Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko má i své gumárenské bossy

  13:59aktualizováno  13:59
Zdaleka ne všechen gumárenský průmysl v Česku přešel do německých rukou. Lidé se sice nejčastěji setkají s pneumatikami značky Barum, která patří německému koncernu Continental, ale značná část gumárenského byznysu dodnes vydělává českým majitelům.

Česká gumárenská společnost vyrostla v polovině devadesátých let kolem pražské pneumatikárny Mitas.

Její vlastníci k ní postupně přikoupili řadu dalších fabrik a dnes ji tvoří tři základní pilíře: výroba pneumatik v závodech v Praze a ve Zlíně, strojírenská divize, firma Buzuluk a firma Rubena v Náchodě a v Hradci Králové, která vyrábí gumová těsnění například pro mladoboleslavskou automobilku Škoda.

Zjednodušeně lze říci, že Česká gumárenská společnost obouvá všechna vozidla, která nejezdí převážně po silnici: traktory, stavební stroje, ale také motocykly.

Uskupení, které loni utržilo sedm a půl miliardy korun, původně patřilo šesti společníkům, ovšem část z nich se zhruba před rokem nechala zbylými spolumajiteli vyplatit a Českou gumárenskou opustila.

Tuzemští gumárenští bossové si vždy velmi pečlivě hlídali anonymitu a trvají na ní dodnes. Málokdo ze sedmi tisíc zaměstnanců celého impéria vůbec ví, kdo jsou jeho vlastníci, natož aby znal jejich tvář.

Z obchodního rejstříku a dřívější vlastnické struktury vyplývá, že akcie České gumárenské zůstaly v rukou čtyř lidí: Zbyňka Špačka, Oldřicha Šlemra, Jiřího Marcína a Tomáše Němce.

Přímé dotazy na postavení jednotlivých majitelů však odmítají. "V Česku to je nepříjemné. Měli by s tím jedině potíže," vysvětluje jejich mlčení Milan Zítko, který je v dozorčí radě České gumárenské.

Původní šestice přátel, kterou spojil sport a kdysi i studium, začínala úplně v jiném oboru. Nejprve vydělali na dovozu kosmetiky z Německa. Zisky investovali do malé a později do kuponové privatizace.

Jejich prvním velkým projektem byla síť obchodů a velkoobchodních skladů M-kontakt, která se stala druhou největší na trhu.

Po pár letech ji za zhruba miliardu korun prodali Interkontaktu, když vycítili, že se na český trh tlačí agresivnější supermarketoví obři ze Západu. Z obchodníků se stali průmyslníky prý na základě dobrého tipu na gumárenství.

Svého času vlastnili i nezanedbatelný podíl v otrokovickém Barumu, který odprodali Continentalu. Impérium České gumárenské společnosti loni vydělalo 286 milionů korun. Jeho podniky investují do expanze, na což dostaly dokonce i investiční pobídky od české vlády.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.