náhledy
Nádraží Durrës. Čmelák - stále funkční a stále spolehlivá lokomotiva z ČKD v albánských službách.
Autor: Tomáš Lébr, MF DNES
Nádraží Durrës. Čmelák - stále funkční a stále spolehlivá lokomotiva z ČKD v albánských službách.
Autor: Tomáš Lébr, MF DNES
Čmelák. Stále funkční a stále spolehlivá lokomotiva z ČKD v albánských službách.
Autor: Tomáš Lébr, MF DNES
Čmelák. Stále funkční a stále spolehlivá lokomotiva z ČKD v albánských službách (s proslulým Kryšpínovým označením).
Autor: Tomáš Lébr, MF DNES
Jedna z legend provozu na českých neelektrifikovaných tratích, lokomotiva řad 750 a 751. Podle osazení předních oken získala označení Brejlovec. Vyráběla se v letech 1968 až 1977 v počtu 408 kusů, v letech 1979 a 1980 byla doplněna sérií s elektrickým topením v počtu 86 kusů. Po roce 1989, kdy u nás poklesla potřeba velkých motorových lokomotiv, jich byla část upravena pro provoz v Itálii a exportována na Apeninský poloostrov. Některé lokomotivy prošly během provozu modernizací, například na starší typ breljlovců bylo dosazeno místo parního topení elektrické. Devatenáct lokomotiv pak prošlo v letech 2010 až 2012 kompletní modernizací, při které byl zachován doslova pouze rám, podvozky a skříň lokomotiv. Nové jsou dieselové motory, alternátory, ovládací pult strojvedoucího a řídicí systém. České dráhy dnes využívají těchto 19 modernizovaných lokomotiv a přes 50 lokomotiv ze série z let 1979/1980 na několika neelektrifikovaných tratích s rychlíkovým provozem, např. Praha - Rakovník, Hradec Králové - Trutnov nebo Brno - Jihlava.
Autor: České dráhy
Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí dráhy prodat a s kterou se přitom počítá pro muzejní účely.
Autor: Jindřich Berounský
Žabotlam - „pantograf“
Autor: Metro.cz
Podle vagonářského muzea Prototypová jednotka EM 475.0 v roce 1960 na tovární zkušební dráze - Bartošovická vlečka. Podle serveru Prototypy.cz a kilometrovníku 93,4 je na snímku prototypová jednotka EM 475.0001-02 v říjnu a listopadu 1959, kdy absolvovala jízdní zkoušky na zkušební trati v Doudlevcích. V popředí trať Železná Ruda – Plzeň.
Autor: Zdroj: z archivní sbírky – Vagonářské muzeum, Studénka
Strojvedoucí „se svým“ žabotlamem, což je současná přezdívka jednotky řady 451.
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Ještě čtyřvozová Emilka 451.025-26 v retro nátěru na pražském Krejcárku 24. května 2014
Autor: Rosťa Jančar, Technet.cz
Muzejní jednotka 451.045/046 je deponována v Šumperku, České dráhy ji používají pro nostalgické jízdy.
Autor: Lukáš Gutkeis
Elektrické jednotky řady 451 a 452 byly vyráběny v letech 1964 až 1973 v počtu 62 ucelených čtyřvozových jednotek. Mají řadu přezdívek, nejčastější je „panťák“ nebo „žabotlam“. V provozu se uplatnily například na Ostravsku, v okolí Košic, Olomouce, jezdily také ve východních Čechách (Pardubicko, Královéhradecko). Nejvíce výkonů však odvedly v pražské aglomeraci při zajištění příměstské dopravy hlavního města a Středočeského kraje. Ve své době měly převratnou konstrukci, která předběhla dobu i v evropském měřítku, když velká část jednotky byla konstruována jako nízkopodlažní. V posledních přibližně 5 letech zaznamenaly velmi rychlý ústup z tratí. Zatímco v roce 2010 jich bylo na tratě vysíláno až 23, dnes jen 5. Navíc je to pouze v pracovní dny. Dvě jednotky jezdí ve špičkách mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou, dvě jezdí na tzv. městské lince z Roztok u Prahy do Prahy-Libně a jedna funguje jako operativní záloha pro mimořádné výkony. Z provozu by mohly úplně zmizet příští rok. Téměř stometrový čtyřvozový vlak váží cca 182 tun a nabízí cca 300 míst k sezení. Maximální rychlost je 100 km/h.
Autor: České dráhy
Elektrický vlak řady 451 přezdívaný Emilka či žabotlam patří mezi nejstarší typy českých elektrických souprav pro kapacitní příměstskou osobní železniční dopravu. V době vzniku bylo jejich hlavní předností oproti vlakům taženým lokomotivami větší zrychlení a jednoduchá možnost změny směru jízdy.
Autor: Ropid