Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České firmy se přesouvají na internet

  8:00aktualizováno  8:00
České firmy pokračují v internetovém tažení. Ze stovky největších se podle průzkumu poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers pomocí webových stránek prezentuje 88 firem, o plnou pětinu více než loni v létě. Přístup k využití počítačové sítě se ovšem značně liší v závislosti na velikosti podniku. A tak zatímco mezi desítkou společností s největšími příjmy v České republice se už bez internetových stránek neobejde žádná, z žebříčku 150 největších firem jich je na webu přítomných jen 107.Máte své firemní internetové stránky? Hlasujte v anketě.

„Velké firmy mají jednak k dispozici více prostředků, a navíc jsou často vystaveny většímu tlaku třeba ze strany obchodních partnerů nebo akcionářů. Také si už lépe uvědomily nezbytnost neustálé prezentace v tuzemsku i na globální úrovni a na tvorbu stránek už vyčlenily zvláštní prostředky,“ vysvětluje Petr Kozák z pražské pobočky PricewaterhouseCoopers.

Při podrobnějším pohledu na dalších pět tisíc menších a středních průmyslových podniků v tuzemsku nalezli analytici internetové prezentace u čtyřiceti procent z nich. I když je tento výsledek v porovnání s velkými společnostmi výrazně horší, Petr Kozák jej za špatný nepovažuje. „Není to špatné, vezmeme-li v úvahu, že se jedná o malé podniky výrobního charakteru zaměřené často jen na zákazníky z blízkého okolí,“ míní.

Naproti tomu je do počítačové sítě zapojeno i mnoho firem, které svou vlastní webovou prezentaci dosud nemají. Přístupem do internetu disponuje totiž 95 procent všech zkoumaných společností, tento přístup je ovšem často zprostředkován pouze omezeným počtem počítačů a zpravidla přes telefonní linku.

Zejména aktivita středních firem v sobě do budoucna skrývá zárodky další expanze českého firemního internetu. „Množství společností s vlastním webem určitě poroste. Měly by jej mít všechny firmy, které jsou na burze a těch je mezi Top 150 většina. Stejně tak zahraniční firmy, jichž na čelních pozicích v žebříčcích rychle přibývá. A významnou roli budou hrát rovněž exportéři, kteří se budou chtít ukázat potenciálním zahraničním partnerům,“ tvrdí Kozák.

Rostoucí zájem o elektronické obchodování by měl také postupně vylepšovat kvalitu obsahu jednotlivých stránek. Šance objednat si na internetu zboží jsou jak mezi menšími průmyslovými podniky, tak v rámci domácí Top 150 minimální. I tak základní věc, jakou je ceník nabízeného zboží či služeb, zveřejňuje na webu pouhá šestina ze stopadesátky obratově nejsilnějších firem působících v tuzemsku. „Je pravda, že v řadě případů, především u menších firem, představují internetové stránky jen jakési vizitky. Ale i to si myslím, že je jistý pokrok a lze čekat, že je rozšíří o ceníky, katalogy, elektronické objednávky i platby,“ domnívá se Kozák.

Pro tuzemské firmy tak internet stále představuje spíše prostředek marketingové prezentace než cestu k jednoduššímu a efektivnějšímu obchodování s dodavateli či zákazníky. Zatímco firmy v zemích Evropské unie mají podle odhadů společnosti Durlacher mezi sebou v roce 2003 po internetu zobchodovat zboží a služby za 800 miliard dolarů, pro Českou republiku očekává v témže roce PricewaterhouseCoopers osm miliard korun.

„Nedostatečné zabezpečení plateb a dat na internetu a s tím spojené obavy týkající se bezpečnosti a spolehlivosti obchodních partnerů jsou největší překážkou předpokládaného růstu,“ píše se ve studii poradenské firmy. Za další brzdu označují odborníci malou velikost českého trhu a relativně slabší konkurenční tlak nebo nižší úroveň znalostí internetu mezi podnikateli.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.