Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další tři města nechtějí stará auta v centru. Zvažují, že jim omezí vjezd

  5:00aktualizováno  5:00
Padesát čtyři německých měst již zakázalo vjezd starším vozidlům. V tuzemsku k takovému kroku zatím nikdo nenašel odvahu. Vážně o ­tom však uvažuje šest obcí; nově se jedná o Vsetín, Kopřivnici a­ Frýdek-Místek. Tato tři města podle zjištění MF­ DNES požádala ministerstvo životního prostředí o finanční příspěvek na expertní analýzu.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Už loni o­stejný příspěvek projevily zájem Brno, Písek a Ostrava a momentálně zpracovávají dopravní studie, které mohou vést k postupnému zavedení nízkoemisních zón v centrech. Současná legislativa jejich vznik umožňuje, pokud existuje vhodná objízdná trasa.

„Výše podpory na jednu dopravní studii může být od sta tisíc až do jednoho milionu korun,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec. Pro letošní rok má ministerstvo na tuto podporu vyčleněno deset­ milionů korun, zájem měst je ale malý a částku zřejmě nevyčerpají.

„Uzávěrka letošní výzvy je 27. září, je tedy možné, že se na poslední chvíli přihlásí další obce,“ uvedla mluvčí ministerstva Petra Roubíčková. V Česku se podle ní počítá se zavedením emisních plaket osvědčených v zahraničí, které si majitelé vozů nalepí na čelní sklo.

Vlastníci starších vozů, zejména těch naftových, se budou muset smířit s tím, že se autem do centra města nepodívají. Za porušení zákazu by hrozila pokuta, která třeba v ­Německu činí osmdesát eur (přes dva tisíce korun).

Studie zkoumající možnost zavedení nízkoemisní zóny zahrnuje návrhy objízdné trasy pro starší nevyhovující vozidla. Dále je v ní obsažen plán pro organizaci dopravy a­dopravního značení, návrh, jak přísná by měla být regulace a kterých vozů by se měla týkat.

Součástí studie je výpočet finančních nákladů na zavedení zóny. Ty spočívají hlavně v umístění dopravních značek vymezujících zakázanou oblast i objízdné trasy. Řádově se bude jednat o statisíce až miliony korun.

Praha jede bez zón

Některá města si nicméně raději hledají vlastní „bezzónové“ postupy, jak snížit zatížení ovzduší emisemi. Příkladem může být Praha, která chce přímo v ulicích zjišťovat, kolik po městě jezdí naftových aut bez filtrů pevných částic. Praha také připravuje vlastní regulační řád, aby mohla v případě smogové situace povolit vjezd aut jen se sudým, nebo naopak lichým číslem registrační značky, čímž by se snížilo množství vozů v ulicích.

„Pokud bude existovat transparentní a jednoduchý model, jak odlišit vozidla splňující podmínky od těch nevyhovujících, pak jsou nízkoemisní zóny zajímavým nástrojem pro centra větších měst,“ uvedl pro MF DNES Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. Stát by podle něj měl více kontrolovat fungování stanic technické kontroly i­běžných silničních kontrol.

„Nízkoemisní zóny momentálně nemá smysl zavádět,“ prohlašuje mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. České silnice jsou podle něj plné aut, která prošla pravidelnou kontrolou na STK jen na základě podvodu a jezdí s nefunkčním katalyzátorem. „Co je platné, když dovolíme vjezd do centra města jenom dieselům, které splňují normu Euro 6, a ony přitom reálně nesplňují ani starou normu Euro 1, protože jim majitel vymontoval filtr pevných částic,“ upozorňuje Vomáčka.

Hlavní město Praha v této souvislosti v pátek oznámilo, že chce společně s policií prověřovat stanice technické kontroly, zda nepodvádějí a nepouštějí do provozu auta, která nesplňují normy.

Nízkoemisní zóny se v Evropě prosazují stále více. Vedle Německa je zavedla i Francie a Rakousko, to dokonce do celých regionů. Připravují se i ve Španělsku. Němci v příštím roce chystají reformu nízkoemisních zón, která přinese nové modré plakety pro nejekologičtější vozy.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Počet vydaných platebních karet loni klesl, těch bezkontaktních přibylo

(Ilustrační snímek)

Počet vydaných platebních karet v loňském roce klesl o 592 tisíc na 10,7 milionu. Oznámilo to Sdružení pro bankovní...

Voda na severu v rukou obcí? Bude to stát 2 miliardy a Veolia zůstane

(ilustrační snímek)

Měl to být přesun hospodaření s vodou od francouzské Veolie zpátky pod kontrolu českých měst a obcí. Jenže není to tak...

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...

Najdete na iDNES.cz