Česko čeká příval diskontních obchodů

  • 116
Po rychlém nástupu hypermarketů se strhne o českého zákazníka další boj, a to ještě ostřejšími zbraněmi. Panující konkurenci letos vyhrotí otevření sedmi desítek diskontních prodejen německé firmy Lidl. Prvních čtrnáct otvírá už příští týden.

Alespoň tolik společnost inzeruje v médiích. Jinak totiž se zveřejněním svých záměrů nepospíchá a žádné podrobnosti nesděluje.

Publicitu si už i přes informační střídmost Lidl získal svým „zátahem“ na dostupné pozemky po celé zemi. Vyvolal tím řadu nevole a petic bojujících proti tomu, aby místo hřiště, parku či autobusového nádraží stál další obchod, navíc v blízkosti jiného.

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

To je případ Prostějova, Hradce Králové, Stříbra a dalších menších měst. Firma Lidl se proto musela leckde na oplátku zavázat k financování výstavby kruhových objezdů, podchodů či k vysázení nových stromů.

Diskontní prodejny, které nabízejí zboží v menší šíři, navíc většinou přímo z krabic, avšak levněji, vystřídají v následujících letech co do rozmachu hypermarkety. „Bude to jedna z mála rostoucích částí trhu v příštích pěti letech. Hypermarketů už přibývá pomaleji a supermarkety stagnují,“ říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma.

Místa je pro tento typ prodejen na českém trhu dost. „Stále je z čeho ukrajovat,“ potvrzuje Skála. Na venkově a v menších městech bude Lidl ubírat zákazníky hlavně drobnějším obchodníkům, ve větších centrech se utká se supermarkety a hypermarkety. Nástup diskontů dále zatíží jazýček vah na úkor českých prodejců ve prospěch zahraničních řetězců. Ty se už dnes na tržbách v Česku podílejí více než dvěma třetinami.

Diskontní prodejny navíc mají tu výhodu, že jsou menší než hypermarkety a nepotřebují k životu tolik zákazníků. Vyrůstají snadno u menších měst, kde jsou lidé kvůli nižším mzdám náchylnější k vyhledávání levnějších výrobků. U menších měst vzniknou jak nové prodejny Lidlu, tak jeho největší konkurence, řetězce Penny Market.

Ten přítomnost nového rivala nechce komentovat. „Nechci se k tomu vůbec vyjadřovat,“ říká jeho jednatel Petr Kebísek. Sdílnější nejsou ani ostatní velké řetězce.

Stejně tak se nikdo nechce pouštět do cenového srovnání. To je dost obtížné i proto, že diskontní obchody nabízejí hodně zboží pod vlastní značkou. Specifickým případem budou od příštího roku neznačkové cigarety.

„Po vstupu do Evropské unie na ně už nebude clo 55 % a dá se čekat, že se tu hodně rozšíří,“ říká Richard Vavřík ze společnosti Reemtsma. Takové kuřivo je až o pětinu levnější a třeba v Německu má asi 15 procent trhu.

Příklonem k levnějším obchodům není Česko v Evropě nijak výjimečné. V Německu zasaženém krizí patří Lidl a podobný Aldi k jedněm z mála, kterým se daří. Podíl diskontů v Německu je už dnes 40 procent. Stejně tak byl v posledních letech úspěšný v Česku Penny Market, který se propracoval s 13miliardovými tržbami na páté místo.