Právě tržby byly rozhodujícím kritériem pro umístění v žebříčku sta nejvýznamnějších českých firem, které sestavuje sdružení Czech Top 100.
Před deseti lety, kdy sdružení zahájilo svou činnost, dosáhly tržby nejsilnějších deseti českých společnosti 230 miliard korun. V roce 2002 to bylo už 540 miliard.
Podobnou úlohu hrají firmy i v exportu. Deset nejvýznamnějších firem zajišťuje kolem dvaceti procent českého vývozu. První stovka pak asi třetinu.
"Rada, jak se dostat mezi sto nejvýznamnějších firem je velmi jednoduchá - mít tržby kolem čtyř miliard korun," říká Jan Struž ze sdružení Czech Top 100.
Největší firmy se ale pohybují v úplně jiných řádech. Absolutním rekordmanem za desetileté období je Škoda Auto. Ta v rekordním roce 2001 utržila 146 miliard korun.
Snad nejvýznamnějším ukazatelem, který anketa sleduje, je ale přidaná hodnota. Ta totiž představuje skutečný příspěvek pro ekonomiku země. Celých šest procent HDP vytváří deset nejlepších českých podniků, první stovka se podílí dvanácti procenty.
Stálicemi mezi nejvýznamnějšími firmami jsou Škoda Auto, ČEZ, Transgas nebo Český Telecom. Jaké konkrétní firmy byly nejlepší v loňském roce sdružení prozradí v polovině června.
Vývoj tržeb stovky nejsilnějších českých firem (v miliardách korun za rok). V průměru rostly o 11,7 procent ročně. |