Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další tři města nechtějí stará auta v centru. Zvažují, že jim omezí vjezd

  5:00aktualizováno  5:00
Padesát čtyři německých měst již zakázalo vjezd starším vozidlům. V tuzemsku k takovému kroku zatím nikdo nenašel odvahu. Vážně o ­tom však uvažuje šest obcí; nově se jedná o Vsetín, Kopřivnici a­ Frýdek-Místek. Tato tři města podle zjištění MF­ DNES požádala ministerstvo životního prostředí o finanční příspěvek na expertní analýzu.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Už loni o­stejný příspěvek projevily zájem Brno, Písek a Ostrava a momentálně zpracovávají dopravní studie, které mohou vést k postupnému zavedení nízkoemisních zón v centrech. Současná legislativa jejich vznik umožňuje, pokud existuje vhodná objízdná trasa.

„Výše podpory na jednu dopravní studii může být od sta tisíc až do jednoho milionu korun,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec. Pro letošní rok má ministerstvo na tuto podporu vyčleněno deset­ milionů korun, zájem měst je ale malý a částku zřejmě nevyčerpají.

„Uzávěrka letošní výzvy je 27. září, je tedy možné, že se na poslední chvíli přihlásí další obce,“ uvedla mluvčí ministerstva Petra Roubíčková. V Česku se podle ní počítá se zavedením emisních plaket osvědčených v zahraničí, které si majitelé vozů nalepí na čelní sklo.

Vlastníci starších vozů, zejména těch naftových, se budou muset smířit s tím, že se autem do centra města nepodívají. Za porušení zákazu by hrozila pokuta, která třeba v ­Německu činí osmdesát eur (přes dva tisíce korun).

Studie zkoumající možnost zavedení nízkoemisní zóny zahrnuje návrhy objízdné trasy pro starší nevyhovující vozidla. Dále je v ní obsažen plán pro organizaci dopravy a­dopravního značení, návrh, jak přísná by měla být regulace a kterých vozů by se měla týkat.

Součástí studie je výpočet finančních nákladů na zavedení zóny. Ty spočívají hlavně v umístění dopravních značek vymezujících zakázanou oblast i objízdné trasy. Řádově se bude jednat o statisíce až miliony korun.

Praha jede bez zón

Některá města si nicméně raději hledají vlastní „bezzónové“ postupy, jak snížit zatížení ovzduší emisemi. Příkladem může být Praha, která chce přímo v ulicích zjišťovat, kolik po městě jezdí naftových aut bez filtrů pevných částic. Praha také připravuje vlastní regulační řád, aby mohla v případě smogové situace povolit vjezd aut jen se sudým, nebo naopak lichým číslem registrační značky, čímž by se snížilo množství vozů v ulicích.

„Pokud bude existovat transparentní a jednoduchý model, jak odlišit vozidla splňující podmínky od těch nevyhovujících, pak jsou nízkoemisní zóny zajímavým nástrojem pro centra větších měst,“ uvedl pro MF DNES Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. Stát by podle něj měl více kontrolovat fungování stanic technické kontroly i­běžných silničních kontrol.

„Nízkoemisní zóny momentálně nemá smysl zavádět,“ prohlašuje mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. České silnice jsou podle něj plné aut, která prošla pravidelnou kontrolou na STK jen na základě podvodu a jezdí s nefunkčním katalyzátorem. „Co je platné, když dovolíme vjezd do centra města jenom dieselům, které splňují normu Euro 6, a ony přitom reálně nesplňují ani starou normu Euro 1, protože jim majitel vymontoval filtr pevných částic,“ upozorňuje Vomáčka.

Hlavní město Praha v této souvislosti v pátek oznámilo, že chce společně s policií prověřovat stanice technické kontroly, zda nepodvádějí a nepouštějí do provozu auta, která nesplňují normy.

Nízkoemisní zóny se v Evropě prosazují stále více. Vedle Německa je zavedla i Francie a Rakousko, to dokonce do celých regionů. Připravují se i ve Španělsku. Němci v příštím roce chystají reformu nízkoemisních zón, která přinese nové modré plakety pro nejekologičtější vozy.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Obce dostanou třikrát víc peněz. Na hřiště či silnici se přidá i těm malým

Na fotbalovém hřišti ve Větrném Jeníkově řádí krtci. Travnatou plochu rozryli...

Ministerstvo pro místní rozvoj rozdělí příští rok výrazně víc peněz na národních dotacích než letos. Především do...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Kvalita života v Česku se zlepšila, žebříček tradičně vede Norsko

Vesnice Ludmírov, která těsně před koncem války unikla masakru.

Česká republika si oproti loňsku mírně polepšila v kvalitě života, přesto se v pravidelném žebříčku společnosti...



Najdete na iDNES.cz