Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi rádi jezdí vlaky a autobusy. V jejich využívání jsou na špici EU

  5:00aktualizováno  5:00
Podíl automobilů na kilometrech ujetých v osobní dopravě je v Česku druhý nejnižší v Evropě. Ve větší míře vlaky a autobusy využívají už jen Maďaři. Podle expertů láká Čechy na veřejné dopravě relativně nízká cena a dostatečná infrastruktura.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Ze studie Evropské komise o spotřebě a úsporách energií mezi roky 2000 až 2014 vyplývá, že podíl aut na osobní dopravě v Česku činí 73,6 procenta. Zbytek zastanou vlaky a autobusy. To je po Maďarsku, kde automobily tvoří 67,5 procent, druhý nejnižší podíl v celé Evropské unii. Ve všech ostatních státech hrají auta podstatě důležitější roli.

To se týká třeba i skandinávských zemí, jejichž obyvatelé mají výrazné ekologické cítění a snaží se veřejnou dopravu před autem upřednostňovat. Průměr automobilové osobní dopravy za celou Unii pak činní 83,2 procenta. Vůbec nejvíce pak auta využívají v Litvě, Portugalsku a Slovinsku.

Z hromadné dopravy v Česku pak mírně převládají autobusy nad vlaky. Nejvíce autobusů jezdí na ostrovních státech Kypr a Malta, které nemají železnici. Naopak nejmenší podíl mají v Nizozemsku, které je ale zase dvojkou ve využívání vlaků. Jako největší fanoušci vlakové dopravy se ukázali být Rakušané. Tam se železnice na celkové osobní dopravě podílí z 12,7 procent, což je nejvíce v EU.

Vlaky jsou na Západě drahé, benzin zase o tolik více nestojí

Podle Tomáše Záruby z Centra pro efektivní dopravu je vysoký podíl obliby veřejné dopravy v Česku způsoben její relativně vysokou cenou na Západě. „V mnoha případech jsou u nás značně nízké ceny jízdenek. To neplatí v západoevropských státech sice s obvykle prvotřídní kvalitou, avšak také s vysokou cenou práce a služeb. Náklady na jízdu autem jsou ale všude podobné a v západoevropských státech tak auto daleko více cenově vítězí,“ říká Záruba.

Vůz však ve větší míře využívají i obyvatelé východních států, kde jsou ceny veřejné dopravy srovnatelné s Českem a cena tedy nebude jediný důvod. Svou roli tedy hraje i hustá síť či pravidelné intervaly mezi spoji.

„Do jisté míry však lze říci, že máme v rámci EU přece jen nadprůměrně dobře organizovanou veřejnou dopravu – pravidelné intervaly, organizované přestupy na železnici, integrované dopravní systémy a podobně, i když vozidla jsou mnohdy velmi stará nebo intervaly příliš dlouhé,“ míní Záruba, podle kterého je tak Česko ve veřejné dopravě jednooký král mezi slepými.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Ministr dopravy Dan Ťok na tiskové konferenci hnutí ANO v pražském Centru...
Na stavbu dálnic bude mít stát v příštím roce 76 miliard, řekl ministr Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) má s ministerstvem financí předjednané zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na příští rok na 76 miliard. Je to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.