Česko bude automobilovou velmocí

  • 62
Česká republika bude brzy jedním z největších evropských výrobců aut. Označení Made in Czech Republic ponesou vozy čtyř, možná pěti světových značek, jichž se má za čtyři roky v Česku montovat skoro tři čtvrtě milionu ročně. Podle týdeníku Autofacts tak Česko zaujme první místo mezi postkomunistickými zeměmi.

Kromě dvou automobilek v Mladé Boleslavi a v Kolíně navíc v Česku vyrůstá stále hustší síť výrobců nejrůznějších dílů a součástek. Za poslední rok a půl jich přibylo čtyřicet.

"Odvětví bude v nadcházejících letech dále expandovat," stojí v prognóze londýnské společnosti Economist Intelligence Unit. Saský ministr hospodářství Martin Gillo předpokládá, že Česko a další středoevropské země se společně s východním Německem jednoho dne stanou "největší zónou automobilového průmyslu v Evropě".

Do hry může brzy vstoupit nový velký hráč, korejská firma Hyundai, která se podle některých zdrojů poohlíží po místě pro novou továrnu. Jedním z kandidátů je město Žatec. "Vím o tom, že žatecké letiště chce získat automobilku Hyundai, ale zatím stojím nohama pevně na zemi," uvedl místostarosta Žatce Aleš Dvořák.

Česko se stává v Evropě automobilovou velmocí
Vítejte v Česku, zemi automobilů. Tuto vizitku si může země připsat díky rostoucímu zájmu zahraničních investorů z automobilového průmyslu, kterých do země přišla skoro stovka za poslední tři čtyři roky.

Z toho čtyřicet od začátku loňského roku. Dnes se podílejí z pětiny na českém vývozu a zaměstnávají sto tisíc lidí. A tato čísla dále porostou.

Česko je díky mladoboleslavské automobilce největším výrobcem aut ze všech zemí vstupujících do Evropské unie. Pozice jedničky mu s ještě větším náskokem zůstane i za pět let.

Napřesrok chce tandem Toyota a Peugeot předvést svůj nový vůz, který se bude vyrábět v Kolíně. Na severu Čech doufají, že přilákají korejskou značku Hyundai, která se po východní Evropě rozhlíží.

Vedle výrobců aut pak v Česku vyrůstá hustá síť dodavatelů dílů, o nichž se ví i za hranicemi. Velká slova přicházejí od sousedů z východního Německa, jimž na automobilovém průmyslu též hodně záleží a kteří tuší, že ve spojení s českými dodavateli svůj koncept snáze prodají.

"Chceme ze střední Evropy vybudovat největší zónu automobilového průmyslu v Evropě," říká saský ministr hospodářství a práce Martin Gillo. Jeho vláda přišla s projektem saského Autolandu, do nějž už nyní spadají čtyři nové továrny automobilek BMW, Porsche a VWa který bude mít podle Gilla pro české dodavatele mnoho zakázek.

Podle týdeníku Autofacts se v roce 2007 v Česku vyrobí 733 tisíc automobilů. To již pojede naplno i nová továrna automobilek Peugeot a Toyota, která má vyrábět až tři sta tisíc aut ročně.

Hned za Českem bude následovat Slovensko. Zejména díky nové továrně automobilky PSA Peugeot Citroen v Trnavě vyrobí Slováci bez deseti tisíc půl milionu vozů.

V běhu je nyní v celé Evropě jediný nový projekt, který by mohl prvenství Česka buď upevnit, nebo je o ně připravit - o stavbě nové továrny na výrobu menších aut má do jara rozhodnout korejská automobilka Hyundai. 

Největší šance má podle Autofacts opět Česko se Slovenskem a spolu s nimi ještě Maďarsko. "Máme připravenu investiční zónu v Žatci. Jednání s Hyundai jsou v běhu, šance získat tuto investici nejsou rozhodně malé," soudí šéf vládní agentury pro zahraniční investice CzechInvest Martin Jahn.

Původně zvažoval Hyundai investici v severomoravských Nošovicích, z toho však sešlo. "Nyní mají zájem o tuto průmyslovou zónu tři investoři, všichni z automobilového průmyslu," řekl zástupce moravskoslezského hejtmana Josef Jalůvka s tím, že jde o menší projekty.

Automobilový průmysl dnes tvoří páteř české ekonomiky. Tržby firem z oboru loni dosáhly 326 miliard, což je skoro sedmnáct procent toho, co utržil celý český průmysl. Před pěti lety to bylo 10,5 procenta.

Ještě výraznější je podíl odvětví na exportu, kde dosahuje téměř jedné pětiny. Zatímco automobilky a jejich dodavatelé výrazně ovlivňují výkonnost průmyslu, stát se náhradou za tradiční zaměstnavatele, kteří v 90. letech spustili vlnu propouštění, nedokázali.

V nejdůležitějším průmyslovém odvětví nyní pracují jen dvě procenta tuzemských zaměstnanců. K současným sto tisícům lidí v odvětví má během tří let přibýt dalších asi třináct tisíc zaměstnanců včetně dvou tisícovek v továrně Peugeotu a Toyoty ve středočeském Kolíně.

Na začátku byla Škoda
Když se řekne automobilový průmysl, každému se automaticky vybaví mladoboleslavská automobilka. Další finální výrobci mají zřetelný odstup - ať už jde o prosperujícího výrobce autobusů Karosa, letňanskou Daewoo-Avii nebo kopřivnickou Tatru.

O zbytku pelotonu nemá po krachu výrobce nákladních vozů Liaz cenu ani mluvit. V posledních třech až čtyřech letech však nastal posun. Mnoho firem nesází pouze na Škodovku, ale buduje si v Česku výrobní základnu, která zásobuje velkou část evropských výrobců.

Z těch největších je to jihlavský výrobce dílů pro naftové motory Bosch Diesel, který v zemi investoval již deset miliard korun, severomoravský výrobce kol Hayes Lemerz nebo Mitsubishi Electric ze Slaného.

Tradiční výrobce světlometů Autopal dodává kromě Škodovky také Fordu do Kolína nad Rýnem, Opelu do polské továrny v Glivicích nebo Seatu do Španělska. "Dnes již není v Evropě automobilka, která by nenakupovala díly z Česka," říká Jahn. To platí i pro luxusní vozy, např. Ferrari, Rolls Royce nebo Aston Martin.

Větší záběr dodavatelů dokládají statistiky Svazu automobilového průmyslu. Zatímco výrobcům aut loni klesly tržby o téměř procento a export skoro o čtyři procenta, dodavatelé náhradních dílů na tom byli podstatně lépe. Tržby jim vzrostly o patnáct procent a vývoz o plnou čtvrtinu.

Nejnovější vlnu investorů ohlašuje příchod Toyoty s Peugeotem, které staví kolínskou továrnu na výrobu malých automobilů. "Asi tak čtyřicet procent dílů budou dodávat firmy se sídlem v Česku," sdělil Tetshua Yamada, který je zástupcem Toyoty ve společném závodě.

Ze čtyřiceti firem z automobilového průmyslu, které se od loňského ledna rozhodly investovat v Česku, jich plných patnáct pochází z Japonska. Celkem chtějí investovat deset miliard korun, automobilka, jež začne vyrábět v roce 2005, pak má stát sedmadvacet miliard.

Sasko buduje autoland
Rostoucího zájmu o Česko si všimli i politici z východní části Německa. Tam se před dvěma lety rozhodli postavit novou továrnu na výrobu vozů nižší střední třídy BMW a preferovali Lipsko před severočeským Žatcem. Saský ministr hospodářství a práce Martin Gillo však nyní Čechům vzkázal, ať neželí.

Z dodavatelů východoněmeckých továren chce v Česku, kde jsou výrazně nižší výrobní náklady, zapustit kořeny například firma Weigel Group, vyrábějící hřídele a další součástky. "Uvažujeme o vybudování dalšího podniku - buď v Brně, kde už jsme otevřeli kancelář, nebo v Liberci," řekl šéf firmy Franz Josef Weigl.

Šéf CzechInvestu Jahn přiznává, že zejména na severu Čech je příležitost pro dodavatele BMW a dalších automobilek na území někdejší NDR, ale bouřlivější rozvoj podle něj lze očekávat na Slovensku. "Pokud bude ve střední Evropě autoland, pak hlavně v někdejším Československu," soudí Jahn.