzvaných šumavských lokálkách. Kraj společnosti vytýká především vyšší zpoždění spojů oproti státním drahám nebo nedostatečnou kapacitu vozidel.

(ilustrační snímek) | foto: CZ Loko

Podle kraje soukromý dopravce nápor cestujících obtížně zvládal zejména během vánočních svátků a s nástupem teplého počasí letos v dubnu.

Vlakový kvíz

Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang

Naopak pochvalu sklidila společnost patřící do skupiny Jihotrans za to, že základ jejího vozidlového parku tvoří modernější klimatizovaná vozidla, či za možnost nákupu jízdenek platební kartou přímo ve vlaku.

GW Train Regio převzal od Českých drah provoz na trojici šumavských linek loni v prosinci. Šlo přitom o doposud největší objem železniční dopravy, který na základě výběrového řízení získal na Českých drahách soukromý konkurent.

„Začátek provozu se potýkal s provozními problémy, odlaďovaly se dětské nemoci, čekalo se na dodání rekonstruovaných motorových vozů a na některé výkony byla nasazovaná vozidla nesplňující parametry nabídkového řízení,“ popisuje zahájení provozu materiál, který nedávno projednala rada kraje.

Na jiném místě nicméně hodnotící zpráva připouští, že firma postupně kvalitu služeb zlepšuje. Hlavním nedostatkem tak zůstávají zpoždění způsobená časově náročným nakládáním a vykládáním jízdních kol do speciálně upravených vozů.

Zpoždění až 45 minut

Během léta cyklisté využívají všechny tři šumavské tratě, největší problémy dělalo nakládání kol na trati 194 z Černého Kříže do Českých Budějovic.

„Většinou jsme evidovali stížnosti lidí, kteří cestovali z Českého Krumlova do Budějovic. Vlak nabral zpoždění na Lipně okolo Horní Plané a přijel pozdě do Krumlova. A pak samozřejmě byl opožděný i na příjezdu do Českých Budějovic, kde to dělalo potíže a nestíhaly se přípoje na rychlíky a na Prahu,“ uvedl Jan Aleš, jednatel společnosti Jikord, která koordinuje dopravu Jihočeského kraje.

Podle odborníka Jikordu na železniční dopravu Martina Stacha nebylo výjimkou, když nakládka kol zpožďovala v letní sezoně vlaky na této trati o 15 až 45 minut. Tato zpoždění se postupně zkracovala s tím, jak dopravce během léta k jednomu vozu pro kola přidal i druhý vůz a zvýšil počet brigádníků, kteří s nakládkou pomáhali.

Zatímco České dráhy na nejexponovanějších tratích nasazovaly patrové vozy, do kterých si lidé sami nakládali jízdní kola, GW Train nechal pro kola přestavět poštovní vagony Slovenské pošty, takzvané Gábiny z 80. let minulého století. Právě upevňování kol do stojanů během čekání ve stanici způsobovalo zmiňovaná zpoždění. Přechodným řešením pro příští sezonu bude podle Stacha změna jízdního řádu u některých vlaků.

Například ranní vlak z Budějovic, který cyklisté využívali nejvíce, pojede od nového jízdního řádu zhruba o půl hodiny dříve, a to už v 7:44. Tento náskok pak využije pro pěti- až desetiminutová čekání v zastávkách v Černé v Pošumaví, Horní Plané a Nové Peci.

Příliš houkají a jsou oranžové

Zdaleka ne všechny připomínky cestujících plánuje kraj v dalším provozu šumavských lokálek zohlednit. Lidé si totiž také stěžovali na to, že vlaky soukromého dopravce houkají hlasitěji než vozidla Českých drah. Případně že se jejich oranžové zbarvení do jihočeské krajiny hodí méně než modré motoráky ČD, dodal šéf Jikordu.

Soutěž na trojici lokálek České Budějovice – Černý Kříž, Číčenice – Nové Údolí a Strakonice – Volary vypsal Jihočeský kraj už v roce 2014.

Většina krajů začala řešit pokračování železniční dopravy až v letošním roce, rok před vypršením dlouhodobých smluv s Českými drahami. Největším dosavadním úspěchem soukromníků je zakázka RegioJetu v Ústeckém kraji na provoz na třech tratích.

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Obchvat Frýdku má dokončit Silnice Group, stavbu ale blokují ekologové

Obchvat Frýdku-Místku a připojení na R48 vyznačené na mapě.

Výstavbu čtyř kilometrů dlouhého pokračování dálničního obchvatu Frýdku-Místku postaví sdružení firem vedené...

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

Obce brání rušení vlakových přejezdů, ministerstvo jim chce vystavit stopku

Přejezd ve Studénce, na kterém v roce 2015 došlo ke střetu vlaku s kamionem....

Resortu dopravy došla trpělivost při vyjednávání s obcemi o rušení železničních přejezdů. Těch je v Česku ve srovnání s...

Najdete na iDNES.cz