"Letos jsme dokonce dosáhli toho, že nám vláda posílila rozpočet na prioritní stavby o šest a půl miliardy," říká Pavel Švagr, šéf státního fondu dopravy, který výstavbu dálnic platí.
Dnes je v Česku 180 kilometrů rozestavěných dálnic, přičemž polovina z nich bude v provozu příští rok.
"Situace, kdy se v jednom roce stavělo šest dálničních tahů, se ještě nikdy nevyskytovala," říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.
Už letos v říjnu se otevře silnice z Vyškova směrem ke Zlínu na nejstarší české dálnici D1 za Brnem. Koncem roku se má dále zlepšit situace na trase z Prahy do Hradce Králové, kde se otevře šestnáct kilometrů zatím jen dvou pruhů dálnice. Zbytek se sveze až příští rok s opravdovými žněmi, kdy se otevřou další kilometry dálnic.
"Teprve potom se zlepší i celková dopravní situace. Polovina dálnice nic neřeší," upozorňuje zástupce sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
Po prázdninách příští rok začne sloužit i celý obchvat Plzně, takže z Prahy až na státní hranici v Rozvadově bude dálnice D5 minimálně o čtyřech pruzích. Po letech odkladů se tak splní sen mnoha motoristů: pohodlná a rychlá jízda až na německé hranice.
Další budování dálnic je plánováno i na příští roky. Plánuje se rozšíření nejstarší dálnice D1 z Prahy do Brna na šest pruhů po celé délce, jak o něm uvažuje ministr dopravy Milan Šimonovský. Příští tři roky budou věnovány přípravám, ale ty se mohou kvůli různým povolením protáhnout.
"Jediné, co je jisté, je trasa. Jinak je to stejné, jako by se stavěla nová dálnice," říká Laušman.
Například na severočeské dálnici D8 z Prahy do Ústí nad Labem a dále do Drážďan, která má být hotová už příští rok, je mezi Lovosicemi a Ústím nevyřešená část přes České středohoří.
Tam ještě ani není jasné, kudy dálnice povede. Dokonce se okolo začínají pohybovat i různí spekulanti.
"Nějací dva lidé z Brna mi nabízeli odkup mého pozemku. Kdyby dali vyšší cenu než tu, co nabídlo ředitelství dálnic, asi bych pozemek prodal jim," říká majitel jednoho z pozemků. Na výkupech pozemků už Ředitelství silnic a dálnic vyplatilo za poslední čtyři roky přes čtyři miliardy korun.