Češi rádi jezdí vlaky a autobusy. V jejich využívání jsou na špici EU

  5:00aktualizováno  5:00
Podíl automobilů na kilometrech ujetých v osobní dopravě je v Česku druhý nejnižší v Evropě. Ve větší míře vlaky a autobusy využívají už jen Maďaři. Podle expertů láká Čechy na veřejné dopravě relativně nízká cena a dostatečná infrastruktura.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Ze studie Evropské komise o spotřebě a úsporách energií mezi roky 2000 až 2014 vyplývá, že podíl aut na osobní dopravě v Česku činí 73,6 procenta. Zbytek zastanou vlaky a autobusy. To je po Maďarsku, kde automobily tvoří 67,5 procent, druhý nejnižší podíl v celé Evropské unii. Ve všech ostatních státech hrají auta podstatě důležitější roli.

To se týká třeba i skandinávských zemí, jejichž obyvatelé mají výrazné ekologické cítění a snaží se veřejnou dopravu před autem upřednostňovat. Průměr automobilové osobní dopravy za celou Unii pak činní 83,2 procenta. Vůbec nejvíce pak auta využívají v Litvě, Portugalsku a Slovinsku.

Z hromadné dopravy v Česku pak mírně převládají autobusy nad vlaky. Nejvíce autobusů jezdí na ostrovních státech Kypr a Malta, které nemají železnici. Naopak nejmenší podíl mají v Nizozemsku, které je ale zase dvojkou ve využívání vlaků. Jako největší fanoušci vlakové dopravy se ukázali být Rakušané. Tam se železnice na celkové osobní dopravě podílí z 12,7 procent, což je nejvíce v EU.

Vlaky jsou na Západě drahé, benzin zase o tolik více nestojí

Podle Tomáše Záruby z Centra pro efektivní dopravu je vysoký podíl obliby veřejné dopravy v Česku způsoben její relativně vysokou cenou na Západě. „V mnoha případech jsou u nás značně nízké ceny jízdenek. To neplatí v západoevropských státech sice s obvykle prvotřídní kvalitou, avšak také s vysokou cenou práce a služeb. Náklady na jízdu autem jsou ale všude podobné a v západoevropských státech tak auto daleko více cenově vítězí,“ říká Záruba.

Vůz však ve větší míře využívají i obyvatelé východních států, kde jsou ceny veřejné dopravy srovnatelné s Českem a cena tedy nebude jediný důvod. Svou roli tedy hraje i hustá síť či pravidelné intervaly mezi spoji.

„Do jisté míry však lze říci, že máme v rámci EU přece jen nadprůměrně dobře organizovanou veřejnou dopravu – pravidelné intervaly, organizované přestupy na železnici, integrované dopravní systémy a podobně, i když vozidla jsou mnohdy velmi stará nebo intervaly příliš dlouhé,“ míní Záruba, podle kterého je tak Česko ve veřejné dopravě jednooký král mezi slepými.

Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

OBRAZEM: Boeing ukázal luxus pro nejbohatší. Letadlo doletí přes půl planety

Boeing představil nový luxusní letoun BBJ 777X. Zákazníky přepraví bez přistání...

Americký Boeing představil v Dubaji nové superluxusní letadlo BBJ 777X pro tu nejbohatší klientelu na světě. Stroj je...

Přívozy bez transpondérů, navrhují poslanci. Zařízení jsou dražší než lodě

Přívoz přes řeku Labe se strmým schodištěm v Hřensku.

Přívozy nahrazující na řadě míst chybějící mosty by mohly i nadále jezdit bez takzvaných transpondérů, které plavidlům...

Stávka v Německu zastavila dálkové vlaky, zasáhla i spojení s Českem

Prázdná tabule s odjezdy vlaků na nádraží v Kolíně nad Rýnem.

V celém Německu se v pondělí ráno zastavila dálková železniční doprava. O tomto kroku, který vedl i ke zrušení několika...

Najdete na iDNES.cz