(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Hudební festivaly navyšují rozpočty, peníze proudí hlavně od nápojářů

  • 39
Největší hudební akce v Česku zažívají dobré období. Reklama na internetu a měřitelnější marketing sice ukusují stále více peněz, festivalové značky ale sponzory táhnou dále. Více peněz dostávají festivaly hlavně od nápojářů.

Více peněz letos protočí promotéři Rock for People i multižánrového festivalu Colours of Ostrava. Desítky milionů korun přitekly také do pražského ambiciózního projektu Metronome, který chce už o tomto víkendu prolomit prokletí festivalů pod širým nebem v Praze.

Festivalové scéně v Česku se dobře daří navzdory tomu, že nepřicházejí noví velcí sponzoři. „Internet a výkonový sponzoring dělá stále více firem, neboť se dopad snadno měří. Na festivaly a kulturu obecně už nové šuplíky nevznikají. Festival je více o emocích, ale výsledek je hůře měřitelný,“ zamýšlí se marketér a investor Oldřich Bajer, který finančně stojí v pozadí Rock for People a odborné akce pro festivalové promotéry Nouvelle Prague.

Na trhu podle něj není žádná velká firma - banka či operátor - která by potřebovala na festivalech budovat značku pro mladé. I proto festivaly vydělávají hlavně na odvětvích, která mají jinak komunikaci regulovanou, tedy alkohol a tabák. A pak na firmách, pro něž je festival přímo prodejním kanálem. Letos přibyly menší nové značky, které se chtějí na festivalech ukázat, a peníze navýšily rovněž pivovary.

„Mezi nové festivalové partnery patří Hard Rock Café, Kofola nebo likérka Fleret,“ vyjmenovává šéf Rock for People Michal Thomes.

„Každoročně se částka na podporu hudby pohybuje v řádu desítek milionů korun. Letos jsme ji opět navýšili díky novým partnerstvím s velkými pražskými festivaly United Islands of Prague a Metronome Prague,“ popisuje Jan Vošta, manažer společnosti Pivovary Staropramen, který má hudební akce na starosti.

Aktivní je Kofola i Staropramen

Staropramen je z českých pivovarů nejpilnější, letos se spojil už s Votvírákem, United Islands of Prague, Metronomem, Rock for People či s Rock for Churchill.

Hodně vidět je také Kofola. Ta se po několika letech vrátila na Rock for People. Kromě toho bude v Ostravě na Colours, v Kryštof Kempech či na zmiňovaném festivalu Metronome.

Organizátoři Metronomu zároveň stojí za tradičním projektem United Islands of Prague, který se také koná o tomto víkendu. „Zájem ze strany firem o podporu hudebních festivalů hodnotíme dobře. Očekávali jsme však, že partneři, jako jsou mobilní operátoři, pro které je hudba důležitým prvkem služeb, budou mít větší zájem,“ říká David Gaydečka, který projekty spolupořádá.

Podařilo se mu ale domluvit spolupráci s festivalovou stálicí Českou spořitelnou, Českou plynárenskou a pražským magistrátem. Rozpočet obou festivalů, tedy Metronome a United Islands, se pohybuje kolem 60 milionů korun.

Vůbec největším rozpočtem v Česku disponuje Colours of Ostrava s více než 80 miliony korun, což je oproti loňsku nárůst o několik milionů. O desetinu - na 50 milionů - nabobtnala také pokladnice Rock for People. Populární Hip Hop Kemp počítá s rozpočtem kolem 20 milionů.