Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

  5:10
Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které se v současnosti starají České dráhy. Ty mají v péči na pět stovek lokomotiv a vagonů z různých období české železnice, jejichž údržba je dlouhodobě ztrátová.
Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí dráhy prodat a s kterou se přitom počítá pro muzejní účely. | foto: Jindřich Berounský

Kvůli vzrůstajícímu tlaku soukromé konkurence, která se aktuálně snaží získat na úkor Českých drah zakázky v krajích, nyní dopravce hledá způsoby, jak mnohamilionové náklady na udržování historických sbírek snížit na minimum.

„Údržba historických vozidel vytvoří ročně ztrátu 40 milionů korun,“ řekl MF DNES mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Péče o­ tato vozidla je ještě o něco dražší. Část nákladů však dopravce pokryje ze vstupů do železničního muzea v ­Lužné u Rakovníka nebo z komerčních pronájmů těchto strojů a dalších akcí zaměřených na milovníky železniční nostalgie.

Pokud s financováním nepomůže stát, hrozí, že České dráhy své historické sbírky značně zredukují. S odprodejem nepotřebných vozidel už dopravce nedávno začal.

Pomůže stát?

V rámci první etapy nabídly České dráhy ze svých sbírek zájemcům osm lokomotiv včetně jedné parní a 13 vagonů.

„Jde vesměs o vozidla nekompletní, vozidla neprovozní, s propadlými revizemi, kterým nemůžeme v rámci našeho rozpočtu v reálném čase zajistit náležitou péči a opravu,“ uvedl Joklík.

Obecně se České dráhy plánují zbavovat strojů, které mají ve sbírkách ve vícero kusech. Další etapy odprodeje tak budou i nadále pokračovat.

Jak ale uvedla mluvčí ministerstva kultury Simona Cigánková, jednání o možné finanční podpoře ze strany státu jsou zatím v úplných počátcích.

Resorty zatím řeší způsob, jakým od ČD bude vykupovat jednotlivé stroje Národní technické muzeum. „Máme ve sbírkách Českých drah vyhlédnuto 69 historických vozidel, která bychom chtěli odkoupit,“ řekl ředitel odboru železničního muzea Michal Novotný.

Hlavní část sbírky železničních exponátů Národního technického muzea, jejichž malý zlomek mohou návštěvníci vidět na pražské Letné, vznikla v osmdesátých letech minulého století. Nyní se muzeum chce zaměřit na stroje z tohoto období, které byly vyřazeny z provozu teprve nedávno nebo které ještě na české železnici dosluhují.

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

„Z hnacích vozidel se mimo jiné jedná o stroje T669.0 (Čmelák), T478.3 (Brejlovec), dále o motorovou jednotku 451.0 (Žabotlam), motorový vůz M152.0,“ dodal Novotný.

Velká část z nich skončí v depozitáři v Chomutově, část může být vystavená v chystané stálé expozici Muzea železnice a elektrotechniky na pražském Masarykově nádraží.

11. srpna 2018

Postup výkupů ale nebude nikterak závratný. Muzeum má na pořízení nových archiválií částku zhruba milion korun ročně. Tyto peníze jsou však určeny na nákup exponátů pro celé muzeum, ne jen pro jeho železniční část.

Nekalá konkurence

Nejdále dospěla jednání o úloze státní Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) při záchraně železničních památek. Na rozdíl od Českých drah totiž správce kolejí nepůsobí jako železniční dopravce a případnou státní dotaci na udržování historického majetku tak nemůže konkurence napadat jako nedovolenou formu státní podpory.

Pro to, aby SŽDC mohla případně sama vytvořit nějakou kolekci vlastních historických vozidel, případně opravovat historická depa a další historicky cenná železniční zařízení, bude nutné změnit zákon, na jehož základě v roce 2002 vznikla.

Nyní totiž může peníze vynakládat jen na opravy železničních tratí a­ udržování dalšího zařízení, které se na české železnici stále využívá v ­pravidelném provozu.

Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriusové je právě změna zákona jednou z cest, jak peníze pro vozidla i historické budovy zajistit.

14. února 2018

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Osm incidentů za dva týdny. Co se děje s letadly společnosti United Airlines

19. března 2024  11:28

Požár motoru způsobený nasátým plastovým obalem, ztráta pneumatiky krátce po startu nebo sjetí...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...