Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další tři města nechtějí stará auta v centru. Zvažují, že jim omezí vjezd

  5:00aktualizováno  5:00
Padesát čtyři německých měst již zakázalo vjezd starším vozidlům. V tuzemsku k takovému kroku zatím nikdo nenašel odvahu. Vážně o ­tom však uvažuje šest obcí; nově se jedná o Vsetín, Kopřivnici a­ Frýdek-Místek. Tato tři města podle zjištění MF­ DNES požádala ministerstvo životního prostředí o finanční příspěvek na expertní analýzu.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Už loni o­stejný příspěvek projevily zájem Brno, Písek a Ostrava a momentálně zpracovávají dopravní studie, které mohou vést k postupnému zavedení nízkoemisních zón v centrech. Současná legislativa jejich vznik umožňuje, pokud existuje vhodná objízdná trasa.

„Výše podpory na jednu dopravní studii může být od sta tisíc až do jednoho milionu korun,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec. Pro letošní rok má ministerstvo na tuto podporu vyčleněno deset­ milionů korun, zájem měst je ale malý a částku zřejmě nevyčerpají.

„Uzávěrka letošní výzvy je 27. září, je tedy možné, že se na poslední chvíli přihlásí další obce,“ uvedla mluvčí ministerstva Petra Roubíčková. V Česku se podle ní počítá se zavedením emisních plaket osvědčených v zahraničí, které si majitelé vozů nalepí na čelní sklo.

Vlastníci starších vozů, zejména těch naftových, se budou muset smířit s tím, že se autem do centra města nepodívají. Za porušení zákazu by hrozila pokuta, která třeba v ­Německu činí osmdesát eur (přes dva tisíce korun).

Studie zkoumající možnost zavedení nízkoemisní zóny zahrnuje návrhy objízdné trasy pro starší nevyhovující vozidla. Dále je v ní obsažen plán pro organizaci dopravy a­dopravního značení, návrh, jak přísná by měla být regulace a kterých vozů by se měla týkat.

Součástí studie je výpočet finančních nákladů na zavedení zóny. Ty spočívají hlavně v umístění dopravních značek vymezujících zakázanou oblast i objízdné trasy. Řádově se bude jednat o statisíce až miliony korun.

Praha jede bez zón

Některá města si nicméně raději hledají vlastní „bezzónové“ postupy, jak snížit zatížení ovzduší emisemi. Příkladem může být Praha, která chce přímo v ulicích zjišťovat, kolik po městě jezdí naftových aut bez filtrů pevných částic. Praha také připravuje vlastní regulační řád, aby mohla v případě smogové situace povolit vjezd aut jen se sudým, nebo naopak lichým číslem registrační značky, čímž by se snížilo množství vozů v ulicích.

„Pokud bude existovat transparentní a jednoduchý model, jak odlišit vozidla splňující podmínky od těch nevyhovujících, pak jsou nízkoemisní zóny zajímavým nástrojem pro centra větších měst,“ uvedl pro MF DNES Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. Stát by podle něj měl více kontrolovat fungování stanic technické kontroly i­běžných silničních kontrol.

„Nízkoemisní zóny momentálně nemá smysl zavádět,“ prohlašuje mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. České silnice jsou podle něj plné aut, která prošla pravidelnou kontrolou na STK jen na základě podvodu a jezdí s nefunkčním katalyzátorem. „Co je platné, když dovolíme vjezd do centra města jenom dieselům, které splňují normu Euro 6, a ony přitom reálně nesplňují ani starou normu Euro 1, protože jim majitel vymontoval filtr pevných částic,“ upozorňuje Vomáčka.

Hlavní město Praha v této souvislosti v pátek oznámilo, že chce společně s policií prověřovat stanice technické kontroly, zda nepodvádějí a nepouštějí do provozu auta, která nesplňují normy.

Nízkoemisní zóny se v Evropě prosazují stále více. Vedle Německa je zavedla i Francie a Rakousko, to dokonce do celých regionů. Připravují se i ve Španělsku. Němci v příštím roce chystají reformu nízkoemisních zón, která přinese nové modré plakety pro nejekologičtější vozy.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Bude pršet, zdražíme deštníky. O cenách zboží v e-shopech rozhodují roboti

Digitální cenovky v obchodě Tchibo na Zličíně.

Do Česka míří západní trend automatizace cenotvorby. O zboží v obchodech rozhodují počítače. Výsledná cena může být...

Evropská komise předvídá: HDP v Česku poroste, ale méně než loni

Ilustrační snímek

Hrubý domácí produkt v následujících dvou letech poroste o poznání pomaleji. Alespoň podle odhadů Evropské komise,...

Za stokorunu více než 200 tisíc. Sázky na MS dosáhly rekordních 3 miliard

KDO JI ZÍSKÁ? Vyhrají finále mistrovství světa fotbalisté Francie, nebo...

Sázky na fotbalové MS dosáhly v Česku zhruba tří miliard korun, dosud rekordní Euro 2016 tak překonaly o více než...

Najdete na iDNES.cz