Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MAFRA

Češi rádi jezdí vlaky a autobusy. V jejich využívání jsou na špici EU

  • 174
Podíl automobilů na kilometrech ujetých v osobní dopravě je v Česku druhý nejnižší v Evropě. Ve větší míře vlaky a autobusy využívají už jen Maďaři. Podle expertů láká Čechy na veřejné dopravě relativně nízká cena a dostatečná infrastruktura.

Ze studie Evropské komise o spotřebě a úsporách energií mezi roky 2000 až 2014 vyplývá, že podíl aut na osobní dopravě v Česku činí 73,6 procenta. Zbytek zastanou vlaky a autobusy. To je po Maďarsku, kde automobily tvoří 67,5 procent, druhý nejnižší podíl v celé Evropské unii. Ve všech ostatních státech hrají auta podstatě důležitější roli.

To se týká třeba i skandinávských zemí, jejichž obyvatelé mají výrazné ekologické cítění a snaží se veřejnou dopravu před autem upřednostňovat. Průměr automobilové osobní dopravy za celou Unii pak činní 83,2 procenta. Vůbec nejvíce pak auta využívají v Litvě, Portugalsku a Slovinsku.

Z hromadné dopravy v Česku pak mírně převládají autobusy nad vlaky. Nejvíce autobusů jezdí na ostrovních státech Kypr a Malta, které nemají železnici. Naopak nejmenší podíl mají v Nizozemsku, které je ale zase dvojkou ve využívání vlaků. Jako největší fanoušci vlakové dopravy se ukázali být Rakušané. Tam se železnice na celkové osobní dopravě podílí z 12,7 procent, což je nejvíce v EU.

Vlaky jsou na Západě drahé, benzin zase o tolik více nestojí

Podle Tomáše Záruby z Centra pro efektivní dopravu je vysoký podíl obliby veřejné dopravy v Česku způsoben její relativně vysokou cenou na Západě. „V mnoha případech jsou u nás značně nízké ceny jízdenek. To neplatí v západoevropských státech sice s obvykle prvotřídní kvalitou, avšak také s vysokou cenou práce a služeb. Náklady na jízdu autem jsou ale všude podobné a v západoevropských státech tak auto daleko více cenově vítězí,“ říká Záruba.

Vůz však ve větší míře využívají i obyvatelé východních států, kde jsou ceny veřejné dopravy srovnatelné s Českem a cena tedy nebude jediný důvod. Svou roli tedy hraje i hustá síť či pravidelné intervaly mezi spoji.

„Do jisté míry však lze říci, že máme v rámci EU přece jen nadprůměrně dobře organizovanou veřejnou dopravu – pravidelné intervaly, organizované přestupy na železnici, integrované dopravní systémy a podobně, i když vozidla jsou mnohdy velmi stará nebo intervaly příliš dlouhé,“ míní Záruba, podle kterého je tak Česko ve veřejné dopravě jednooký král mezi slepými.