"My bychom byli rádi, kdybychom taurusy už od příštího grafikonu mohli běžně používat na území celé republiky," uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.
Lokomotivy zbrzdí
O nejvyšší provozní rychlosti 230 kilometrů za hodinu si však musí nechat čeští cestující i nadále jen zdát. Nejmodernější tratě v ČR umožňují maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.
Zavedení taurusů by ale mělo řadu výhod. Lokomotivy u mezinárodních vlaků by se díky tomu nemusely složitě a nákladně přepřahat; měnili by se pouze strojvedoucí. Konkrétní tratě, kde by taurusy mohly jezdit, ale Kubala neupřesnil s tím, že lokomotiva ještě nemá povolení pro provoz na českých kolejích od drážního úřadu. To může být problém. Ředitel úřadu Pavel Kodym příliš optimistický není.
"Asi se budou muset udělat nějaké úpravy v zabezpečovacích zařízeních," řekl a zároveň vyjádřil obavu, že se to do prosince nestihne.
Stejný problém jako u pendolin
Taurusy se tak potýkají se stejným problémem jako před několika lety pendolina. Moderní západoevropské lokomotivy totiž ruší zabezpečovací obvody na české železnici. To může vést například k nechtěnému a nebezpečnému otevírání závor. Přísné české normy tak splňují zatím většinou jen staré československé lokomotivy.
Přesto taurusy nebudou na české železnici úplnými nováčky. Již několik měsíců zajíždějí na výjimku z Rakouska do Brna a Českých Budějovic. Na jihu republiky je totiž střídavá elektrická trakce. "Na střídavé trakci se již podařilo splnit limity," řekl Kodym a dodal, že pokud chtějí dráhy jezdit s taurusy pouze v místech se střídavým proudem, je prosincový termín reálný.
Severní část republiky je ale pokryta stejnosměrným proudem. Na sever od Benešova tak bude Taurus k vidění zatím jen tuto sobotu, kdy ho dráhy přitáhnou na pražské hlavní nádraží. Jde o prezentaci rakouské lokomotivy v barvách české fotbalové reprezentace.