Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letošní léto se ponese ve znamení cideru, nápoje ze zkvašeného moštu

  4:34aktualizováno  4:34
Plzeňský Prazdroj rozšiřuje do českých hospod čepovaný cider Kingswood a ani další pivovary nezůstávají pozadu. Nápoje ze zkvašeného jablečného mostu se v Česku, zdá se, osvědčily.

Výrobci i dovozci míří především na mladší zákazníky do 35 let a - stejně jako u radlerů - také na ženy. | foto: MF DNES

Na hospodských pípách se vedle piva stále častěji objevují i jiné druhy nápojů. Po vzestupu nealkoholické točené kofoly a malinovky si cestu do restaurací nově našly i sudy s ciderem, alkoholickým nápojem z kvašeného jablečného moštu.

Plzeňský Prazdroj před rokem zkušebně začal nabízet točený cider vlastní produkce ve dvou stovkách pražských a brněnských hospod. Podle zástupců pivovaru zájem spotřebitelů překonal očekávání a nyní se nápoj značky Kingswood točí už v 2 600 podnicích.

"Loni jsme se rozhodli vstoupit do zcela nového segmentu a začít tak budovat kategorii ciderů, která do té doby nebyla v Česku moc známá. Nabídli jsme spotřebitelům čepovaný cider testovaný právě na českou chuť a první sezona mile předčila naše očekávání," říká marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Grant McKenzie.

Nestíháme krýr poptávku, říká tuzemský výrobce

Rostoucí zájem o točenou verzi stále ještě poměrně málo známého nápoje potvrzuje i spolumajitel menšího tuzemského producenta F. H. Prager Ondřej Frunc. Ten začal před třemi lety s výrobou v lahvích, stále větší část produkce však stáčí do sudů a dodává do několika hospod v Praze.

"Letošní plán je, abychom dostali polovinu produkce do sudů, a to se daří. Je tady velká tradice točených nápojů, a když se cider objeví na čepu, tak máme zkušenost, že se spotřeba oproti lahvím ztrojnásobí," popisuje Frunc. Firma podle něj od založení nestíhá pokrýt poptávku a pro letošek počítá se zdvojnásobením produkce.

"Cider je dnes populární především ve Velké Británii a Francii, v roce 2010 se ho v Evropě vypilo 15 milionů hektolitrů. Pro srovnání - zhruba tolik vypijí za rok Češi piva. Popularita cideru však stoupá a třeba podle předpokladů Pivovarů Staropramen poroste do roku 2017 o dalších 30 procent.

V květnu tento pivovar oznámil, že začíná s dovozem ochuceného třešňového cideru značky Carling, která stejně jako pivovar patří do pivovarnické skupiny Molson Coors Brewing Company.

Konkurence pro radlery, ale hlavně pro pivo

Stejnou cestou jde i Budějovický Budvar, který už dva roky nabízí cider Somersby dánského koncernu Carlsberg. Somersby se za první rok prodalo 2 100 hektolitrů. Data za loňský rok pivovar nezveřejnil, podle Budvaru prodeje rostly.

Plzeňský Prazdroj po čepovaném Kingswoodu začal v dubnu nabízet v maloobchodní síti také lahvovou verzi. V menších objemech pak v Česku cider do lahví stáčí ještě několik drobnějších producentů.

Při klesající konzumaci piva se přitom velké pivovary snaží výpadek nahradit jinými segmenty a po úspěchu ovocných radlerů a nealkoholických piv tak nově sázejí právě na cider.

Výrobci i dovozci míří především na mladší zákazníky do 35 let a - stejně jako u radlerů - také na ženy. Na rozdíl od ovocných piv, která obsahují kolem dvou procent alkoholu, se však obsah alkoholu v ciderech na českém trhu pohybuje mezi 4 a 5 procenty. Podle Frunce tak spíše než radlerům konkuruje pivu. "Oproti pivu je však lehčí a kyselejší. Dvě piva v létě dost lidí zmůžou, kdežto cideru snesou více," míní Frunc.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petr Chmela (v popředí) z Tescomy přijal gratulace k titulu podnikatele roku od...
Nominace na Podnikatele roku se uzavírají, pošlete svůj tip

Čas pro podání přihlášek do osmnáctého ročníku prestižní soutěže EY Podnikatel roku se rychle krátí. Uzávěrka je už tuto sobotu 21. října, svůj tip můžete...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Finanční úřad využije nový nástroj k doměřování daní. Data z EET

Data z EET budou mít další využití. Finanční úřad je bude v následujících letech používat k detailnějšímu doměřování daní podnikatelům, kteří buď neodevzdají...  celý článek

(Ilustrační snímek)
KOMENTÁŘ: Podnikatelé mají papírování plné zuby, to sdílené ekonomice nahrává

Sdílenou ekonomiku lze vnímat jako přirozenou reakci na přeregulovanost některých odvětví na trhu. Její potenciál je obrovský. Stávající hráči na trhu si...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.