Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České pivo slaví úspěchy v zahraničí

  10:00aktualizováno  10:00
Šéfové českých pivovarů, které vyvážejí své produkty do zahraničí, mohou mít důvod k oslavám. Pozice na světovém pivním trhu totiž pro ně už mnoho let nebyla tak dobrá jako nyní.

České pivo znají všude, nejvíce pěnivého moku vyvážejí společnosti do Ruska, Německa a Spojených států. Velkými zákazníky jsou také Slovensko, Polsko, Velká Británie nebo například Švédsko. A to i přesto, že ve většině těchto států by se od českých pivařů měli co učit. Spotřeba piva totiž není v řadě zemí ani poloviční.

Prazdroj - vlajková loď

Do světa míří piva prakticky od všech velkých výrobců. Milovníci českého piva však najdou v mnoha zemích i značky z malých pivovarů. Ty největší otevírají za hranicemi i své hospody. "Kam se podíváš, všude je české pivo. Je naprosto normální, že když si večer zajdu na radegast, nemám si kam sednout," říká například Michal Bárta, který od konce devadesátých let žije v americkém Chicagu. Právě značky ze skupiny kolem Plzeňského Prazdroje, tedy Pilsner Urquell, Gambrinus a Radegast, jsou společně s Budějovickým Budvarem v zahraničí nejznámější.

Plzeňskému Prazdroji velmi výrazně k silným pozicím pomohli noví majitelé - koncern SABMiller, jehož šéfové považují plzeňskou značku za svoji vlajkovou loď. Prazdroj loni prodal ve světě jeden a čtvrt milionu hektolitrů piva, což je o třetinu více než v roce 2001. "Toto číslo ovlivnil především pokračující úspěch značky Pilsner Urquell na klíčových zahraničních trzích a také obrovský nárůst poptávky po značce Velkopopovický Kozel na Slovensku," uvedl pro ČTK Alexej Bechtin, mluvčí pivovarnické skupiny, která zahrnuje také pivovary Radegast, Velké Popovice a slovenský Šariš. V tomto pivovaru firma licenčně vyrábí Velkopopovického Kozla.

Místo Prazdroje na světových trzích bylo vždy jedinečné. Druh tohoto piva je totiž nejpopulárnějším pivním stylem. "Češi dali světu plzeňské a mohou na to být opravdu hrdí," míní slavný pivní encyklopedista Michael Jackson.

Budvar vyhrál spor

Stejně výjimečná je i pozice Budějovického Budvaru. Jeho vedení je přitom v mnohaletém sporu s americkou společností AnheuserBusch o práva souvisící se značkou Budweiser. Například loni na podzim měli právníci Budvaru důvod k úsměvu. Britský soud totiž zamítl návrh, který požadoval výmaz ochranných známek BUD a Budweiser Budbräu.

"Rozhodnutí nás těší i kvůli vlivu na ostatní soudní případy, neboť rozhodnutí britských soudů jsou vnímána jako významná a precedenční," míní Jiří Boček, ředitel Budvaru, jehož pivo si mohou koupit lidé v šedesáti státech. Jeho firma má zaregistrováno téměř čtyři sta ochranných známek ve více než stovce zemí. Se společností Anheuser-Busch vede v současné době 40 soudních sporů a dalších více než 40 správních řízení před patentovými úřady. Například v Kanadě a USA si milovníci českého piva nechodí pro Budvar, klasickou chuť najdou pod značkou Czechvar.

České speciality ve světě

Také Pražské pivovary vyvážejí výraznou část své produkce. V poslední době se orientují na americký kontinent. Na počátku roku začaly hledat trhy v Kanadě, do několika měst poslaly první dodávku více než dvě stě hektolitrů lahvového staropramenu. "Jaké výše v tomto roce vývoz dosáhne, nejsme zatím schopni odhadnout," uvedl nedávno ředitel exportu Pražských pivovarů Miroslav Jersák.

V zahraničí lze najít také různé české speciality. Pivovar Starobrno, který je součástí rakouského koncernu BBAG, například kromě tradičního ležáku prodává do světa speciální pivo Červený drak. V Izraeli, kde pracují pouze dva místní kamenné pivovary, zase lze natrefit na pivo z hanušovického pivovaru Holba. V USA si můžete koupit pivo s názvem BrouCzech. Přitom stejné pivo, ale s jinou značkou, lze objevit i v Česku - jde o novopacké silné pivo Valdštejn. Pivovar v Nové Pace má za sebou velmi úspěšný rok. Do zahraničí prodal loni třikrát víc piva než v roce 2001 a dostal se přes čtyřicet tisíc hektolitrů. "Nové kontrakty jsme pro letošní rok uzavřeli s Ruskem a Švýcarskem," řekl ředitel podniku Jaromír Bulko.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační foto.
Sušené výživy pro batolata obsahovaly nadbytek karcinogenů

Batolecí výživy dvou značek neprošly laboratorním testem, který zkoumal přítomnost maximálního přípustného množství karcinogenních látek. Odhalily to...  celý článek

Ananas z Lidlu. Češi, Slováci a Maďaři kupují jiný než Němci a Rakušané. Je...
PŘEHLED: Další šizené potraviny. Sýrová náhražka, jablko místo pomeranče

Rozdíly v kvalitě potravin jsou i v privátních značkách řetězců. Test, který zpracoval Ústav konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické, srovnával...  celý článek

(ilustrační snímek)
Cena vajec prudce roste, protože slepic je málo kvůli aféře s fipronilem

Vejce v obchodech letos zdražují. Podle údajů Českého statistického úřadu nyní jedno stojí 3,6 koruny, na začátku roku bylo o dvacetník levnější. Podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.