Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České firmy dobývají Facebook, za profil platí i desetitisíce měsíčně

  8:02aktualizováno  14:49
Největší sociální síť na světě Facebook objevuje v Česku stále více společností. Blíž k zákazníkům se snaží dostat cestovky, výrobci kondomů, elektroniky i jazykové školy. "Svůj profil na Facebooku má asi deset tisíc firem a institucí," řekla ředitelka agentury Sun Marketing Sandra Gligičová.

Firmy cítí, že v komunitní síti, kde se sdružuje stále více Čechů, nemohou chybět. Dobrou příležitost k tomu dostaly letos v březnu. Od té doby si mohou zakládat veřejné profily, které se podobají osobním stránkám. Návštěvníci na nich komentují události, hodnotí zboží, vkládají fotografie nebo se jen baví hrou či soutěží.

Nyní má na Facebooku profil asi deset tisíc firem a institucí, ještě v červnu to byly čtyři tisíce. "Výhody jsou v návštěvnosti stránek a zvýšení nákupů, naše očekávání jsou splněna," pochvaluje si Radek Hrachovec z firmy Baťa. Výrobce obuvi nasbíral deset tisíc fanoušků a díky profilu se zvýšila návštěvnost podnikového webu.

Je to levnější než normální internetová reklama.

Prodejce elektroniky Datart dává na Facebooku prostor diskusím svých zákazníků. Vyberou si například televizor a nabízejí svým kamarádům, aby okomentovali jeho kvalitu.

"Když vám kamarád v hospodě poradí ´tohle je dobré´, tak do toho půjdete, pokud mu věříte," vypráví ředitel Datartu Pavel Sláma, jak stoupá obliba nástroje, pomocí kterého se uživatelé propojí s elektronickým obchodem a zároveň si nechají poradit od kamarádů, jaké zboží je dobré. Síť elektroobchodů nedávno oznámila, že vstupuje i na mladší a v Česku zatím "neobjevenou" komunitní síť Twitter.

Zájem mají i živnostníci

Profil na Facebooku si mohou firmy udělat zdarma samy, velká část ale raději volí snadnější cestu - zadá tento úkol reklamní agentuře. Ta může stránku spravovat a vylepšovat například tím, že vymýšlí soutěže a hry.

"Facebook je většinou levnější než normální internetová reklama. Kampaň se finančně pohybuje podle toho, co klient od Facebooku očekává. Kompletní profil včetně vývoje aplikací, her, a placených odkazů se ale může dostat až k padesáti tisícům." počítá Sandra Gligičová z agentury Sun Marketing.

Hraje se hlavně na to, aby Facebook lidé nebrali jako reklamu.

"Zájem mají i menší živnostníci. Tam je trochu problém, kolikrát si totiž představují, že přes Facebook se přímo prodává, ale je to o něčem jiném - přiblíží se tím uživatelům a nechají jim vnímat firmu důvěrněji," vysvětluje Gligičová odlišnosti reklamy na Facebooku. "Hraje se tam ale hlavně na to, aby to lidé nebrali jako reklamu," dodává.

Firmy na Facebook přicházejí i proto, že mají od lidí rychlou zpětnou vazbu. "Nedávno jsme vyhlásili casting, který umožní zájemcům zahrát si v reklamě Vodafonu. Naši fanoušci na Facebooku nám krátce po vyhlášení castingu navrhli vylepšit jeho podmínky, což jsme obratem udělali," vzpomíná mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický.

IDNES.CZ NA FACEBOOKU SLEDUJTE ZDE

Na nejrozšířenější sociální síti je možné najít firmy ze všech oborů: cestovní kanceláře, knihkupectví, jazykové školy, banky, operátory, aerolinky, kosmetické salony i cirkusy. Cestovky zde například nabízejí last minute zájezdy.

"Čekáme, že se později rozjedou diskuse, kde si lidé budou vyměňovat zážitky, fotky, ale i informace a doporučení," říká Tomáš Rejka z Exim Tours, která nedávno na Facebook vstoupila. Přínos nového komunikačního kanálu zatím hodnotit nechtěl.

Vyměnili kamarády za hamburgery

Využívání Facebooku firmami není ve světě nic neobvyklého. V zahraničí v tom naopak došly ještě dál. Například americký Burger King měl loni jednu z reklamních kampaní založenou na oblibě této sociální sítě. V soutěži Whooper Sacrifice dostal každý uživatel Facebooku zdarma hamburger za to, že se "zbavil" deseti svých virtuálních kamarádů.

"Šlo o to, aby se o tom psalo a mluvilo, a to svůj účel splnilo," zhodnotil kampaň Miroslav Pomikal z reklamní agentury Young and Rubicam. Úspěch kampaně dokládá i finální počet obětovaných kamarádů. Lidé v Americe vyměnili 234 tisíc virtuálních přátel za 23 400 hamburgrů.

Láká vás život v sociální sítí typu Facebook?

celkem hlasů: 8071

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 28. srpna 2009. Anketa je uzavřena.

Ne, nikdy bych se tam nepřihlásil/a 4932
Už mám na síti svůj profil 2878
Ano, přemýšlím o tom 261




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel skupiny KKCG Karel Komárek
Ropný magnát Komárek rozšiřuje IT stopu KKCG. Koupil 70 procent AutoContu

Skupina KKCG podnikatele Karla Komárka koupila 70procentní podíl v předním českém dodavateli informačních technologií AutoCont. Firma o tom informovala ve...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Vítězem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku se ve Zlínském kraji stal...
České firmy chtějí zvýšit růst pomocí inovací, světové více investují do lidí

Za největší problém do budoucna považují čeští podnikatelé nedostatek kvalitních lidí. Až dvě třetiny firem v něm vidí hlavní riziko pro další růst, ukázal...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.