Zkrátka všude, kam se třetinková dvanáctka dostala. Například na Ukrajinu přitom pivovar ani nevyváží. "Tam se dostaly kdysi jen asi dvě basy na výstavu, a protože jsem tam v té době byl, tak jsem toho hned využil," říká sedmapadesátiletý cestovatel.
Ne vždy si však pochutnal. "U lahví je chuť stejná, ale například v Londýně jsem pil točené a je pravda, že ho neumí ošetřit a vychladit tak jako u nás," dodává.
Nyní se může pochlubit tím, že žatecký mok ochutnal všude, kde to jde. Není to však tak, že vždy, když pivovar rozšíří export, balí batoh. "Hodně cestujeme s manželkou, i já sám pracovně. Vždy když někam máme jet, ověřím si, jestli tam zdejší pivo mají. Jinak bych byl špatný žatecký rodák," dodal Šimáček.
Právě tito lidé tvoří část konzumentů kupujících si v zahraničí pivo uvařené v severních Čechách. Vůči domorodcům jsou sice zcela jistě v menšině, mají ale čím dál větší šanci, že na pivo ze severních Čech za hranicemi narazí.
"Vyvážíme asi patnáct procent výroby, což znamená 4200 hektolitrů. Toto číslo se ale každoročně zvyšuje, daří se nám prodávat více piv jak doma, tak i v zahraničí, v průměru tak o 5 procent," potvrzuje Radek Vincík, obchodní ředitel žateckého pivovaru.
Pivo míří i do Afriky
Další severočeský výrobce piva, ústecká společnost Drinks Union, loni prodal v zahraničí skoro čtvrt milionu hektolitrů piva. Takové množství piva by zaplnilo 23 padesátimetrových plaveckých bazénů. Je to porce, na kterou turisté ze zdejšího kraje v zahraničí sami jistě nestačí. Švédům a Estoncům na severu, Španělům na jihu, Afričanům v Beninu nebo protinožcům v Austrálii zřejmě především jedenáctistupňový Zlatopramen prostě chutná.
Loni se tato skutečnost odrazila i na exportu ústeckého piva, který vzrostl o šest procent. "Nejvíce vzrostl zájem v Estonsku a ve Švédsku," říká manažer exportu Adrian Šaroch. Do skandinávské země prodali obchodníci Drinks Unionu o pětinu, do Španělska dokonce skoro o třetinu piva více než před rokem.
"Vyvážíme jedenáctku Zlatopramen, světlou i tmavou, velmi žádaná je polotmavá. Kromě Zlatopramenu jsou v Německu oblíbené také naše další značky Březňák a Louny. Lounské pivo vyvážíme také do Španělska," popisuje prokurista společnosti Josef Vejlupek.
Přestože jde v některých případech o hodně vzdálené trhy spojené s nákladnou a složitou dopravou, největší podíl vývozu tvoří pivo v klasickém obalu - v lahvích. Převáží se ale také v plechovkách i sudech. A jak se pivo dostane k zákazníkům?
"Využíváme všechny formy prodeje. V Japonsku prodáváme přes internet, někde přes klasické velkoobchody a řetězce, jinde zase jen v restauracích. Ve Švédsku je naším partnerem velký obchodní řetězec, ve Španělsku to jsou především odběratelé v gastronomii," popisuje způsoby distribuce Jana Kačírková z exportního oddělení společnosti.
V zahraničí staví pivovarníci z Krásného Března na místních zavedených podnicích, vlastní typicky českou hospodu zatím nikde neotevřeli.
"Takové klasické značkové restaurace jako tady doma, kde určujeme jejich styl a vybavujeme je například naším nábytkem a kde ovlivňujeme třeba i jídelní lístek, ve světě nemáme. Jde spíš o restaurace, které prezentují naše pivo jako produkt z České republiky, která je vnímána jako pivařská velmoc," vysvětluje to Kačírková.
Na pivo lákají africké taxíky
Jak se hledají cesty pro dnes už typický severočeský produkt, jako je Zlatopramen? "Zvažujeme kvalitu a spolehlivost obchodního partnera, pochopitelně také potenciál místního trhu a mnoho dalších věcí," říká Kačírková. Před dvěma roky začala jedenáctku čepovat jedna z vyhlášených restaurací v centru liberijského hlavního města Monrovie.
Pak začali obchodníci hledat cestu do poněkud odlehlejší střední Afriky, a rozhodli se pro Benin, ležící uprostřed území se 180 miliony obyvatel. Následovala dodávka lihovin vyrobených v KB likéru, divizi společnosti Drinks Union, do této země. Vloni pak odešlo do Beninu prvních pět kontejnerů s lahvemi světlé a tmavé jedenáctky. Na to, že je možné uhasit žízeň úplně novým pivem, upozorňují Afričany třeba nápisy na taxících nebo reklama v televizi.
Každé desáté pivo ústecké firmy vypijí Rusové
Úplně jinou strategii zvolil ústecký výrobce pro Rusko, kde svou jedenáctku vyrábí licenčně. "Pivo se vaří přímo v Moskvě a prodává se hlavně v Moskevské oblasti. Zlatopramen ale lidé kupují i v dalších významných ruských městech, například v Petrohradu," říká Vejlupek.
Právě na ruském trhu nyní Drinks Union prodává každé desáté pivo ze své produkce, i když v tomto případě netvoří jeho základ voda z ústeckého podzemí. Prodej v Rusku má překročit sto tisíc hektolitrů. "Když započteme v Rusku licenčně vyráběné pivo, celkový roční výstav skupiny Drinks Union překračuje milion hektolitrů," doplňuje předseda představenstva Milan Hagan.