Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko čeká příval diskontních obchodů

  0:01aktualizováno  0:01
Po rychlém nástupu hypermarketů se strhne o českého zákazníka další boj, a to ještě ostřejšími zbraněmi. Panující konkurenci letos vyhrotí otevření sedmi desítek diskontních prodejen německé firmy Lidl. Prvních čtrnáct otvírá už příští týden.

Alespoň tolik společnost inzeruje v médiích. Jinak totiž se zveřejněním svých záměrů nepospíchá a žádné podrobnosti nesděluje.

Publicitu si už i přes informační střídmost Lidl získal svým „zátahem“ na dostupné pozemky po celé zemi. Vyvolal tím řadu nevole a petic bojujících proti tomu, aby místo hřiště, parku či autobusového nádraží stál další obchod, navíc v blízkosti jiného.

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

To je případ Prostějova, Hradce Králové, Stříbra a dalších menších měst. Firma Lidl se proto musela leckde na oplátku zavázat k financování výstavby kruhových objezdů, podchodů či k vysázení nových stromů.

Diskontní prodejny, které nabízejí zboží v menší šíři, navíc většinou přímo z krabic, avšak levněji, vystřídají v následujících letech co do rozmachu hypermarkety. „Bude to jedna z mála rostoucích částí trhu v příštích pěti letech. Hypermarketů už přibývá pomaleji a supermarkety stagnují,“ říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma.

Místa je pro tento typ prodejen na českém trhu dost. „Stále je z čeho ukrajovat,“ potvrzuje Skála. Na venkově a v menších městech bude Lidl ubírat zákazníky hlavně drobnějším obchodníkům, ve větších centrech se utká se supermarkety a hypermarkety. Nástup diskontů dále zatíží jazýček vah na úkor českých prodejců ve prospěch zahraničních řetězců. Ty se už dnes na tržbách v Česku podílejí více než dvěma třetinami.

Diskontní prodejny navíc mají tu výhodu, že jsou menší než hypermarkety a nepotřebují k životu tolik zákazníků. Vyrůstají snadno u menších měst, kde jsou lidé kvůli nižším mzdám náchylnější k vyhledávání levnějších výrobků. U menších měst vzniknou jak nové prodejny Lidlu, tak jeho největší konkurence, řetězce Penny Market.

Ten přítomnost nového rivala nechce komentovat. „Nechci se k tomu vůbec vyjadřovat,“ říká jeho jednatel Petr Kebísek. Sdílnější nejsou ani ostatní velké řetězce.

Stejně tak se nikdo nechce pouštět do cenového srovnání. To je dost obtížné i proto, že diskontní obchody nabízejí hodně zboží pod vlastní značkou. Specifickým případem budou od příštího roku neznačkové cigarety.

„Po vstupu do Evropské unie na ně už nebude clo 55 % a dá se čekat, že se tu hodně rozšíří,“ říká Richard Vavřík ze společnosti Reemtsma. Takové kuřivo je až o pětinu levnější a třeba v Německu má asi 15 procent trhu.

Příklonem k levnějším obchodům není Česko v Evropě nijak výjimečné. V Německu zasaženém krizí patří Lidl a podobný Aldi k jedněm z mála, kterým se daří. Podíl diskontů v Německu je už dnes 40 procent. Stejně tak byl v posledních letech úspěšný v Česku Penny Market, který se propracoval s 13miliardovými tržbami na páté místo.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Lidé kupují solární panely včetně baterií. Jistí se tak před blackouty

Zájem lidí o solární elektrárny na střechách nastartovaly peníze z dotačního programu Nová zelená úsporám. Zároveň roste obliba baterií, které umožňují...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.